• Äldre 13 Sep 16:06
    153514 visningar
    31 svar
    31
    153514

    Varning biverkningar mirena hormonspiral

    Hej!

    Jag hade själv mirena hormonspiral i ett års tid.

    Under denna tid tilltog en mängd biverkningar som ledde till att jag valde att ta ut den.

    Trötthet

    Nedstämdhet

    Minskad sexlust

    Sömnproblem

    Pirrningar, domningar, trötthet i armar och ben

    Efter uttag drabbades jag av något som verkar kallas "the mirena crash". Enorm trötthet och huvudvärk. Jag har aldrig ont i huvudet i vanliga fall..

    Nu 4 veckor efter jag blev fri från spiralen börjar jag komma ur dimman. Pirrningarna i armar och ben kvarstår dock och jag undrar om någon annan upplevt detta?

    Jag har varit hos läkare som tagit alla möjliga prover. Bl.a. B12-, järn-, och magnesium-brist är uteslutit. Likaså borrelia. MS verkar inte troligt då det är vänster ben och höger hand som pirrar mest.

    Jag kan ångra att jag inte läste på lite mer innan jag satte in spiralen för den har enormt många biverkningar. Och många som inte producenten/fass upplyser om.

    Hur är era erfarenheter med mirena?

    Tack på förhand ????

  • Svar på tråden Varning biverkningar mirena hormonspiral
  • Genne
    Äldre 14 Sep 09:37
    #11
    +1
    Ledilnaan skrev 2016-09-13 21:42:09 följande:

    Jag hade Mirena insatt i nästan 1 år, under det året så blödde jag nästan konstant, fick migrän (som tyvärr finns kvar fortfarande), fick celiaki, huvudvärk, extrema humörsvängningar och ingen sexlust.


    Är du säker på att din celiaki är en biverkning av mirena?
  • Äldre 14 Sep 09:48
    #12

    Jag är inne på min andra Mirena nu och jag känner inte igen några av biverkningarna ni beskriver.

    För mig innebär hormonspiralen att jag äntligen kan leva ett normalt liv utan att vara deprimerad på gränsen till självmordsbenägen halva månaden. Så illa var min PMS utan hormoner, med P-piller hade jag samma symptom hela månaden.
    Tvärtom vad ni har upplevt så fick jag mycket finnar och oren hud när hormonerna i den gamla spiralen började avta. Efter en månad med den nya spiralen har det problemet försvunnit nästan helt. Varken sexlust eller något annat är påverkat.

    Det är nog väldigt olika hur man påverkas av hormonerna. För mig funkar den utmärkt. Det var nästan en religiös upplevelse när jag insåg att jag inte skulle behöva gråta bort halva mitt liv.

  • Anonym (märkl­igt)
    Äldre 14 Sep 09:59
    #13

    min partner har mirenaspiral. Misstänker att hon påverkas mer eller mindre av den, men hon tycker inte det. Ser positivt på denna form av skydd då den bidrar till minskad mens, vilken var riklig tidigare. Frågan är hur mycket mirena påverkar just henne. Hon är ofta trött och visst kan trötthet orsakas av mycket annat, men OM och HUR stor del av mirena som är med och orsakar denna trötthet är således svår att bedömma. Även lust till sex anar jag att denna spiral påverkar...även här svårt att bedömma hur mycket. Trötthet tar ju bort det mesta av lust oavsett :) Jag har föreslagit att köra kondom en längre period i stället för att se hur mirena påverkar just min partner, men som sagt...de positiva egenskaperna överväger de negativa utan...än så länge. 

  • Anonym (miren­a 1½ år)
    Äldre 14 Aug 14:17
    #14

    Hejsan!

    Lyfter den här tråden lite nu, då jag märker att den till en del rör det jag själv funderar över nu.

    Jag satte in min första Mirena-sprial för ca 1½ år sen. Biverkningarna var till en början ganska långt 0. Mensen försvann och allt var bara bra. Acne fick jag dock till en viss del. Har aldrig egentligen haft problem med min hy, så de var lite småjobbigt då jag märkte att jag måste vara väldigt försiktig och inte typ bör röra med fingrarna i ansiktet alls. Fick också en hel del finnar på ryggen, som jag aldrig haft. Vissa av dom har lämnat ärr/fläckar efter sig som jag antar jag får lära mig leva med. Men tja, hellre lite små röda fläckar på ryggen än mens en gång i månaden kan man ju tycka.

    Men nu tycker jag att jag börjar ha mer besvär! Cirka ett år efter att jag satt in den började de dyka upp. Har hört att hormonmängden minskar lite trappstegsvis efter ett år, så jag tänkte att de kanske bara är det som spökar och att det går om. Men om nåt blir det värre.

    T.ex. har min mens och mensvärk kommit tillbaka, och det är mycket oregelbundet. Mensvärken är jobbig, inte lika hemsk som tidigare, men ändå väldigt besvärande. Mensen är mest som småblödningar, så de stör ju inte så mycket. Men eftersom det verkar komma med 1½-2 veckors mellanrum är det ju ändå väldigt irriterande! Jag måste gå med trosskydd hela tiden, för det känns som att ajg aldrig kan veta när jag ska blöda lite. Och att ha mensvärk 1-2 dar i veckan, varje vecka typ, är ju inte heller kul.

    Har också fått några riktigt fula finnar i ansiktet under sommaren. Värsta bölderna! Var inte ens som finnar, som gick att klämma, utan mer som en djupare inflammation i huden som tog veckor att gå om! Riktigt sjuka var de också, för att inte tala om pinsamt fula.

    Sedan våren har jag också haft problem med magen. Vet inte varifrån det kan komma, sådär t.ex. kostmässigt eller så. Men jag börjar misstänka spiralen. Nån annan som upplevt magproblem? För då jag börjar tänka efter, så hade jag faktiskt lite magproblem redan förra våre, dvs. då spiralen just hade satts in. De gick över och har inte besvärat mig mer, för att sen komma tillbaka nu i vår. Jag har förstoppning eller så bara bubblar det alldeles hemskt i magen. Problem med gaser som inte vill komma ut samt att min mage är helt pinsamt högljudd! Skäms (inte kul då jag nyligen träffat en ny kille!) Börjar starkt misstänka att magproblemen kan hänga ihop med de andra besvären från spiralen, eftersom jag tidigare, så jag inte använt hormon-p-medel, alltid haft konstig mage i och med mensen. Dvs. jag vet att hormonerna påverkar min mage.

    Andra som upplevt likadant?
    Vill gärna dela erfareheter här, då jag börjar fundera på om det kanske skulle vara smart att ta ut den.

    Acne istället för mens, det är ett byte jag gärna gör.
    Men magproblem istället för mens, aldrig. Då har jag hellre mens men en mage som inte konstant är konstig och uppblåst.

  • Anonym (-----­)
    Äldre 14 Aug 15:23
    #15

    Har Mirena, och hade helt andra biverkningar, såsom exempelvis snabb viktuppgång speciellt första året.
    Sen smärtor och blödningar lite drygt första halvåret.

    Men det var det värt, för innan dess hade jag mens från helvetet, och det slipper jag helt nu=)

  • Äldre 18 Aug 20:25
    #16

    Mitt äldsta barn är 14 år och då hade jag min första spiral. Problemfritt i 5 år. Var utan länge, dels för att jag och min dåvarande ville ha ett till barn och sen blev jag ensam så brydde mig inte så mycket om skydd då. Mitt yngsta barn är 3.5 år och satte in en ny spiral. Sista året har jag haft problem. Smärta, blödningar o magproblem. Första gången jag sökte så såg läkaren en cysta. Dom andra gångerna har det inte varit nåt. Det kan gå en lång period utan problem, sen kan det gå en period då jag bilder 1-2 dagar/vecka. Uppkörd, trög o gasig i magen plus värk. Ibland känns det som att blödningarna kommer i samband med tyngre lyft. Har inte heller känt att jag blir tagen på allvar när jag har sökt för problemen, men verkar ändå vara ganska vanliga biverkningar. Ni som har haft problem och bytt skydd, vad har ni bytt till och funkar det bättre?

  • Äldre 18 Aug 20:46
    #17

    Jag fick cystor på äggstockarna.

  • Äldre 17 Sep 03:42
    #18

    Hej! Jag tog Mirena och mycket kort efter att jag satte in den så hade jag ständig blödning och noll sexlust. Fick i ansiktet små blåsor men också acne liknande utslag samt svullander kring ögon när jag svettades Fick även konstig tryckkänsla i ena ögat.  Jag fick panik efter 3 månader då utslagen accelererade så fort jag slutade med en kortison. Jag bestämde mig för att ta ut den. Konsulterade en Nät doktor och följde dennes rekommendation. Ingen förändring. Fick gå till min husläkare och efter en ganska lång väntetid så fick jag komma till en hudläkare. Han tycker att det är märkligt att det kan vara Mirena. Beordrade mig bara att ta den mildaste kortisonet annars är det risk för att jag får Rosacea. Jag sa att det kommer inte att fungera och nu sitter jag här med hemskautslag igen som accelererat jätte snabbt.

    Nu skall jag invänta på att få göra kliniska hudtester för att se  om det är något som jag är allergisk mot. Jag har panik nu för nu blommar utslagen ut i full blom runt ögon, näsa och haka nu när jag bara använder 1% kortison. Fruktar nu att jag fått Rosacea och ännu värre en okulär Roscea vilket kan påverka synen. Har läst på här på nätet och mina symptom pekar dit. Vad skall jag säga. Jag tror helt enkelt att Mirena utlöste detta.

  • Anonym (Jayde­ss nöjd)
    Äldre 18 Sep 15:25
    #19

    Har hormonspiral Jaydess sen 1,5 år. Den är mindre och mindre hormon men i princip lika säker mot graviditet! Mår toppen och allt fungerar utmärkt.

  • Anonym (Cecil­ia)
    Äldre 18 Sep 18:21
    #20

    12 år med Mirena, hade mycket småblödningar förstå året men sen inga biverkningar. Skönt att slippa mina långdragna rikliga blödningar.

Svar på tråden Varning biverkningar mirena hormonspiral