• Äldre 15 Sep 02:00
    9536 visningar
    31 svar
    31
    9536

    Katt eller hund?

    Vilket är bästa husdjuret? Katt eller hund? Motivera gärna ditt val.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Katt eller hund?
  • Äldre 15 Sep 07:30
    #11
    Sisisisi skrev 2016-09-15 07:22:08 följande:
    Har du ens läst föreskrifterna? 6 timmar är bara en rekommendation och den gäller bara för hundar. Med tillsyn två gånger om dagen kan du åka till jobbet kl 7 och komma hem kl 19. Inga problem om man har katter, men en hund bör självfallet inte vara ensam så länge.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
    Läser man står det "jämt fördelat över dygnet "
  • Äldre 15 Sep 07:31
    #12

    Många kattägare vet inte att det idag är olagligt att lämna sin katt ensam hemma utan tillsyn ? om så bara för ett dygn. År 2008 skärptes nämligen djurskyddslagen kring tillsyn för katter, vilket innebär att det är ett krav att se till katten minst två gånger per dag. Det är alltså samma regler som gäller för både hundar och katter.

  • Äldre 15 Sep 07:33
    #13

    Djurskyddsregler för katter
    Du måste ge din katt mat varje dag och du måste se
    till den minst två gånger om dagen. Du ska inte lämna din
    katt ensam hemma när du är borta en hel dag.

    Du måste se till att katten kan leka, klättra
    och klösa när den är inne
    och att den har en bra liggplats.
    Du får ha din katt i koppel om du går ut med den.

    Katter som är inne i lägenheter
    tycker om att gå ut på balkongen.
    Om balkongen är högt upp
    måste du se till att katten inte ramlar ner.
    Du kan sätta upp ett nät runt balkongen.

  • Äldre 15 Sep 07:44
    #14
    Holma skrev 2016-09-15 07:30:15 följande:

    Läser man står det "jämt fördelat över dygnet "


    Vart står det? Inte i föreskrifterna och inte i motiven till föreskrifterna i vart fall.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Äldre 15 Sep 07:45
    #15
    Holma skrev 2016-09-15 07:33:07 följande:

    Djurskyddsregler för katter

    Du måste ge din katt mat varje dag och du måste se

    till den minst två gånger om dagen. Du ska inte lämna din

    katt ensam hemma när du är borta en hel dag.

    Du måste se till att katten kan leka, klättra

    och klösa när den är inne

    och att den har en bra liggplats.

    Du får ha din katt i koppel om du går ut med den.

    Katter som är inne i lägenheter

    tycker om att gå ut på balkongen.

    Om balkongen är högt upp

    måste du se till att katten inte ramlar ner.

    Du kan sätta upp ett nät runt balkongen.


    Du är medveten om att detta är den lättlästa versionen? Som sagt - läs föreskrifterna istället :)
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Scoops
    Äldre 15 Sep 08:12
    #16

    Jag är hundmänniska. Älskar sällskapet och promenaderna, men så är jag ganska aktiv också så det är klart det spelar in Tycker generellt att det är enklare att förstå hundars beteenden än katters och att hundar är mer lättskötta.

    Jag klarar inte av djur som skiter/kissar inomhus och även om katter går på låda så kommer jag aldrig riktigt ifrån känslan av att det ändå är "inomhus" och luktar (i bästa fall) kattsand i badrummet..annars hade jag nog varit öppen för någon typ av raskatt som är sällskaplig. För visst har jag träffat jättetrevliga katter ibland Glad

    Jag tror att de som tycker att katter är lättare att ha generellt inte bryr sig om att aktivera sina djur så bra som djuren skulle behöva. Jag tycker det liknar djurplågeri att ha "innekatt" och inte gå ut med den minst en timme varje dag. Jag vet att de flesta kattägare inte håller med mig om det, men det är min åsikt och jag står fast vid den. Som student mådde jag illa över hur folk skaffade "korridorskatter" som ingen riktigt skötte om eller hade katt som "studiesällskap" och de satt inlåsta i små trånga ettor hela jävla dan när matte/husse satt på universitetet! Gråter Egentligen är det alldeles för lätt att skaffa djur..

  • Äldre 15 Sep 08:35
    #17

    Har svårt för djur som äter sin egen skit(hund)

  • Äldre 15 Sep 08:39
    #18

    Beror helt på var man befinner sig i livet.

    jag spenderar mycket tid hemifrån och har inte tid i dagsläget med hund.

    Därför har jag katt som man inte behöver ut och gå med eller göra större uppoffringar för.

    Jag vill däremot ha en hund igen. Men då skall läget och tiden finnas. Anser för många har hundar som egentligen inte borde ha det då de inte har tid att stimulera hunden som sig börs. Och jag vill inte va en av dem

  • Scoops
    Äldre 15 Sep 08:47
    #19
    11101 skrev 2016-09-15 08:35:42 följande:

    Har svårt för djur som äter sin egen skit(hund)


    Fast det är en myt.  Ingen av mina hundar har ens varit nära att göra det, inte min systers hundar eller ja... inte någon jag känner låter/lär sina hundar att äta andra hundars bajs.

    Om en hund gör det så beror det på att de "provat" som valp och ingen har korrigerat dem (tikarna brukar hindra sina valpar från att göra det) men ibland faller det på matte/husse att visa sin valp att det är fel och då tror folk att det är något slags naturligt beteende för dem att äta bajs, vilket är helt fel.
  • Äldre 15 Sep 09:40
    #20

    Katter är mer självständiga och har inte samma flockmentalitet som hundar. Därför fungerar de bäst för oss. Vi har två stycken som klarar att vara hemma ensamma under arbetsdagen, även om min man ofta jobbar hemma så de är inte mycket ensamma. För oss är det också lättare att hitta kattvakt, vanligtvis grannen eller svärmor, än hundvakt och man kan vara mer spontan.

    Har tyvärr även lite väl många ouppfostrade hundar i min närhet så jag har blivit lite anti av den anledningen. Hund kräver ju ofta en hel del träning och tid, vilket många inte verkar inse eller bry sig om.  

Svar på tråden Katt eller hund?