• Jossan94

Få 6månaders att sluta äta på natten!

Ska nu sluta mata min 6månaders son på nätterna! BVC sa att jag kunde ge honom vatten istället o vänta med att ge ersättning till kl. 03.00 eller när han vaknar runt den tiden, men det är det att han vaknar flera gånger per natt och då undrar jag, hur mycket vatten får man egentligen ge? Han vaknade för ca 30 min sen o drack ca 150 ml! Kan jag verkligen ge honom vatten varenda gång han vaknar? Det e så olika varje natt, ena natten vaknar han 4-5 gånger medan en annan natt vaknar han 2 gånger.. Men blir de inte för mycket vatten?? Tänk om något händer honom!:/

Mvh en paranoid mamma!

• Svar på tråden Få 6månaders att sluta äta på natten!
  • trilskas

Varför sluta nu!? Fortsätt ge mat på natten. Äter han så ofta verkar han ju behöva det? Mina åt på natten tills de va 2 och 3 år gamla (slutade samtidigt - av sig själva.).

• Anonym (???)

Låter helt galet att ge en sån liten massor av vatten regelbundet! Sjukaste BVC-rådet jag har hört.hittills.

Vid 6 månader överlever de rent fysiskt utan mat på natten, dvs de DÖR inte av svält om man förvägrar dem mat. Men det är ju individuellt när de slutar natt-äta! Om ditt barn drack 150 ml vatten så var han ju hungrig!! Jag får riktigt ont i hjärtat när uag läser vad du skrivit.

• Anonym (?)

Men varför sluta?? För att han ska äta på dagen? Nej, nej, lägg ner det. Ersättning/amning är basföda ett bra tag till.

• Anonym (nej)

Varför ska ni sluta med mat? Dricker han så mycket så är han ju hungrig! Min stora slutatde äta på natten när hon närmade sig 3 år. Lilla är 1 år nu och äter 1-2 gånger per natt.

• Anonym (Sara)

Min son har vaknat en gång för mat sen 3 månader och senaste veckorna inte alls utan kunde sova från 22-23 till 10-11. Men sen 1 september då hans första tand kom så har han vaknat 3 gngr varje natt. Andra tanden kom igenom den 10 september. Han blir 6 månader den 23e denhär månaden. Undrar om de vart likadant för någon och om det tar lång tid innan sömnen går tillbaka till som förr? Kan ju va utvecklingsfas också men antar det är pga tänderna när det börja precis då första kom. Hoppas det inte gör nåt att jag använde din tråd att fråga :)

• Sommar15

Förstår varför du vill sluta och de klarar sig vid den åldern utan mat på natten MEN det kräver att de äter hela dygnsbehovet på dagtid! Så proppa i honom mat på dagen så ska du se att nattmålen kommer glesas ut och efter det kan du prova att ta bort det. Men bryt helt tycker jag, vatten verkar onödigt.

Min dotter slutade med mat på natten vid den åldern men då hade jag börjat någon månad tidigare med matschema på dagen så hon åt stora mängder då. 6 mål mellan 07-19 :) både ersättning och smakportioner.

• Jossan94

Jag håller med er som säger att det låter sjukt! Det sa jag redan direkt till barnläkaren, min sons riktiga BVC-sköterska var sjuk så fick träffa 2 andra! Min 6 månader gamla son ligger nämligen över vikt kurvan och väger som en ettåring sa de! Och att jag måste sluta mata honom på natten! Jag tyckte de lät konstigt och jag kände redan att de hade varit elakt att lura i lillen vatten för han enligt läkaren sedan ska "tröttna" på vattnet och fortsätta sova istället för att vakna några gånger under natten! Vet inte vad jag ska göra så därför ville jag skriva av mig här för att se ifall fler tycker och tänker som mig!!!

Anonym (nej) skrev 2016-09-16 08:40:18 följande:

Varför ska ni sluta med mat? Dricker han så mycket så är han ju hungrig! Min stora slutatde äta på natten när hon närmade sig 3 år. Lilla är 1 år nu och äter 1-2 gånger per natt.

Anonym (nej) skrev 2016-09-16 08:40:18 följande:

Anonym (???) skrev 2016-09-16 08:10:19 följande:

Låter helt galet att ge en sån liten massor av vatten regelbundet! Sjukaste BVC-rådet jag har hört.hittills.

Vid 6 månader överlever de rent fysiskt utan mat på natten, dvs de DÖR inte av svält om man förvägrar dem mat. Men det är ju individuellt när de slutar natt-äta! Om ditt barn drack 150 ml vatten så var han ju hungrig!! Jag får riktigt ont i hjärtat när uag läser vad du skrivit.

trilskas skrev 2016-09-16 06:59:27 följande:

Varför sluta nu!? Fortsätt ge mat på natten. Äter han så ofta verkar han ju behöva det? Mina åt på natten tills de va 2 och 3 år gamla (slutade samtidigt - av sig själva.).

**Citerade era svar så ni ser mitt!**
  • Anonym (Tess)

Vid 8 månader blev vi tillsagda att sluta med nattmaten, trots att de bara var 1-2 gånger och inget besvär för oss

Vi sket i vad dom sa och fortsatte ge, vid 10 månader blev han sjuk, började äta 3-4 gånger på natten och knappt nåt på dagen, när han blev frisk slutade han med nattmaten och började äta bättre på dagen istället

Om vi inte hade gett honom ersättningen på natten när han var sjuk hade han nog mått sämre och blivit uttorkad snabbt

Att han ligger över normalkurvan är inget problem, en magsjuka i vinter så kan de ändras och sen beror de på gener också, var/är ni föräldrar större/längre så kan ju barnet också vara/bli de

Ge mat på natten ett tag till och fasa sen långsamt ut de är mitt råd, lyssna på ditt barn och din instinkt!

• Litet My

BVC är ju hopplösa i vissa fall. Skulle aldrig neka en 6 månaders mat på natten. Däremot kan man truga lite sista matningen så de är riktigt proppmätta när de ska sova.

• Seven Costanza

Min åttamånaders vaknar fortfarande 1-2 gånger per natt och vill amma. Min barnläkare har också frågat om han sover hela natten och sagt att barn generellt rent fysiskt inte behöver mat på natten från ca sex månader, men eftersom min son är under genomsnittet på vikt och längd så är jag inte alls intresserad av att sluta nattmata för det är på natten han äter som bäst numera. På dagen är det sedan en tid tillbaka så mkt annat som distraherar honom när man inte är hemma så det blir inte mkt ätet om jag inte är hemma med honom jämt och det vill jag inte. Då matar jag hellre när han vaknar på natten.

För mig är inte uppvak 1-2 ggr något problem - känner mig inte så värst trött - så om du inte själv tycker att det är ett problem så fortsätt du mata honom på natten om du vill det. Ett spädbarn är ju inte överviktigt utan det rättar ju till sig sedan när de äter riktig mat om man ger bra mat då i lagom mängd som jag förstått det.

• Anonym (va?)

Men om en 6 mån väger lika mycket som en 1 åring..står verkligen allt rätt till med barnet då?

• Anonym (Tess)
    Anonym (va?) skrev 2016-09-17 01:14:45 följande:

Men om en 6 mån väger lika mycket som en 1 åring..står verkligen allt rätt till med barnet då?

Beror på

Ett barn i den ålder kan inte vara överviktigt, iaf inte jämförbart med äldre barn/vuxna, då det kan ändras på mycket kort tid och längden kan skjuta till rejält bara sådär

Det beror också på generna, är föräldrarna väldigt långa/kraftiga (menar ej fetma) så kan barnet mycket väl vara större än kurvorna

Sen beror de på längden, är barnet långt så kan vikten vara högre utan problem

Sen beror de på barnets egna kurva

Och snart kommer barnet börja äta mat och kan då börja äta sämre och stanna av lite i viktuppgång samtidigt som dom skjuter på längden, och dom blir ju mer aktiva när dom lär sig krypa och gå

Och som sagt, hellre lite extra inför vintern än mindre! En magsjuka så kan de ändras

Så de är omöjligt att bara säga sådär
  • Anonym (va?)

Fast +6 månaders vikt låter väldigt mycket. Ge vatten är kanske ingen lösning men det låter ändå inte normalt så är det så borde man kolla upp om bebisen är frisk.

• Amanda84

Att ge vatten på natten handlar ju om att stilla snuttbehovet. Om han dricker så stora mängder vatten så är det bara galet. Har du informerat BVC om vätskeintaget? Jag garanterar att de kommer att ge dig något annat råd om du informerar om det.

• Anonym (Tess)
    Anonym (va?) skrev 2016-09-17 01:35:39 följande:

Fast +6 månaders vikt låter väldigt mycket. Ge vatten är kanske ingen lösning men det låter ändå inte normalt så är det så borde man kolla upp om bebisen är frisk.

Finns många förklaringar utan att det behöver vara minsta lilla fel, hur de låter för dig spelar ingen roll om barnet mår bra
  • Anonym (nej)

Fast enligt viktkurvan så räknas ju ca 6-11 kg normalt för en 6 månaders och ca 8-14 kg normalt för en 1 åring. Det viktigaste är ju att se hur just din bebis har följt sin egen kurva. Har han hoppar upp från 6 kg till 12 kg på 1 månad, ja då är det nog nåt fel. Men har han hela tiden legat lite över mitten och idag väger 10 kg så är det helt normalt.

Svar på tråden Få 6månaders att sluta äta på natten!