• Anonym (Emmy)

Vuxen styvdotter

Jag bor med en man som har en vuxen dotter. Styvdottern hade redan flyttat hemifrån när jag och hennes pappa träffades så jag känner henne inte så väl men de står nära varandra genom att hon är enda barnet. Hon och jag har aldrig tidigare haft några konflikter. I helgen firade vi att mannen fyllde år med fest och inbjudna gäster varav hans dotter med sambo givetvis var inbjudna. Tyvärr urartade det genom att hon blev arg på mig och gapade och skrek.

Jag fick nämligen ett migränanfall och gick undan för att vila en timme eftersom det är vad det tar innan medicinen har verkat så att jag kan umgås igen. Min migrän gör att jag får riktigt ont och kräks. Hon blev då arg för att jag "smet undan" och kom in i sovrummet och gapade och skrek. När jag sa åt henne att sluta skrika så började hon gråta och skrek att jag kan minsann inte säga åt henne att vara tyst för det är hennes pappas hus och därför har jag ingen rätt att säga åt henne eftersom hon får säga vad hon vill hemma hos sin pappa.

Jag förklarade att det inte är hennes hem och att hon är gäst i vårt hus och därför inte har rätt att gapa och skrika här. Hon har aldrig bott här eftersom hon redan hade flyttar hemifrån när vi köpte huset tillsammans. Det blev kaos och hon blev hysterisk och jag blev också upprörd, arg och ledsen så vi skrek båda två åt varandra.

Nu är jag och min sambo också osams pga detta. Hur löser man detta? Är det rimligt att vuxna barn får skrika och ställa till en scen bara för att deras far bor i samma hus? Tydligen anser min sambo det.

• Svar på tråden Vuxen styvdotter
  • Påven Johanna

Nej, det tycker jag inte är rimligt. 

Att du kunde skrika och gapa tillbaka när du hade sådan migrän att du till och med spydde?

• Anonym (Madde)

Det låter ju väldigt konstigt att hon kom in i sovrummet och började skrika på dig, enbart för att du gick undan och vilade.

Det hände alltså inget annan innan?

• Anonym (Emmy)

Nej, det hände inget innan. Det jag har förstått i efterhand att hin irriterade sig på var att jag bara sa till mannen och inte henne att jag behövde dra mig undan. Jag ville vara diskret och annonserade därför inte ut till alla att jag tog medicin och la mig för att vila.

Ja, jag skrek tillbaka att hon skulle sluta skrika och så tror jag att jag även skrek att hon skulle vata tyst. Men det var inte så att jag skrek massor eftersom det inte är vad jag brukar göra. Dessutom hade jag ont. Därför blev jag säkert mer irriterad än vad jag blir normalt. Jag hade nog inte skrikit tillbaka annars. Dessutom så var det också för att överrösta hennes gapande som jag skrek tillbaka.

• Anonym (Emmy)

Jag anser att hon ska be om ursäkt för sitt agerande medan sambon inte tycker att det är någon stor grej att hon betedde sig så illa eftersom hon är hans barn. Jag anser att vuxna personer beter sig som vuxna i andras hem annars behöver de inte komma dit.

• Påven Johanna
    Anonym (Emmy) skrev 2016-09-19 15:00:35 följande:

Jag anser att hon ska be om ursäkt för sitt agerande medan sambon inte tycker att det är någon stor grej att hon betedde sig så illa eftersom hon är hans barn. Jag anser att vuxna personer beter sig som vuxna i andras hem annars behöver de inte komma dit.

Jag tycker också att hon borde be om ursäkt, men jag skulle inte anse att det var en så viktig sak att jag tyckt att det varit värt att gräla om. Jag hade sagt min mening om det, och sedan gått vidare. Ni har ju aldrig tidigare haft några konflikter, skriver du, så då går väl detta att avfärda som en enstaka isolerad och märklig händelse som möjligen utlösts av något som över huvud taget inte hade med dig att göra. Om du är den större personen nu så får du kanske också reda på vad som låg bakom utbrottet.
  • Anonym (hänsyn)

Folk grälar och bråkar. Inget man kan göra något åt. Tydligen har tjejen ett häftigt temperament och är dessutom troligen inte heller helt vuxen.

Du frågar: Är det rimligt att vuxna barn får skrika och ställa till en scen bara för att deras far bor i samma hus? Det handlar inte om vad man FÅR göra. Det är ju inte direkt emot lagen. Så visst får man det. Däremot jäkligt olämpligt om du hade migrän.

Du vill att hon ska be om ursäkt. Varför det? Vad hjälper det? Däremot kan jag tycka att man tar hänsyn till om en människa drabbas av plötslig sjukdom. DET måste du ta upp med din man. Här handlar det inte om att stå på någons sida, utan att få dottern att förstå att man uppför sig som folk.

Jag misstänker en viss svartsjuka här. Hon och pappa står varandra nära och nu har du "tagit" hennes pappa ifrån henne. Vilket du iofs inte gjort. Men hon är svartsjuk. Du får nog svälja förtreten.

• Anonym (M)

Ts:

Hur orkade du skrika tillbaka med den migrän du hade?

Du hade kunnat vara den istället som föregått med gott exempel.

• Fånga dagen

Ja det låter ju ytterst märkligt att hon börjar gapa och skrika hysteriskt, när ni hade gäster och allt.

Att det skulle bero på svartsjuka från hennes sida, för att du tagit hennes pappa ifrån henne tror jag ju inte förstås. Då hade det nog kommit ett hysteriskt anfall långt tidigare. Ni har ju heller inte haft några konflikter er emellan . Så på kalaset gick hon plötsligt från 0 - 100 på en halv sekund.. Jösses!

Ja man kan undra vad det var som utlöste det.. PMS kanske?  Hur som helst så hoppas jag att hon själv hör av sig och ber om ursäkt. Ursäkter som man "kräver" är ju helt värdelösa.

• Ess

Upplevde hon det kanske som att du blev irriterad på henne och därför drog dig undan?

• Tecum

Det var hon som agerade fel och jag tror att ni alla tre är medvetna om detta. Så gör ingen stor sak av det utan fokusera på att bli sams med sambon igen. Jag har svårt att tro att någon normal person tycker att det är rimligt att ett vuxet barn beter sig som dottern gjorde, men tydligen känner sig din sambo trängd och försvarar henne av någon anledning. Är han själv impulsiv och har kort stubin? Kanske var dottern sån när hon bodde hemma?

• Miss Skywalker

Ännu ett våp till man som låter vuxna barn bete sig som bortskämda rövhål..

• nihka

Hon beter sig inte som en vuxen utan som ett egocentriskt barn. Troligtvis vet pappan detta och lägger ribban där hon har chans att klara den. Är det något fel på henne eller saknar hon bara hyfs?

• Anonym (Förstår henne)

Förstår henne vissa bonusmammor är hemska. Visa henne kärlek istället, och förklara snällt. Hon kanske inte mår bra.

• Anonym (dejavu)

Spännande! Jag har löst samma sak i en annan tråd här på Fl men kankae var det sambons mamma som gapade och skrek för att nya sambon fick migrän, eller var det dottern då med? Minns någon?

• Anonym (mimi)

Ja, har också läst samma sak men tror att det var en midsommarafton. Men det var också migrän och en styvdotter som gapade och skrek. Konstigt ibland känns det som om vissa trådar blir recyclade här på FL...

• Påven Johanna
    Anonym (mimi) skrev 2016-09-19 23:49:05 följande:

Ja, har också läst samma sak men tror att det var en midsommarafton. Men det var också migrän och en styvdotter som gapade och skrek. Konstigt ibland känns det som om vissa trådar blir recyclade här på FL...

Det där är ju så jävla irriterande, vid sidan av att vara direkt sjukt. Påhittat dravel, jag är så trött på det. 
Svar på tråden Vuxen styvdotter