• Anonym (Moa)

8 åring byta om ensam?

modsey skrev 2016-09-19 09:33:04 följande:

De gick på simskola på det lilla badhuset. De och ett gäng andra 5-6 åringar böt om på tjejernas. De går inte på simskola längre alls. När vi badar där nu om papoa inte är med så klarar det sig själva. Och att vi i bland väljer att gå på ett äventyrsbad på pappans jobbhelg är så dumt att du ifrågasätter att det finns inte ! Och åter, man får ta med sig barn i den åldern på "fel" omklädningsrum!

Antar att han inte jobbar varje helg så ni skulle, om ni ville, kunna åka till stora badet när han kunde vara med. Eller så kunde ju han ta med barnen dit efter skolan en ledig vardag (Rätt självklara lösningar för den som vill tänka utanför sin egen Box).

Återigen, du och barnens pappa väljer att förlägga äventyrsbadsaktiviteten när han har viktigare saker för sig och ni tycker att småtjejerna får ta det bara för att ingen utskriven regel säger annat. Det är ert val, jag tycker ändå att ni offrar småtjejernas rätt att vara privata för er bekvämlighet.
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 09:49:28 följande:

Din åsikt. För oss är det ett icke problem. Uppenbarligen inte för andra familjer heller som har killarna med sig på damernas och flickor med sina pappor på killarnas .

Självklart är det inget problem för er, det är ju era pojkar som är potentiella problem för jämnåriga flickor! Klart ni kan välja att bara se till er själva och strunta i andras behov och känslor, det gör er dock inte mindre egoistiska i mina ögon.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Pojkmamma) skrev 2016-09-19 10:40:11 följande:

Moa: Har flera frågor till dig:

1. Det är supersvårt att få plats på simskolan på helgen. Ska inte pojkar få lära sig simma då om man inte lyckas få en plats en helg och pappan kan följa med?

2. Där min pojke gick på simskola (barnen var upp till 8 år) stod det på omklädningsrumnmen: "Mammor med barn" resp. "Pappor med barn", alltså bytte min pojke liksom flera andra pojkar om på "Mammor med barn". Dessutom skulle barn lämnas över från medföjlnade vuxen till simlärare. Är det fel menar du?

3. På stora badhuset närmast oss är det tydligen väldigt stökigt på herrarnas/pojkarnas och dessutom är utgången vid den allra djupaste delen av poolen. Hur övervakar man sitt barn? Är det ok att mamman struntar I att duscha?

4. Min man vägrar besöka badhuset pga sin tinnitus. Hur löser man badhusbesök när man inte har någon lämplig kompis/släkting som kan följa med in på herrarnas?

1. Gör som de som får plats, se till att ha koll på när platserna släpps och boka -platserna tar ju sällan slut på tio minuter. Har en behov av plats en viss dag får en ju också se till att vara med när bokningen öppnar.

2. Det är ju fullt möjligt att som pappa till sin åttaårige pojke/ mamma till sin åttaåriga flicka följa sitt barn då, ser inte problemet?

3. Anser en inte att ett sammanhang är säkert ser en till att barnet har sällskap i omklädningsrummet. Att en normal åttaåring skall kunna följa direktivet "vänta med att gå i bassängen tills jag kommer" förutsätter jag, och då kan en se till att barnet går ner i vattnet på den grunda delen.

4. Ok, såhär på rak arm skulle jag föreslå:

a)Ta ett snack med barnets kompisars föräldrar om sonen kan få hänga med dem/ni kan åka till badhuset tillsammans.

b) betala en bekants tonårsson för att vara "barnvakt" i omklädningsrummet

c) undersök om det är möjligt för pappan att vara i omklädningsrummet (kanske med kåpor som stänger ute omgivande ljud) och ledsaga pojken ut till simhallen där du väntar och sedan bestämma en tid då han kommer in och hämtar pojken när ni badat färdigt.

Allvarligt, är den ENDA lösningen du kan komma på för er situation att utsätta småtjejer för obehaget av att träffa på jämnåriga pojkar i sitt omklädningsrum?
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 15:03:10 följande:

Att tycka olika är en sak och det köper jag. Men inte att du anklagar mig för att vara ute efter att kränka flickor när jag har med mig mina söner på det stora badhuset där det dessutom är inom ramen för badhusets egna regler !

Säger heller inget när mina söner är på herrarnas med sin pappa o flickor kommet in. Inte det minsta kränkt....och åter, jag har en dotter. När hon var o badade med mig kom det in pojkar i 7-9 års åldern. Inte heller då var det något problem.

...och din dotter var naturligtvis tidigt utvecklad med knoppbröst och begynnande behåring som nioåring?

Dessutom, med en mamma som bara tycker att de som känner obehag inför att vara nakna inför jämnåriga av motsatt kön är sjåpiga och ska skärpa sig så är det väl klart att hon aldrig skulle ha vågat yppa något sådant även om hon hade upplevt det som jobbigt.

Kräver du f.ö. alltid din rätt bara för att inte "reglerna" säger emot? Beställer in vin som du dricker bredvid den nyktra alkoholisten i kompisgänget, även om hen sagt till er gemensamma bekant (som berättat för dig) att hen tycker att det känns jobbigt.

Berättar förlossningshistorier och visar en miljon bebisbilder för hon i tjejgänget som är ofrivilligt barnlös. Vaddå, det finns ju ingen REGEL som säger att du borde låta bli utan det handlar bara (precis som med barnen i omklädningsrummet) om att vara tillräckligt empatisk för att visa andra hänsyn.
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 19:06:24 följande:

Du är kul som kan bedöma min empati utifrån en aktivitet som du inte delar åsikt i. Då är jag en viss typ av person för dig.

Dömer du alla du träffar så hårt om de inte delar din åsikt exakt? Oscharmigt i så fall.

Det som är ett problem för dig är det inte här.

På det aktuella badhuset har de rekommenderad åldersgräns på 10 år med omklädningsrummen. I helgen när en bekant var där i kill omklädningsrummet befann sig 4-5 flickor med sina pappor. De var runt 7-8 år. Kanske är vi lite mer laid back här om nakenhet. Vad vet jag

Hur vet du att det inte är ett problem för de unga flickor som är i omklädningsrummet när du kommer in med dina åttaåriga pojkar? Har du gått fram till dem och frågat dem? Har du ställt frågan till deras föräldrar?

Tror du verkligen att alla på badhusen ni besöker har samma nivå för vad som känns ok vad gäller nakenhet inför det motsatta könet som du har?

Så du såg inte att det var en fråga jag ställde, om du beter dig på samma sätt i alla sammanhang där du inte hindras av uttalade regler?

Jag har ingen aning om hur du reagerar i de sammanhang jag gav exempel på, det är bara du som vet om du behöver känna dig träffad. Men om du skulle säga att du hade tagit hänsyn till den nyktre alkoholistens respektive den ofrivilligt barnlösa i de föreslagna situationerna (vilket jag skulle gissa att du hade gjort) blir ju frågan varför det i så fall är mindre viktigt för dig att ta hänsyn till flickorna i damomklädningsrummet i simhallen -är det för att de är barn?

Jag är för övrigt inte ute efter att vara charmig och kunde inte bry mig mindre om mina frågor gör att du känner dig obekväm. Nej, jag är gärna "ocharmig" när det gäller att stå upp för flickors rättigheter till sina egna kroppar och småtjejernas önskan om att kunna vara nakna i sitt omklädningsrum utan att behöva möta jämnåriga pojkar där som kanske sedan kastar kommentarer efter dem i skolan.

Kan för övrigt föreslå en genomläsning av Katarina Wennstams senaste bok "Flickan och skammen" om du tror att flickor och pojkar döms med samma måttstock, och varför det därför kan vara relevant att ta flickors önskan om att få vara ifred från pojkars blickar i alla fall i sitt eget omklädningsrum!
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 20:05:15 följande:

Nej jag går inte runt och frågar. Vilket inte heller flickors pappor gör när de är inne på killarnas o mina söner är där nakna.

Jag håller absolut med om att familjeomklädningsrum är ser bästa för alla. Nu har inte det stora badhuset det tyvärr och jag gör det bästa av situationen. Det som fick är bra därinne är att det finns många duschrum och stora möjligheter att gå undan om man vill. Tänker att om jag hade en skör flickviol så gick jag dit i stället för det stora och böt om o duscha. Är det ledigt när jag kommit ned sönerna tar vi också gärna denna typ av duschutrymme. Det är så gigantiskt stort att det är ett icke problem faktiskt om man inte vill visa sig naken.

För att vara någon som reagerade hårt när jag ansåg att du behandlade dina söner som "sköra" är det intressant att DU väljer att kalla flickor med högt behov av kroppslig integritet för "sköra flickvioler". Vad uttrycker inte det av förakt för dem!

Anser du fortfarande att du står för att pojkar och flickor har samma värde och att deras känslor är lika värda att ta på allvar?

...och för att förtydliga för dig och andra så anser jag inte att låg-mellanstadiepojkar skall behöva möta jämnåriga flickor i sitt omklädningsrum heller.
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-19 21:05:03 följande:

Nä jag reagerade inte hårt utan det är din tolkning. De är däremot inte särskilt sköra.

Blyga violer lägger du också in en egen negativ tolkning jag själv inte har i det namnet. Finns verkligen inget förakt i min mening. Förstår att du lätt misstolkas då du verkar ha för vana att förespråka vad andra menar....

Nämen, självklart! "Blyg viol" är ju ett uttryck HELT utan laddning och handlar inte alls om att skuldbelägga flickor som vill bestämma själva om sina kroppar. De har inte integritet, de är "blyga violer". Snyggt!

Så i stället för att skriva "de flickor som känner obehag av att mina 8-åriga pojkar vistas i deras omklädningsrum", eller "de flickor som inte vill visa sig nakna för jämnåriga pojkar" så valde du det helt värdeneutrala uttrycket "blyga flickvioler"!

Shit, jag hoppas att din dotter hade några andra vuxna förebilder under sin uppväxt som berättade för henne att hennes åsikter och känslor är lika viktiga som pojkars och att hon faktiskt har rätt att freda sin egen kropp! Att det varit OK om hon inte hade velat att jämnåriga pojkar såg henne naken och att det inte gör en konstig eller dålig för att en har den integriteten/ det behovet av att få vara privat.

...fast kanske var det så att flickors känslor och rättigheter var viktigare i din värld när du bara var flickmamma?
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-20 06:49:41 följande:

Har stött på många sorters blommor här på FL men du tar nog priset. Du får nog läsa lite text i hur man använder just blyg viol. Det är INTE negativ eller kränkande!

Min dotter har en utmärkt självbild Tack.

Från någon som tycker att de som "är pryda" ska duscha med baddräkt på sig för att åtta-tioåriga (kanske t.o.m 12-åriga -de får ju inte heller besöka simhallen ensamma) pojkar självklart ska byta om och duscha på damernas, och som anser att flickor skall välja att smyga in på "dolda" delar av det stora omklädningsrummet för att hennes åttaåringar har större rätt att känna sig bekväma på damernas än de som omklädningsrummet *host* borde vara avsett för är det nog inte ett positivt genmäle att kalla någon en "blyg flickviol".

Allt du skriver i dina inlägg går ju bara ut på en enda sak; flickor/kvinnor uttrycker att de känner/känt obehag av att stora pojkar vistas i omklädningsrummet och du och din man skulle kunna välja att ge era söner möjligheten att besöka det omklädningsrum som är avsett för dem, men eftersom inga "regler" finns som hindrar så väljer ni att låta andra betala priset för er bekvämlighet.

Hur svårt skulle det (om ni hade velat) vara för er att låta pojkarnas pappa ta ansvar för deras besök på "stora badhuset" egentligen? Nej, antingen har du väl skaffat barn med ett sådant där måndagsexemplar som inte kan ta föräldraansvar eller så är du/ni helt enkelt bara egoister. Vet inte vilket som är mest tragiskt...

Och vad bra att din dotter har en utmärkt självbild, det tyder ju på att det fanns andra vuxna omkring henne som faktiskt kunde supporta att även flickor har rätt till integritet.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-20 07:42:04 följande:

Snälla "Moa", lägg din energi på att bli minister eller något. Eftersom det är tillåtet att ta med barn in i "fel" omklädningsrum upp till en viss ålder resonerar väl badhusen så att det inte är någon fara. Om du nu tycker det här är så fruktansvärt får du försöka göra något åt det, det bryts som sagt inte mot några regler.

Jag undrar om du i huvud taget varit i ett badhus de senaste 20 åren? Jag är nämligen där 3 dagar i veckan så jag ser med egna ögon hur det ser ut och fungerar i damernas omklädningsrum. Det här som du försöker göra till någon slags kvinnokamp faller platt när ingen i verkliga livet verkar bry sig nämnvärt.

Då kanske du kan svara mig på det som "Modsey" inte gjorde: måste något vara reglerat med en "regel" för att du skall kunna tänka dig att offra din bekvämlighet för andras skull? Skulle du (som jag exemplifierade förut) beställa in vin fast du hört att din kompis, den nyktra alkoholisten bredvid dig tycker att det är jobbigt? Eller skulle du ingående berätta förlossningshistorier och visa babybilder för den i tjejgänget som är ofrivilligt barnlös eftersom det inte finns några regler som säger att du inte får?

Om du svarar nej på de påståendena, varför anser du då att unga flickor (och pojkar) har mindre rätt till respekt för sin kroppsliga integritet bara för att inte simhallens åldersgräns säger att stora barn inte hör hemma i motsatt köns omklädningsrum?
  • Anonym (Moa)
    modsey skrev 2016-09-20 08:24:56 följande:

Avslutar med att hålla med suck. Du driver något som inte är ett problem och har en debatt teknik som jag finner både trist med påhopp om måndagsexemplar om min man o diverse annat. ( för övrigt har vi delat fp, han tar sitt ansvar som jag med hem och barn . Men han jobbar helt enkelt rätt mycket helg när barnen o jag är lediga och i bland går vi då på äventyrsbad. För att lugna dig om hans engagemang så tar han med sig barnen på sånt också mitt i veckan i bland när jag jobbar. Att reglera hur ofta vi väljer såna aktiviteter blir bara fånigt hos dig).

Finns det lediga bås modell mindre väljer vi dem och det är ett icke problem då det är ett jävligt stort utrymme vid omklädningsrummet som räcker till alla.

Rättelse: Jag driver något "som inte är något problem" för dig och dina åttaåringar som går på damernas.

Som jag och flera andra i tråden berättat är det många flickor som tycker att det är obehagligt att behöva möta jämnåriga pojkar i omklädningsrummet. Kanske speciellt de tidigt utvecklade tjejerna (som min dotters kompis) eftersom de kan få kommentarer slängda efter sig i skolan av killarna som sett deras nakna kroppar. Men istället för att respektera deras behov av privatliv skall de skuldbeläggas och få höra att det "inte är något problem".

Så, om dina söner skulle börja känna obehag inför att behöva följa dig in i damomklädningsrummet, skulle du då tvinga dem att gå med dig dit ändå? Eller skulle det, när de kom till deras känslor gå att lösa så att ni skulle besöka stora simhallen när deras pappa är med?

Fundera i så fall på varför dina söners känsla av obehag är viktigare och mer värda att ta på allvar än deras flick-klasskompisars, eller andra flickor som vistas i damernas omklädningsrum?

...eller vad sjutton, detta är väl som någon annan i tråden "varnade" mig om -bara att tala för döva öron.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-20 15:21:40 följande:

Nej det är verkligen inte ett sätt att fega ur men vi diskuterar olika saker du och jag och vi kommer därmed aldrig kunna lösa något. Du pratar om bekvämlighet, jag pratar om säkerhet. Förstår du problemet? När du känner för att diskutera samma sak som jag gör är du välkommen att tjoa till.

Jag håller för övrigt med Modsey om att du kör med härskarteknik och fula utspel och det om något visar brist på argument och att fega ur.

Ok, så hur tycker du att det här "säkerhetsproblemet" skall lösas utan att flickornas (respektive pojkarnas på herrarnas) rättighet att slippa dela omklädningsrum med jämnåriga av motsatt kön kränks? (Och nej, familjeomklädningsrum är inte ett alternativ du kan välja eftersom det inte ligger inom föräldrars beslutsområde att se till att det inrättas och det bevisligen inte finns på de flesta badhus).

OM det nu handlar om säkerhet; varför är det flickorna (/pojkarna) som skall betala priset för att andra barn skall vara säkra och inte de vuxna föräldrarna som tar ansvaret för att se till att deras stora barn kan gå på de omklädningsrum som dem av deras kön är hänvisade till?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Suck) skrev 2016-09-20 19:50:21 följande:

Min lösning är att alla som tycker att det här är ett problem ser till att göra sina röster hörda (på ett ställe som räknas. Att hoppa på och pådyvla folk åsikter de inte har på ett forum är inte riktigt ett ställe som räknas).

Att barn inte ska få sin simundervisning eller simträning för att de inte råkar ha en anhörig av rätt kön med sig ser jag inte som en lösning (och för att förtydliga gäller alltså detta de barn som är under den gräns som badhuset har satt).

Jag undrar vad du gör åt detta problem? Själv brukar jag prata med personalen och höra hur det ser ut med vakter i omklädningsrummet (herrarnas, jag har hittills aldrig hört om övergrepp på damernas) och hur de arbetar för att det ska bli säkrare i alla utrymmen, inte bara omklädningsrummen. Jag tror att det är det enda som kommer göra skillnad.

Och varför ska barnen alltid betala priset för att vuxna snålar in på pengar? Kom gärna på en lösning på den frågan, jag tror många är intresserade av svaret. Tänk förskola, skola, fritidsgårdar, gratisaktiviteter för barn osv. 

Jag tror att få som skriver på FL tror att de förändrar världen i stort, däremot är det ett diskussionsforum där du inte alltid blir klappad medhårs. Fixar du inte det kanske det är bättre att du inte deltar.

Så du har alltså INGA lösningar som inbegriper ditt EGET ansvar som förälder, mer än att ifrågasätta vad ANDRA gör för att motverka övergrepp (simhallen som ska anställa vakter)?

Varför skulle ett barn som inte har en närvarande förälder av samma kön kunna få lära sig simma? Varför anser du att det skulle vara så omöjligt för en förälder att be andra i sin omgivning om hjälp? Att som förälder själv ansvara för att finna en lösning som gör att ens barn kan byta om i trygghet i det omklädningsrum som hens kön hänvisas till?

Och så måste jag fråga: tycker du att det är OK att småflickor (eller pojkar i motsvarande situation) får höra kommentarer om sina kön och bröst av pojkar (i pojkarnas fall flickor) som sett dem nakna i omklädningsrummet på badhuset dit deras mammor (pappor) tagit med dem? Du väljer ju att besvara min fråga med att "alla som tycker att det är ett problem" skall höja sin röst, men tycks i det fallet inte inkludera dig själv eftersom ditt fokus bara är på att efterfråga vakter till herrarnas omklädningsrum.

Vad jag gör då...

Först och främst gör jag handling av mina åsikter.

Jag och min man ser till att följa våra barn till respektive omklädningsrum så att de i alla fall inte skall orsaka obehag för de barn som tycker att det är jobbigt att möta jämnåriga av motsatt kön i omklädningsrummet. Sonens kompis vars mamma är ensamstående brukar också följa med min man och son när pojkarna gått i simskola eller bara varit och nöjesbadat.

Jag pratade med och stöttade dotterns kompis och hennes familj när min dotter berättade vad hennes vän var utsatt för (som kompisen skämdes för att berätta för sina föräldrar). När föräldrarna fått veta informerade vi fritids som genast tog tag i problemet med de pojkar som betedde sig illa mot flickan.

Det jag INTE gör är att gömma mig bakom några "regler" som ursäkt för att utsätta andras barn för obehag istället för att själv vara den vuxna som löser situationen.

Vill du att mer resurser skall ges till vakter i omklädningsrummen istället för att barnens föräldrar skall ta ansvar för att ordna så att barnen går trygga genom omklädningsrummet så är väl lösningen att höja kommunalskatten. Själv tycker jag inte att det alltid är andra som skall ordna saker, utan jag är beredd att ta ansvar själv.

Omsorg, skola osv är väl en annan diskussion, men där arbetar de ju tydligt med likabehandlingsplaner och för att motverka kränkningar av flickor och pojkar, så där finns säkert mycket kunskap att hämta som kunde hjälpa till i diskussionen om hur alla barn skall få känna sig trygga och respekterade även i simhallen. Hur många skolor skulle tex skicka in åttaåriga pojkar och flickor i samma omklädningsrum?
Svar på tråden 8 åring byta om ensam?