• Anonym (Ts)

Var ska vi bo?

Just nu har en hel del funderingar kring boende. Vi är en familj med en 6-månaders i Sthlm. Nu bor vi centralt i en charmig 2:a. Jobbar i stan.

Vart ska vi ta vägen sen? Det är en fråga vi brottas lite med. Bo kvar i stan? Det verkar finnas få större lägenheter till bra pris. Flytta ut en liten bit och mellanlanda i en 4:a, tills vi vet lite mer om var vi vill slå oss ner? Tex Gröndal..Men svårt sen om vi skulle vilja tillbaka till innerstan, då vi inte hängt med i prisutvecklingen..?

Eller flytta ännu längre ut till hus. Mer yta för pengarna. Nära till släkt & barnvakter:) Men lång pendling varje dag, ca 45 min-1h enkel väg..

Hur tänker ni andra Stockholmare med barn? Var& hur bor ni/vill ni bo?

• Svar på tråden Var ska vi bo?
  • Anonym (Utanför stan)
    Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-19 21:13:39 följande:
    Största orsaken till vår vits var att barnen skulle andas friskare luft.
    Flytt ska det stå.

Det är fantastiskt att bo strax utanför Stockholm

Hoppas ni kommer trivas lika bra som vi.
  • Anonym (Hus)
    Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-19 21:13:39 följande:

Största orsaken till vår vits var att barnen skulle andas friskare luft.

Håller med!
  • Anonym (Hanna)

Håller med om att skriva en lista med krav och andra plus och minus och sen börja gå igenom aktuella områden och hur prisbilden ser ut där.
    Sen är det bara att börja göra utflykter och "känna in" områdena. Något kan verka bra på kartan, ha bra kommunikationer etc. men så är det långt till bra förskolor, det går en  motorväg i närheten som stör mer än ni trodde, det flyger flygplan på låg höjd flera ggr per dag etc.  Allt sånt är ju viktigt för helheten!

Sen när det gäller pendlingen så får man också tänka på att dagarna kan bli längre för barnen (om man inte kan gå omlott/jobba hemma på kvällen) och att man kanske väljer att gå ner i tid för att få till vardagen. Vilket då självklart påverkar ekonomin.

Hade jag bott kvar i stan med barn hade jag velat ha det som Carambolan ovan, att vi hade haft ekonomi att ha ett lantställe som vi kunde åka till varannan helg eller så för att få miljöombyte. Nu blev det inte så utan det blev parhus ca 25 min från centralen med pendeltåg istället och vi trivs jättebra.

• Anonym (utanför)

Vi bodde i stan innan vi fick barn. Men sen när barnet var ett år valde vi efter mycket funderingar att flytta till hus utanför stan. Vi fick ett hus på 135 kvadratmeter med tomt, nära natur nära dagis. För samma pris som vi sålde vår tvåa i stan... 
    Visst vi får pendla in till stan, va 50 minuter. Men det är det värt för vi har fått mycket mer boende för pengarna. och en liten tomt och ett lugnt barnvänligt område där våra barn kan växa upp. 

Jag var orolig att jag skulle sakna city och pulsen, men det gör jag faktiskt inte, man har inte tid att utnyttja citypulsen när man har familj :) nu satsar vi på familjeaktiviteter och friluftsliv. Så kanske vi flyttar tillbaka till city när barnen flyttar ut. 

• Anonym (12345)

Det finns mycker bra villaområden utanför city, bromma tex 25 minuter utanför city med kommunala färdmedel.
    Folk som enbart är uppväxta i stan och inte bott utanför brukar ha lite svårt för att se ett liv utanför tullarna, men det funkar aldeles utmärkt speciellt nu med alla stora gallerior och köpcentrum.
    När man har barn så hinner man inte springa på stan som man gjorde förr.

Det man ska tänka på är att ha bra kommunikationer både med kommunalt och bil så säkrar man bra resväg även om man byter arbetsplats.

För 7 får ni en fin villla.
    Har ni bil idag?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Utanför stan) skrev 2016-09-19 21:02:00 följande:

Är tanken att ni ska låna 6,5? Förstår inte ni har alltså möjlighet att låna 7,5. Vad tror ni kommer ha i handpenning. Vi köpte för 7,5 men lånar strax över 3.

Sorry var otydlig:) Vi kommer lägga in ca 2,5 själva och troligtvis köpa för totalt ca 6,5..men kan köpa för totalt 7,5 om vi maxar lånelöftet.
  • Anonym (Ts)

Vi har bil:) Och sjötomt delad med några släktingar i Sthlmsförort.

• Anonym (Ts)

Bo kvar i stan skulle vara för att minska vardagsstressen, nära mellan hem och jobb, mer tid med vårt barn...

• Anonym (Ts)

Sjötomten är ett sommarställe med övernattningsmöjligheter. Kusinerna leker där, så mkt liv & rörelse!

Anonym (Ts) skrev 2016-09-20 11:30:30 följande:

Vi har bil:) Och sjötomt delad med några släktingar i Sthlmsförort.

• Anonym (Ts)
    Anonym (12345) skrev 2016-09-20 09:51:24 följande:

Det finns mycker bra villaområden utanför city, bromma tex 25 minuter utanför city med kommunala färdmedel.

Folk som enbart är uppväxta i stan och inte bott utanför brukar ha lite svårt för att se ett liv utanför tullarna, men det funkar aldeles utmärkt speciellt nu med alla stora gallerior och köpcentrum.

När man har barn så hinner man inte springa på stan som man gjorde förr.

Det man ska tänka på är att ha bra kommunikationer både med kommunalt och bil så säkrar man bra resväg även om man byter arbetsplats.

För 7 får ni en fin villla.

Har ni bil idag?

Tack! Trodde huspriserna i Bromma var dyrare än så..:)
Svar på tråden Var ska vi bo?