Anonym (M) skrev 2016-09-20 15:45:08 följande:
Hoppas jag har fel. Men varför får jag en känsla när jag läser tråden att många här inne med några undantag ser det som allvarligare att en 8-årig pojke är i tjejernas än om en 8-årig tjej är inne hos killarnas?
Är själv man och var inne på ett badhus och skulle byta om. I duschen när jag kommer från poolen står en tjej. Frågade inte hennes ålder, det gör man ju liksom inte man bara står och gör sitt. Men till längd, storlek och vad jag kunde bedöma så var hon rätt så "gammal", bra mycket äldre än de småtjejer man brukar se. Hon var alltså så pass gammal så att man la märke till att wow, var det här rätt.
Jag för första gången kunde då känna mig blyg att byta om framför henne. Familjen hade skåp bara metrar ifrån mig. Men jag ville knappt men gjorde det ändå. Hade inte känt så tidigare då man vet att småflickor inte bryr sig men man kunde se att hon visste mer än en småflicka.
Som snäll svensk så frågar man inte utan man sköter sitt o går vidare. Men detta minns jag och jag kände mig lite obekväm.
På vilket sätt är min situation lindrigare från en kvinna som blir sneglad på av en pojke inne på damernas?
Hursom, är huvudfrågan en svår nöt att knäcka för att göra det bra för alla. Jag tror inte det finns en lösning som gör alla nöjda i alla situationer. Barn måste ju kunna få hjälp om behovet finns. Tänk om man har ett väldigt nervöst barn som trots större ålder inte vågar lika tidigt som andra att vara själv.
Familjeomklädningsrum är en bra uppfinning. Men alla har inte det.
Jaja, får klura på detta.
Det är precis lika allvarligt och det tror jag att de flesta är överens om.
Däremot är det nog vanligare att pojkar är med på flickornas än tvärtom dels på grund av att det generellt verkar vara fler mammor som går och badar med barnen utan pappan och dels på grund av att det verkar finnas en större rädsla för att killarna ska råka illa ut om de är själva än tjejerna och därför får de följa med till fel omklädningsrum i högre ålder.
Sedan är det ju också fler mammor än pappor här vilket gör att vi kan vittna om hur flickor reagerar på pojkar i damernas men inte tvärtom.