• Anonym (Ångest)

ångest inför pensionen

Jag skulle vilja träffa likasinnade som oroar sig för pensionen i framtiden. Har ju några år kvar men inser att jag inte kommer klara mig ekonomiskt. Vill tillägga att jag har arbetat heltid sedan jag var 26 år gammal (bortsett från 2 års mammaledighet) och även sparat privat varje månad. Jag har levt ett enkelt liv men men min pension säger att jag endast kommer få ut 7400 om jag går vid 65. Jag tror inte jag orkar jobba till jag är 68-69 för kroppen har börjat ta stryk. Och hur mycket kommer 7400 vara värt i framtiden. Jag oroar mej konstant och har svårt att sova. Mina fasta kostnader är 6200 varje månad, (ränta, amortering, sophämtning, el osv) men sedan tillkommer mat, telefon, bensin... Hur gör ni andra? Säljer ni huset ni bor i, säger upp försäkringar, bil etc.? Skatten i min kommun är höjd till 33% och funderar att flytta dit kommunalskatt är mindre men det innebär att jag förlorar de vänner jag har. Vill diskutera med andra här som oroar sig...

• Svar på tråden ångest inför pensionen
  • Anonym (Ångest)
    Alessia skrev 2016-09-21 10:21:19 följande:
    FLERTALET KOMMUNER kommer att efter 2018 behöva höja sina skatteintäkter och sänka sina ambitioner avseende skola, vård och omsorg, för då upphör statens bidrag till flyktingindustrin och kommunerna får i stor utsträckning själva bekosta migranternas uppehälle och boende. Kommunala skattehöjningar på 2 kronor har nämnts av flera kommuner, för kommuner med låg skattebas ännu mera. det betyder att att en kommun som nu ligger i kolumn 32 kommer att ligga i kolumn 34.

Ex om man i dagsläget tjänar 20 000/mån

Skattetabell 32  som löntagare 4262 i skatt
     Skattetabell 34  som löntagare 4525 i skatt  -  allt enligt årets skattetabeller.

En skillnad på 263 i månaden i höjt skatteuttag.3156 per år.  För pensionärer blir skillnaden ännu större eftersom de inte har jobbskatteavdrag.

Vi går alla oavsett inkomst mot sämre tider, men som Anne Ramberg sa i Lördagsintervjun: Humanism kräver uppoffringar och vi får finna oss i lägre standarder överlag.

Jag har gått ur tråden för så många verkar tro att jag inte fått siffrorna rätt. Tack för svar ändå.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (faktor) skrev 2016-09-20 18:07:19 följande:

Har du gått ur kyrkan? Där åker några tusenlappar om året som du kanske behöver bättre själv.

Begravningsavgiften på 0.19% är det enda man måste betala, men man måste gå ur kyrkan innan en viss tid på hösten annars drar de kyrkoskatt hela nästkommande år också.

Har man en högskola nära sig så kan man kanske läsa en fristående kurs i något intressant ämne och betala för studentkortet, det ger sedan många rabatter framförallt på resande. Jag tänker plugga när jag blir pensionär bara för det är kul.

Jag har gått ur kyrkan för längesedan, det var för dyrt som du säger.
  • Anonym (Ångest)
    Virriga Vera skrev 2016-09-20 19:03:58 följande:

Jag tycker att du ska kontakta ditt fackförbund och be att få tala med någon som kan pensioner där. Din fackklubb ska kunna hjälpa dig med det.

Jag gick nyligen ur facket för det varför dyrt. Jag gick ur häromdagen, jag är inte med i a-kassan heller för det är för dyrt. Tack ändå för svar.
  • Anonym (Tips)
    FLERTALET KOMMUNER kommer att efter 2018 behöva höja sina skatteintäkter och sänka sina ambitioner avseende skola, vård och omsorg, för då upphör statens bidrag till flyktingindustrin och kommunerna får i stor utsträckning själva bekosta migranternas uppehälle och boende. Kommunala skattehöjningar på 2 kronor har nämnts av flera kommuner, för kommuner med låg skattebas ännu mera. det betyder att att en kommun som nu ligger i kolumn 32 kommer att ligga i kolumn 34.

Skattetabell 34  som löntagare 4525 i skatt  -  allt enligt årets skattetabeller.

En skillnad på 263 i månaden i höjt skatteuttag.3156 per år.  För pensionärer blir skillnaden ännu större eftersom de inte har jobbskatteavdrag.

Vi går alla oavsett inkomst mot sämre tider, men som Anne Ramberg sa i Lördagsintervjun: Humanism kräver uppoffringar och vi får finna oss i lägre standarder överlag.

Den här tickande bomben vill få prata om. Kommunerna fick 10 miljder extra för 2015 och 2016. Frågan är om kommunerna forsättningsvis ska få extra stöd eller om det kommer slå igenom på kommunalskatten. Oavsett, inte en statsbidrag är pengar från himlen. Se länken nedan för vilka summor det handlar om i statbudgeten::

www.regeringen.se/artiklar/2015/09/statens-budget-2016-i-siffror/

Det vill till att integrationen börjar fungera. 

• Alexi

Men Ts, logga in på minpension.se, ta ett kort på din prognos (utan att dina personuppgifter syns förstås) och klistra in här. Så kan vi ju bli överens om vad som gäller för dig.
    Ger du upp nu får du ju ingen hjälp.

• Anonym (tant agda)

• Anonym (tant agda)
    Anonym (Ångest) skrev 2016-09-21 11:00:35 följande:
    Jag har gått ur kyrkan för längesedan, det var för dyrt som du säger.
    OT (Och jag gick ur Svenska Kyrkan nu när vi fick en galen ärkebiskop och att jag sparar pengar är bara en extra bonus)
  • Anonym (Ångest)
    Alexi skrev 2016-09-21 15:45:06 följande:

Men Ts, logga in på minpension.se, ta ett kort på din prognos (utan att dina personuppgifter syns förstås) och klistra in här. Så kan vi ju bli överens om vad som gäller för dig.
    Ger du upp nu får du ju ingen hjälp.

Jag vet hur man gör en screensot men inte hur jag kan lägga in bilder här? Hur ska jag få in bilden i den vita rutan jag skriver i?
  • Anonym (Ångest)
    Alexi skrev 2016-09-23 09:47:33 följande:

Sitter du vid dator eller mobil? App eller webläsare?

Jag har mobiltelefon, jag har ingen dator men kan låna min dotters när jag är hos henne.
Svar på tråden ångest inför pensionen