• JohannaSaGo

Familjerätten, när?

Hej! Snart blir vi 3 och jag och sambon är inte gifta så vi måste till familjerätten och fastställa att han är pappa till barnet.

Som jag alltid fattat det och även via en vän så bokar man tid hos dom efter att barnet är fött.

Men kan man gå.dit innan? Det var någon som sa till mej att man kan gå dit innan barnet är fött och sedan bara skicka in barnets uppgifter :)

• Svar på tråden Familjerätten, när?
  • 13mila

Det skiljer sig beroende på vilken kommun du bor i... I Göteborg får man göra det först efter barnet är fött. Familjerätten får papper och info från Skatteverket, därefter skickar de blankett i vilken man fyller i faderns uppgifter och barnets födelsevikt och skickar tillbaka. Därefter får man en tid för personligt besök. Vår dotter föddes slutet av juni och vi fick komma dit först början på september.

• mammalovis

Hör med din barnmorska! De brukar kunna lämna information vart man ska vända sig. Vi gjorde det på vårt medborgarkontor efter, men kunde likaväl gjort det innan.

• Anonym (Hilda123)

Eftersom jag var 50% sjukskriven efter förlossningen (planerat sen innan) så gick vi dit innan och fastställde faderskapet. Detta för att min sambo skulle kunna ta ut föräldraledigt för de 50% jag var sjukskriven.

Svar på tråden Familjerätten, när?