• Anonym (Ts)

Var ska vi bo?

Just nu har en hel del funderingar kring boende. Vi är en familj med en 6-månaders i Sthlm. Nu bor vi centralt i en charmig 2:a. Jobbar i stan.

Vart ska vi ta vägen sen? Det är en fråga vi brottas lite med. Bo kvar i stan? Det verkar finnas få större lägenheter till bra pris. Flytta ut en liten bit och mellanlanda i en 4:a, tills vi vet lite mer om var vi vill slå oss ner? Tex Gröndal..Men svårt sen om vi skulle vilja tillbaka till innerstan, då vi inte hängt med i prisutvecklingen..?

Eller flytta ännu längre ut till hus. Mer yta för pengarna. Nära till släkt & barnvakter:) Men lång pendling varje dag, ca 45 min-1h enkel väg..

Hur tänker ni andra Stockholmare med barn? Var& hur bor ni/vill ni bo?

• Svar på tråden Var ska vi bo?
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-22 00:32:09 följande:

Intressanta perspektiv :) Vilka områden tycker ni är trevliga med ok pendlingsavstånd?

Alla som ligger nära pendel eller t-bana eller direkt buss. Vi bor mot Nacka Värmdö hållet. Nära havet och nära direktbussar. Visserligen så är de vackra områdena om ligger så lite dyrare. För 6-7 miljoner kanske precis ett hus. Men inget lyxigare. Vi hade tur som fick så fint för 7,5 miljoner . Många tar bil till pendelp-platser.
  • Frontline

Vilka jäkla idiotpriser på ett boende 6-7 miljoner minst och samtidigt ha lång pendling till jobb..
    Men väljer man att bo i fjollträsk så är det så.

Pendlar 5 minuter till jobb på moppe, bor i ett hus som skulle kosta minst 5 miljoner i fjollträsk men här ligger den på 1 mille och har 40 minuter till en storstad..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Utanför stan)
    Frontline skrev 2016-09-22 07:53:23 följande:

Vilka jäkla idiotpriser på ett boende 6-7 miljoner minst och samtidigt ha lång pendling till jobb..
    Men väljer man att bo i fjollträsk så är det så.

Pendlar 5 minuter till jobb på moppe, bor i ett hus som skulle kosta minst 5 miljoner i fjollträsk men här ligger den på 1 mille och har 40 minuter till en storstad..

Är det bra att alla är olika. Måste du förändra oss som väljer att bo här. För dessa pengar får man rätt mycket. Du får huset, vattnet, landet, naturen, stan, restaurangutbudet, affärerna, teatrarna, museum, konserterna, stort utbud av skolor och vidareutbildning, en variationsutbud av oliktänkande, variationsutbud av mötesplatser m.m. Du kan gå runt hörnet och plocka svamp och lingon men också ta bussen några minuter och äta på stjärnkrog. Jag har dessa behov och är villig att betala för det. Har du inte möjlighet att lägga 6-7 miljoner kan du bosätta dig i lägenhet eller radhus som är billigare.
  • Frontline
    Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-22 08:11:38 följande:
    Är det bra att alla är olika. Måste du förändra oss som väljer att bo här. För dessa pengar får man rätt mycket. Du får huset, vattnet, landet, naturen, stan, restaurangutbudet, affärerna, teatrarna, museum, konserterna, stort utbud av skolor och vidareutbildning, en variationsutbud av oliktänkande, variationsutbud av mötesplatser m.m. Du kan gå runt hörnet och plocka svamp och lingon men också ta bussen några minuter och äta på stjärnkrog. Jag har dessa behov och är villig att betala för det. Har du inte möjlighet att lägga 6-7 miljoner kan du bosätta dig i lägenhet eller radhus som är billigare.
    Hahahaha

Vem förändrar jag?
    Och du tror inte jag har samma möjligheter till allt du skriver inom samma tidsram du har har?
    Men är jag villig att betala dessa pengar hmm näää.
  • Anonym (Utanför stan)
    Frontline skrev 2016-09-22 09:48:30 följande:
    Hahahaha

Vem förändrar jag?
    Och du tror inte jag har samma möjligheter till allt du skriver inom samma tidsram du har har?
    Men är jag villig att betala dessa pengar hmm näää.
    Då tar jag tillbaka allt. Visste inte att dessa möjligheter fanns i hela Sverige. Har själv bott på många ställen i vårt avlånga land och aldrig fått ut allt detta som jag får i närheten av Stockholm. Tycker alltid att mängden museum utbildningar restauranger teatrar har varit störst här. Är jag sugen på etiopisk mat kan jag få det snabbt. Varför "fjollträsk" förstår inte det ordet.
  • Frontline
    Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-22 10:13:20 följande:
    Då tar jag tillbaka allt. Visste inte att dessa möjligheter fanns i hela Sverige. Har själv bott på många ställen i vårt avlånga land och aldrig fått ut allt detta som jag får i närheten av Stockholm. Tycker alltid att mängden museum utbildningar restauranger teatrar har varit störst här. Är jag sugen på etiopisk mat kan jag få det snabbt. Varför "fjollträsk" förstår inte det ordet.
    Vi kanske inte har precis lika bra utbud vad det gäller museum och utbildningar inom rimligt avstånd men det ligger kanske inte inom vårt intresse så inget vi saknar.
    Men är vi villiga att betala kanske 6-7 mille för att ha det hmm nej inte en chans..

Googla fjollträsk
  • Anonym (Utanför stan)
    Frontline skrev 2016-09-22 10:26:41 följande:
    Vi kanske inte har precis lika bra utbud vad det gäller museum och utbildningar inom rimligt avstånd men det ligger kanske inte inom vårt intresse så inget vi saknar.
    Men är vi villiga att betala kanske 6-7 mille för att ha det hmm nej inte en chans..

Googla fjollträsk
    Fick inga bra svar på Google skulle gärna höra varför du har så stort behov av att använda det.
  • Anonym (Ts)

Vi blir kvar i Sthlm. Från att ha varit helt säkra på att hus är bäst för oss börjar vi nu fundera på om inte pendlingstiden äter upp för mycket tid med vårt barn:( CI har ju lantställe (delat iofs) så möjlighet finns att få bo lite spartanskt på sjötomt många sommar/vår/höst-helger ..

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-22 11:12:46 följande:

Vi blir kvar i Sthlm. Från att ha varit helt säkra på att hus är bäst för oss börjar vi nu fundera på om inte pendlingstiden äter upp för mycket tid med vårt barn:( CI har ju lantställe (delat iofs) så möjlighet finns att få bo lite spartanskt på sjötomt många sommar/vår/höst-helger ..

Cl =vi;)

Vi har ju fortfarande en dröm om hus med stor tomt. Men då hade jag velat jobba i närheten alt hemifrån..svårt att komma på vad för typ av jobb det skulle vara bara:)
Svar på tråden Var ska vi bo?