Anonym (Suck) skrev 2016-09-18 19:47:41 följande:
Så när vuxenvärlden inte tar hand om grundproblemet så ska vi tycka att småpojkar ska ta konsekvenserna? Att det inte är någon big deal. Att eftersom en 10-årig flicka med skev självbild inte klarar av att en pojke som inte ens sneglar åt hennes håll är det bättre att pojken A) slutar gå på badhus B) går ensam och riskerar att bli antastad Såklart. De små flickebarnen och deras lättkränkthet (som lilla mamma tvingat på dom) går ju såklart före allt. Jag har 3 flickor och 2 pojkar och när det kommer till den här typen av säkerhet för pojkarnas skull är det ALLTID synd om flickorna. Även när det är en liten pojke som får en vuxen mans hand uppkörd under badbyxorna.
Vilka män umgås du med egentligen om du tror att varje vuxen man skulle "köra upp sin hand" under en liten pojkes badbyxor? Du tror alltså att ingen man i omklädningsrummet skulle sätta stopp för övergreppen?
Nej, umgås du i sådana kretsar eller går till simhallar där sådant händer utan att någon annan sätter stopp så är det nog du som förälder som brister. Då får väl du och den/de som är upphov till de fem barnen se till att barnen inte behöver gå själva till omklädningsrummet, vare sig på damernas eller herrarnas. Varför skall andra (småtjejer) ta ansvar för att ni är för slappa för att gå med era barn till simhallen båda mamma och pappa/pappor?
Två fel gör liksom inte ett rätt och det du och många andra gör är att värdera pojkars rätt att freda sina kroppar högre än flickors.
Nej, barn är individer och både pojkar och flickor kan av olika anledningar känna blygsel inför att visa sig nakna för andra helt utan att föräldrarna påverkat dem. Mina föräldrar uppfostrade tre barn och två av dem (jag och min ena bror) brydde oss inte om ifall andra såg oss nakna, men den tredje började redan som femåring att byta om under handduk osv, han hade helt enkelt en annan nivå av integritet än vi andra två.
Men enligt ditt resonemang ska alltså flickorna bara ta det om de känner obehag inför att byta om i det omklädningsrum de är anvisade till, för att andra barns föräldrar inte kan engagera sig tillräckligt för att se till att de följer sina barn till de omklädningsrum de borde använda.
Tycker du verkligen att dina pojkars och deras vänners behov av trygghet övertrumfar dina flickors och deras kompisars? Sorgligt i så fall!