• sextiotalist

Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?

Du kommer få ensam vårdnad direkt. Först när faderskapet är fastställt så kan han börja processa om gemensam vårdnad och du kan motsätta dig så tar det tid.
    Jag har även för mig att ni båda tillsammans ska vara med när faderskapet fastställs och det ska ske där barnet är skrivet, dvs på Öland.
    Han kan inte kräva att du flyttar till Kiruna igen, utan han får vackert acceptera att du och barnet bor på Öland och troligen måste han resa till Öland för att träffa barnet.
    Mitt tips är att du fixar en bra advokat som hjälper dig genom processen. I det här fallet så tycker jag att det är bäst att du har ensam vårdnad, eftersom ni bor så långt ifrån varandra så det är svårt att ta beslut gemensamt och sedan verka han rätt avig i och med hans krav på att du ska flytta tillbaka.

Jag tycke du ska tidigt ha ett förslag på umgänge, så att de ser att du verkligen vill att barnet och pappan ska ha en bra relation och att du kommer göra vad du kan för att underlätta

• sextiotalist
    Anonym (Usch) skrev 2016-09-12 11:14:08 följande:
    Har läst och står fast vid min åsikt! Hoppas blivande pappan får hela vårdnaden så kan ts åka och hälsa på under loven!
    Kanske har hon man och adopterad unge med sig, kanske är hon nån ny man då - hon verkar rätt ombytlig!
    Nu tror jag inte ens det skulle vara aktuellt, det krävs mycket mer än detta för att en mamma ska bli av med vårdnaden av sitt spädbarn.
    Och inte tycker jag den blivande pappan verkar vara speciellt vettig heller, att slänga fram att kräva att hon flyttar till Kiruna, där hon endast bott tillfälligt, verkar tyda på att han vill styra och ställa.

Nu kan jag förvisso hålla med dig om att ts verkar lite väl naiv och blåögd och lite impulsiv. Men det betyder inte att hon är en dålig förälder.

Nåja, verkligheten är dock att det är den ogifta mamman som får vårdnaden och utöver att hon ska medverka till att faderskapet blir utrett, så har hon alla "rättigheter" på sin sida. Kan synas orättvist, men så fungerar det.
  • sextiotalist
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 11:28:20 följande:

Vem säger att man måste amma??? Det funkar lika bra med ersättning.

Visst fungerar det bra med ersättning, jag har ett ersättningsbarn själv,men jag tror inte det är på plussidan att tvinga en mamma sluta amma för at det ska vara rättvist.
    För när gäller spädbarn så är ordet rättvisa mellan föräldrarna något som får komma i andra hand.
  • sextiotalist
    Wolt skrev 2016-09-12 12:04:51 följande:
    Man kanske skulle tvinga henne flytta tillbaka till Kiruna då. Mammans rätt till amning borde komma på sista prioritet. Första prioritet är bägge föräldrars anknytning till barnet.
    Nej, det kan man inte heller så vi kan glömma alla hittepåsaker
    Nu lever vi i den verklighet som finns.
    Så faktum är
    Det är mamman som får vårdnaden, pappan kan inte börja någon vårdnadsprocess förrän faderskapet är fastställt.
    Genom att neka pappan gemensam vårdnad, så kan mamman skjuta upp beslutet tillräckligt länge.

Man kan aldrig tvinga en förälder att flytta, en myndig person har rätt att flytta var han/hon vill.
    Man kan inte tvinga en mamma att sluta amma sitt spädbarn för växelvist boende (vilket inte ens är aktuellt för ett sådan litet barn).
    Vill pappan vara en närvarande förälder, då får han flytta, det är han som får resa.

Detta under förutsättning att mamman är en någorlunda normal person. Inget i det som ts skriver tyder på motsatsen.

Anknytningen är viktig... för barnet och anknytningen är viktigast för de på hemmaplan och för att barnets första tid ska fungera så bra som möjligt. Barnet kan få en bra relation till sin pappa även senare och har barnet en trygg basanknytning så är det lättare för barnet att knyta an andra senare. Så får barnet och mamman en trygg anknytning så är sannolikheten större att barnet kan få en bra anknytning till sin pappa, även när barnet är äldre
  • sextiotalist
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 12:36:56 följande:

Ni måste vara bra tröga i denna tråd alltså. Faderskapet är något som kan faställas redan efter vecka 32! Man får till familjerätten och skriver på, färdigt. Krävs inget DNA eller andra grejer om båda parter är säkra på att han är pappa.

Så nu har ni lärt er något nytt så kan ni sluta trada om samma sak hela tiden.

Ja det vet vi, men det är det redan en konflikt mellan dr blivande föräldrarna. Ts skriver redan om tingsrätten, så är nog detta alternativ uteslutet. Om jag tolkar det rätt så är inte mamman intresserad av gemensam vårdnad och pappan kommer strida för det. Tror du att mamman gör detta då?
  • sextiotalist
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 13:34:19 följande:

Ja hon kan välja att inte dyka upp för att faställa faderskap = inget underhåll. Samt att det i en rättegång skulle ses som negativt för henne.

Pappan låter verkligen inte som en tafatt tönt som inte skulle gå vidare med det direkt. Hon kommer få det hett om öronen från dag 1.

Jag var väldigt tydlig att hon ska göra allt rätt. Dvs hon ska medverka så faderskaet blir fastställt (det finns något mellan att fastställa faderskapet innan födseln till att inte medverka alls).
    Hon ska visa med förslag hur ett umgänge ska kunna utformas. Sköter hon sina kort rätt och visar med handling att hon vill att barnet och pappan ska ha en bra relation, så kommer det gå bra för henne.

Jag tycker i det här fallet att det är bäst att mamman har ensam vårdnad, pga avståndet. Hon måste kunna få ta beslut i vardagen utan en massa krångel med brev och sådant.
  • sextiotalist
    bullshit skrev 2016-09-12 13:55:38 följande:

Den här historien är ren fejk. En hypotetisk fråga. TS borde  - som andra normala kvinnor - ha upptäckt graviditeten senast  i vecka 10. På de veckor som passerat sedan hon blivit gravid med Kirunajeppen har hon flyttat till Öland, träffat en ny man, blivit sambo samt börjat förbereda adoption av hans barn.
    Lite väl snabbt marscherat...

Det normala är att de flesta upptäcker sin graviditet hyfsat tidigt, men det förekommer att det inte sker så. Det kan bero på många omständigheter. Alla får inte typiska graviditetsymptom. Alla mår inte illa, alla får inte ömma bröst och nej, mensen (eller snarare blödningar) försvinner inte för alla.
    Man kan vara stressad, ha bakomliggande sjukdomar.
    Det enda jag märkte min graviditet på (eller snarare min sambo) var mina bröst. Hade jag fått en blödning och han inte uppmärksammat det, så hade det nog kunnat gå 12 veckor innan jag hade upptäckt det. För jag mådde inte illa, gick inte upp i vikt. Utan jag hade samma kläder som jag brukar ha de tre första månaderna och då hade jag nog funderat på varför jag gått upp i vikt. Dvs jag hade inga symptom att tala om utom utebliven mens (brösten var bara en kort tid)
  • sextiotalist
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 14:06:35 följande:
    Det handlar om BARNETS rättigheter. Barnets rätt till BÅDA sina föräldrar. Så nej det finns ingen jäkla anledning att mamman ska sno tid (föräldradagar) från pappan och barnet. punkt slut
    Man kan tycka vad man vill, men nu är det så att mamman har ensam vårdnad och har från början alla dagar och det finns inget tvång för mamman att gå med på gemensam vårdnad direkt. Sedan har mannen all rätt att strida för det, men inte förrän faderskapet är fastställt och han måste ta det först till tingsrätten och kanske även till hovrätten.

Men pappan kan flytta till Öland, då ökar troligen chanserna att han få vara med mer i barnets liv
  • sextiotalist
    Anonym (traslig) skrev 2016-09-12 14:57:46 följande:
    Pappan kräver faderskapsutredning, om mamman inte går med på det är det sabotage av grov sort. Detta kan han göra innan barnet är född. Sen kräver han ensam/gemensam vårdnad direkt. Tada.. där står TS med massa problem.. så sluta få det och låta som hon kommer komma undan så lätt =) en bra pappa ställer nog till det rejält från dag 1. För inte så längesen fanns det en tråd här där precis samma sak hänt. Helt plötsligt blev modern av med resterande av föräldrardagar och undrade vad hon skulle ta sig till!
    Har någon öht pratat om att mamman ska motsätta sig en faderskapsutredning. Däremot kan hon motsätta sig gemensam vårdnad, vilket inte är samma sak. Jag tror jag hela tiden skrivit att hon ska medverka till faderskapsutredningen och först efter faderskapet är fastställt så kan pappan begära gemensam vårdnad.

• sextiotalist
    MiniQ skrev 2016-09-12 15:41:59 följande:

Jag förstår inte varför alla i den här tråden verkar ha snöat in på att pappan är så duktig och skulle definitivt få igenom delad vårdnad.

Utifrån TS beskrivning vet vi bara att hon inte anser honom vara en olämplig förälder. Det är ett ganska stort steg från det till att anta att han skulle utgöra en lämpligare förälder än vad TS kommer vara.

Jag tycker exempelvis att det är ganska olämpligt av honom att tycka att TS ska rycka upp sin tillvaro för att flytta till en stad som hon helt uppenbart inte haft för uppsåt att rota sig i. För att det är bekvämt för honom. För att det är besvärligt för honom att flytta.

För att besvara den faktiska frågan;

Du kan direkt ange mannen som pappa till barnet och då kommer han att kallas för att skriva på papper och erkänna faderskapet. Då ni inte är gifta får du automatiskt enskild vårdnad. Endast om du efterfrågar det blir vårdnaden gemensam vid födseln.

Du kan också uppge att du inte är säker på vem som är pappan och endast uppge mannen som alternativ fader. Han kommer då att kallas för faderskapstest vilket gör att fastställande av faderskap drar ut på tiden. Även här har du givetvis enskild vårdnad.

Du kan också uppge fader okänd men det är tveksamt om du skulle komma undan med det någon längre tid..

Slutligen kan du, som redan föreslagits, gifta dig med din sambo före barnets födelse och därmed göra honom till juridisk vårdnadshavare. I detta fall är det extremt svårt för den biologiska pappan att försöka få vårdnaden. Man kan givetvis tycka att detta alternativ är moraliskt förkastligt men man kan inte förneka dess existens. Det skulle också kunna underlätta för dig att adoptera sambons dotter att du är mamma till hennes (i statens ögon) biologiska syskon.

Väljer du att ange mannen som barnets fader så har han alla möjligheter att stämma för vårdnaden. Vid laget han får igenom det och ni kommer upp i rätten är det ganska troligt att barnet hunnit bli ganska stor. Vid det laget har du och din sambo hunnit få starka band till barnet och det är fullt möjligt att du skulle få fortsätta ha enskild vårdnad av rent praktiska skäl (avståndet).

Man ska inte glömma bort det är skillnad på vårdnad och umgänge. Något som gemene man på familjeliv verkar ha svårt att förstå..

Du bör givetvis alltid underlätta för umgänget mellan barnet och fader, oavsett vårdnadsfrågan.

Lite fel där. Om inget annat efterfrågas så blir det enskild vårdnad oavsett om pappan är känd eller inte. Det hade inte ändrats sig sedan jag fick barn tills min bror fick barn för två år sedan.
  • sextiotalist
    Anonym (Bf) skrev 2016-09-13 10:09:44 följande:
    Boendeföräldrar kan bli dömda att betala/utföra delar och till och med hela resorna. Yttra dig inte med falska svar.
    Det beror på vilket överskott respektive förälder har. Huvudregeln är att umgängesföräldern står för hela kostnaden för umgänget. Men är det långt eller om umgängesföräldern har låga inkomster kan boendeföräldern dömas att vara med och bidra till resorna.
    Men ts kommer vara föräldraledig och troligen inte mycket pengar, pappan verkar inte vara i samma situation, så det lär nog vara så att han får stå för resorna
  • sextiotalist
    Anonym (umgänge) skrev 2016-09-13 10:48:28 följande:

Vissa saker kan gå lite åt vilket håll som helst, vissa saker är definitiva redan innan en rättegång och vissa saker lutar mest åt ett håll.

Definitivt är att mamman inte behöver flytta på sig. Det att man kan hindra en förälder att lytta med ett gemensamt barn efter en separation, det gäller endast om barnet etablerat sig på platsen där dom bodde. Alltså det handlar inte så mycket om föräldrarna, utan det att barnet inte ska behöva byta hem, skola, vänner , dagis mm pga av att en förälder vill flytta. Samtidigt så måste då den föräldern som inte tillåter flytten vara villig att ta barnets boende på sig. Man kan alltså inte stå och säga åt sitt ex att du får inte flytta med barnen, men jag tänker inte heller sköta om dem på heltid.

Så vill pappan träffa barnet mer, då måste han flytta.
    När det gäller en liten bebis så ser umgänget som oftast ut som så att pappan besöker bebisen i mammans hem. Det här kan man ju komma överens om hur ofta det sker, men någon dag per vecka, några timmar brukar vara det vanligaste i början. En bebis är inte vaken så långa stunder, och orkar inte heller med mycket nya intryck långa stunder.

Sedan ökar man sakta men säkert på tiden som bebisen träffar pappan, även då brukar det ske i bebisens hem. Runt 1 år så kan man börja fundera på att pappan (förutsatt att han REGELBUNDET OCH OFTA) träffat bebisen kan ta den från lördag-söndag varannan helg+ någon dag i veckan där emellan. En del väljer att föra hem barnet till natten mellan lör-sön ännu vid den här åldern. En del väljer att barnet övernattar. Det här är en sak man kan komma överens om. Vissa börjar lite tidigare med det här upplägget, vissa lite senare. Förhandlingsbara saker. Men om pappan inte flyttat på sig, och träffat barnet mer sällan, då kommer inte det här vara något som införs vid 1 års åldern, utan betydligt mycket senare. Är för långa resor, och så känner inte barnet pappan på ett sätt som gör att man kan lämna över en så liten en till honom för flera dagar.

Många saker kommer nog avgöras på basis om pappan tänker flytta eller inte. Och hur mycket kontakt han verkligen kommer kunna ha med barnet om han inte flyttar. Små barns minne är kort, och det är inte innan barnet minns pappan och är trygg med pappan som man kan börja med resor och längre visiter. Innan 4-5 års åldern skulle jag inte tro det blir aktuellt. Kanske först senare.

Men bäst är ju om dom kommer överens, och mamman kan resa med bebisen (senare barnet) och hälsa på pappan mellan varven. På det viset blir ju pappans hem en bekant plats snabbare. Om alla tänker på barnets bästa så brukar lösningen bli bra. 

Vårdnaden är ytterst osannolikt han kommer få. Om föräldrar inte är överens så brukar man inte dela den. Och den tillfaller oftast boendeföräldern. Detta av praktiska skäl (alla papper och beslut som kräver vårdnadshavarens underskrift, och alla fördröjningar det innebär att papper ska skickas fram och tillbaka). Dock har umgänget inget med vårdnad att göra. Han har rätt att träffa sitt barn oavsett med eller utan vårdnad. Och om pappan inte tänker flytta till samma ort, då skulle jag råda honom att ge mamman vårdnaden (förutsatt att hon nu inte använder droger eller missbrukar alkohol eller slår sitt barn).

Ibland kan det vara bra att visa sin goda sida genom att ge mamman vårdnaden (som han inte riktigt behöver), för att få henne mer sammarbetsvillig i dom andra frågorna som ger honom mer kontakt med barnet. Tex att hon reser med bebisen till hans hem ibland :)

Du menar väl att pappan ska avstå från att driva frågan om gemensam vårdnad. För mamman får automatiskt ensam vårdnad (om de inte innan förlossningen fixat detta, men det kommer troligen inte ske i det här fallet eftersom ts vill ha tillgång till samtliga dagar), sedan är det upp till pappan att driva frågan om gemensam vårdnad. Pappan kan inte ge bort någon vårdnad han inte har
  • sextiotalist
    Anonym (Bf) skrev 2016-09-13 11:06:05 följande:
    Ts verkar ha god ekonomi då hon inte har arbete och inte tänker söka förrän föräldraledigheten är över.
    Det är inte omöjligt att hon har ett sparkapital, men det räknas inte med (om det inte är väldigt stort) och inte heller räknas det om hennes nya kille försörjer henne.
    Sedan kommer hon få föräldrapenning och då är det den de tittar på, inte hennes sambos inkomst, inte vad hon har på bankkonto (om det inte är väldigt mycket)
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 11:16:44 följande:

Hoppas för barnets skull på gemensam vårdnad. Ett barn har rätt till sina BÅDA sina föräldrar. Dessutom väldigt svårt att få ensam vårdnad så länge bägge föräldrarna vill vara vårdnadshavare. Till och med dömda brottslingar kan få till gemensam vårdnad och umgängesrätt.

OK nu tar vi det en gång till.
    Mamman får ensam vårdnad direkt, automatiskt. Först när faderskapet är klart, först då kan pappan driva att han vill ha gemensam vårdnad. Mamman kan, om hon inte går med på det, använda som argument att han inte kan vara med i vardagen och ta del av vardagsbesluten.
    Rätten till båda föräldrarna hänger inte på gemensam vårdnad, för den rätten har barnet ändå, oavsett vårdnadsform.
    Umgängesrätten är en sak, vårdnadsform är en annan sak.
    Oavsett vårdnadsform så kommer föräldrarna bo över 100 mil från varandra, så barnets rätt till båda föräldrarna påverkas inte det minsta. Barnet får inte mer kontakt med sin pappa bara för att det står gemensam vårdnad. Däremot kan det strula till sig för mamman eftersom hon blir begränsad när det gäller antal dagar och i Sverige har barnen inte rätt till barnomsorg förrän barnet är ett år, så risken att mamman står utan inkomst är då överhängande.
  • sextiotalist
    Anonym (pippi) skrev 2016-09-13 11:59:42 följande:
    Oavsett hennes ekonomi så gäller mitt svar. Hon kan och bör bidra till umgängesresor i den mån hon anser sig ha råd och hon bedömmer det vara för barnets bästa.
    Och huvudregeln är att umgängesföräldern ska hantera alla kostnader kring umgänget. Hur du personligen tycker ts ska sköta detta, det är en annan sak. Men du skrev bör och kan och det är ditt svar, det är en helt annan sak.
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 12:09:36 följande:

ja mamman har vårdnaden tills dess att faderskap är fastställt .... Har barn själv så jag vet! Men bara för det kan ju inte mamman ha ensam vårdnaden för evigt om det är så att fadern vill ha gemensam vårdnad. Då blir det vårdnadstvist så nej modern får inte vårdnaden för evigt om du tror det......

Åh, det ska jag tala om för min väninna, som inte har gemensam vårdnad (en manipulativ fd som har gjort allt för att misskreditera henne) och hon får inte gemensam vårdnad, hon är inte missbrukare (nyttjar knappt alkohol då hon tränar), hon har inte skadat barnen, men hon gör inte som han säger, hon vägrar bo så han kan ha koll på henne, hon gjorde ett misstag för 8 år sedan och detta har han sett till att hon ska straffas för. Misstaget var inte något med barnens omsorg, utan det var ett tillitsproblem mellan föräldrarna, en ren vuxensak med andra ord.
  • sextiotalist
    Anonym (M) skrev 2016-09-13 12:12:22 följande:

Rätten till bägge föräldrarna har rätt mkt med gemensam vårdnad att göra, då hon inte kan neka honom att få träffa barnet (vilket hon ändå inte kunde umgängesrätt mm) men även att genom gemensam vårdnad måste hon underlätta att de träffas så hjälper inte att man flyttat långt bort.

Jag skulle nog säga tvärtom. Har hon ensam vårdnad så har hon ett större ansvar att främja umgänge. Är det gemensam vårdnad, så ligger det ett större ansvar på pappan att sköta umgänget.
Svar på tråden Vilket tror ni blir utfallet av en rättegång?