• Anonym (Ångest)

ångest inför pensionen

Jag skulle vilja träffa likasinnade som oroar sig för pensionen i framtiden. Har ju några år kvar men inser att jag inte kommer klara mig ekonomiskt. Vill tillägga att jag har arbetat heltid sedan jag var 26 år gammal (bortsett från 2 års mammaledighet) och även sparat privat varje månad. Jag har levt ett enkelt liv men men min pension säger att jag endast kommer få ut 7400 om jag går vid 65. Jag tror inte jag orkar jobba till jag är 68-69 för kroppen har börjat ta stryk. Och hur mycket kommer 7400 vara värt i framtiden. Jag oroar mej konstant och har svårt att sova. Mina fasta kostnader är 6200 varje månad, (ränta, amortering, sophämtning, el osv) men sedan tillkommer mat, telefon, bensin... Hur gör ni andra? Säljer ni huset ni bor i, säger upp försäkringar, bil etc.? Skatten i min kommun är höjd till 33% och funderar att flytta dit kommunalskatt är mindre men det innebär att jag förlorar de vänner jag har. Vill diskutera med andra här som oroar sig...

• Svar på tråden ångest inför pensionen
  • Anonym (Bostadstillägg)

Jo men garantipensionen kan aldrig var högre än vanlig pension. Dessutom är pensinärsskatten 20% på inkomster under 10 000. Jag tittade på lite exempel hos Pensionsmyndigheten om bostadstillägg .. Alla pensionärer kan få det om de har en inkomst under 12000 innan skatt .. Tror du skulle få ca 2200 i månaden i bostadstillägg. Om du då har 10 000 i pension innan skatt .. Får du ut ca 8300 + 2200 i bostadstillägg. Det blir 10 500 och det stämmer ungefär med vad min svärmor har.

• Anonym (Bostadstillägg)

Ursäkta det är bara jag igen.. Jag var tvungen att kolla vad min mor har i pension .. Hon har varit hemmafru i 20 år och sedan jobbat 75% i hemtjänsten i 20 år. Hon har aldrig haft en heltidslön över 20 000. Hon har ut 7600 i månaden.

Det måste vara tekniskt omöjligt att du skulle få ut mindre.. Som jobbat heltid och haft mycket högre lön.

• Anonym (Tips)
    Anonym (T) skrev 2016-09-19 17:01:56 följande:

Om man vill kan man välja att bo i ett annat land, men då gäller det att välja ett där man får mer för pengarna så att säga. I Spanien tex bor/deltidsbor många svenska pensionärer, där är billigare att äta osv än i Sverige. Har dock för mig att skatterna inte är så fördelaktiga. Om man istället flyttar till Portugal (och skriver sig där) får man bättre skatteläge, då de har ett antal (5 år tror jag) år skattefritt för nya medborgare. Observera att man måste flytta helt från Sverige, annars får man skatta här. I Portugal är det tyvärr inte lika billigt att "leva" som i Spanien.

Thailand är också ganska vanligt att bo i som pensionär. Billigt leverne, men inte eu-sjukvård...

Jag kollade upp det där med Portugal för ett tag sedan. Statlig pension betalar man 20% skatt på efter ett fribelopp ca 34'/år. Tjänstepensioner från privat sektor kan bli helt skattefria om man gör en riktig exit från Sverige. Inget permanentboende här OCH man måste i princip köpa en bostad i Portugal för att få denna status. Det går att långtidshyra men utbudet lör vara skralt. Siffran 5 år kommer nog från att det är kortaste tiden att plocka ut sin pension. Pensiondmaximering. Viktigast är att trivas där. Att endast göra det för pengarna tror jag inte på.
  • Anonym (fel?)
    Anonym (Ångest) skrev 2016-09-19 17:52:32 följande:
    Din svärmor kanske har garantipension. Jag vet tyvärr inte, det skiljer sig. Men idag betalar jag nästan 33% i skatt på lönen, det är kommunalskatt 22.08 + landstingskommunalskatt på 10.77 så sammanlagt blir det 32.85. I framtiden blir det ju pensionärsskatten jag får betala, den är den jag vill sänka varje extra hundralapp gör ju stor skillnad. Tack för ditt svar.
    Många saker verkar vara fel här. Har du 24 000 kr brutto i lön ska du betala ca 5500 per månad i skatt enligt skattetabell 33. Glömmer du bort att räkna med jobbskatteavdraget?
  • Anonym (60 år)

Det är helt omöjligt att du skulle få så himla lite. Jag är 60 i år har haft mycket lägre löner än dig, har varit föräldraledig med 3 barn. Läst in både komvux och högskola samt varit arbetslös nån period på 90 talet. Och jag får drygt 16 000 i pension från 65-70 sedan sjunker den med några tusen.

• Anonym (Plrrbt)

Din uträkning stämmer, om du bara jobbat svart eller på ställen utan pensionsavsättningar.

Men jag gissar att du har arbetat vitt och på ställen med kollektivavtal så något är knasigt här.

• Anonym (tant agda)
    Anonym (Ångest) skrev 2016-09-19 09:36:50 följande:

Jag skulle vilja träffa likasinnade som oroar sig för pensionen i framtiden. Har ju några år kvar men inser att jag inte kommer klara mig ekonomiskt. Vill tillägga att jag har arbetat heltid sedan jag var 26 år gammal (bortsett från 2 års mammaledighet) och även sparat privat varje månad. Jag har levt ett enkelt liv men men min pension säger att jag endast kommer få ut 7400 om jag går vid 65. Jag tror inte jag orkar jobba till jag är 68-69 för kroppen har börjat ta stryk. Och hur mycket kommer 7400 vara värt i framtiden. Jag oroar mej konstant och har svårt att sova. Mina fasta kostnader är 6200 varje månad, (ränta, amortering, sophämtning, el osv) men sedan tillkommer mat, telefon, bensin... Hur gör ni andra? Säljer ni huset ni bor i, säger upp försäkringar, bil etc.? Skatten i min kommun är höjd till 33% och funderar att flytta dit kommunalskatt är mindre men det innebär att jag förlorar de vänner jag har. Vill diskutera med andra här som oroar sig...

Du kan ju söka bostadstillägg men om jag var i din sits så skulle jag sälja huset och flytta så att jag inte behövde ngn bil. Jag har också låg pension+bostadstillägg och min månadskostn. för hyra, seniorpris på buss, el, tele, bredband och förs. är strax under 6000:-. Jag lever ett jättebra liv och saknar inget.
  • Anonym (faktor)

Har du gått ur kyrkan? Där åker några tusenlappar om året som du kanske behöver bättre själv.

Begravningsavgiften på 0.19% är det enda man måste betala, men man måste gå ur kyrkan innan en viss tid på hösten annars drar de kyrkoskatt hela nästkommande år också.

Har man en högskola nära sig så kan man kanske läsa en fristående kurs i något intressant ämne och betala för studentkortet, det ger sedan många rabatter framförallt på resande. Jag tänker plugga när jag blir pensionär bara för det är kul.

• Alessia
    Anonym (Ångest) skrev 2016-09-19 09:49:09 följande:
    Mina pengar har ju gått främst till amortering för jag ville bo kvar i huset med trädgården och jag har försökt betala så mkt som möjligt på lånet men det räckte inte.
    FLERTALET KOMMUNER kommer att efter 2018 behöva höja sina skatteintäkter och sänka sina ambitioner avseende skola, vård och omsorg, för då upphör statens bidrag till flyktingindustrin och kommunerna får i stor utsträckning själva bekosta migranternas uppehälle och boende. Kommunala skattehöjningar på 2 kronor har nämnts av flera kommuner, för kommuner med låg skattebas ännu mera. det betyder att att en kommun som nu ligger i kolumn 32 kommer att ligga i kolumn 34.

Ex om man i dagsläget tjänar 20 000/mån

Skattetabell 32  som löntagare 4262 i skatt
     Skattetabell 34  som löntagare 4525 i skatt  -  allt enligt årets skattetabeller.

En skillnad på 263 i månaden i höjt skatteuttag.3156 per år.  För pensionärer blir skillnaden ännu större eftersom de inte har jobbskatteavdrag.

Vi går alla oavsett inkomst mot sämre tider, men som Anne Ramberg sa i Lördagsintervjun: Humanism kräver uppoffringar och vi får finna oss i lägre standarder överlag.

Svar på tråden ångest inför pensionen