Inlägg från: The möther |Visa alla inlägg
  • The möther

BF juni 2017

sweetcandy skrev 2016-10-14 23:35:05 följande:

Är det någon mer som ska göra moderkaksprov?

Jag kan inte riktigt greppa att jag är gravid!! Känns så overkligt!! Vi väntade eg på att få göra PGD/IVF eftersom jag och min man är bärare på en dödlig blodsjukdom, som vi förlora vår yngsta son i, i februari.. han skulle fylla 1år i morgon om inte sjukdomen hade tagit honom från oss!

Vi har 25% risk att denna bebis också är sjuk.

Usch, ursäkta deppigt inlägg. Har inte spec många fler än min man att prata med eftersom vi inte berättat för så många att jag är gravid.

Så fruktansvärt :( Önskar er all lycka!
  • The möther
    MiniV skrev 2016-10-24 14:06:25 följande:
    Färga på! Frisörerna själva jobbar ju när de är gravida och jag har svårt att se att kemikalier som möter hårbotten skulle fördas ner till bebisen! Jag kommer fortsätta färga! Ska till frisören på tisdag! :)
    Dock finns det forskning på att frisörer löper större risk för missfall.
    Själv avstår jag från färgning under graviditeten denna gng, speciellt nu under första tiden när de är som känsligast. Kemikalier vi får på huden stannar ju inte där. Men det är ju självklart att det är upp till var och en. Det är ju inte säkert att det påverkar alls, men personligen tillämpar jag försiktighetsprincipen i detta fall.
    Det går att läsa om hårfärgning och graviditet på 1177 och läkemedelsverkets hemsida tex :)
  • The möther
    Komigennubebis skrev 2016-10-24 14:40:47 följande:

Hejsan!

Jag och min sambo försökte få barn i strax över ett år innan det efterlängtade pluset kom, bara några dagar innan vi skulle åka iväg på vårt första ivf-möte! Det verkar vara lite av en klassiker ;) Vi är otroligt glada och förväntansfulla och håller alla våra tummar och tår för att knodden stannar kvar! Det är min allra första graviditet :D

Vi har bf den 15 juni!

Är det fler som känner sig fruktansvärt trötta? Jag vet inte vad jag ska ta mig till, orkar knappt röra på mig utan att bli helt slut. Har ni några tips? Vill inte att det ska gå ut alltför mycket över skolan ;)

Ja. Jag är helt sängliggandes vissa dagar. Orkar sällan äta ordentligt pga. illamåendet heller, så det blir ju en ond cirkel. Längtar verkligen tills denna första tid är över..
    Tipset är väl att vila så mycket det går :)
  • The möther
    Twinsmom skrev 2016-10-24 20:24:20 följande:

Jag plussade idag! Min andra graviditet! Fick sent missfall av ena tvillingen och den andra klarade inte sig för fyra månader sen så den här gången hoppas jag och mannen att det går gången ut

Vad jobbigt :( Hoppas det går vägen denna gång. Grattis!
  • The möther
    Fru89 skrev 2016-10-27 20:20:06 följande:
    Funkar toppen med tabletterna så ser ingen anledning att prova annat :)
    På Fass står det att man bara ska äta om det är absolut nödvändigt och under kortast tid möjligen under graviditet. Man ska inte ta det när man ammar. Så helt riskfritt verkar det ju inte vara...
  • The möther
    hesa83 skrev 2016-10-26 14:40:24 följande:

Tjuhu!

Var på ultraljud idag då jag trodde jag fick missfall igår. Det fick jag troligen också -med en tvilling. För en var kvar i magen och hjärtat pickade på ??

Blev även framflyttad lite, så v 9 nu och nytt bf 6/6 blev det!

Hoppas vi får behålla fightern som är kvar i magen nu.

Vad tråkigt! :( Men ändå en positiv utgång!
  • The möther
    klaraPee skrev 2016-10-28 10:10:44 följande:

Tänkte bara kolla om era symtom kommer och går? Är det vanligt? Har haft molande värk i magen men har inte kännt av det sen i förrgår. Dock gör ju brösten ont fortfarande..men kan inte låta bli att bli orolig. Någon som upplever något liknande? Gick in i vecka 6 igår.

Ja det är inget att oroa sig för :)
    Molvärken beror ju på att livmodern växer, och det gör den nog i intervaller, alltså inte lika mycket hela tiden.
    Alla symptom i början varierar ju väldigt mycket. Så länge man inte börjar blöda kraftigt så är det mesta normalt :)
  • The möther
    Ang82 skrev 2016-10-28 23:17:24 följande:

Får tyvärr lämna tråden, glädjen fick vara i några dagar bara. Nu har det gått 1v sedan jag fick mer blödningar och smärtor. Idag tog jag ett nytt test- Inte gravid :( som jag förstått men ändå hade en liten förhoppning kvar. Vänta in att kroppen hoppar igång och att det förhoppningsvis blir ett plus snart igen.

Hoppas det går bra för er andra och grattis till plusen!

Usch vad tråkigt.. Många upplever att det är lättare att bli gravid direkt efter ett missfall (har personligen blivit det två ggr). Hoppas att det tar sig snart igen.
  • The möther
    trollis86 skrev 2016-10-29 21:15:32 följande:

Usch vad jag ogillar illamående. Hoppades lite försiktigt att jag inte skulle bli så illamående som förra graviditeten eftersom det tog så länge före jag överhuvudtaget kände något av det. Illamåendet började ca 5 dagar sedan (idag är jag i v 8) och det blir värre för varje dag. Idag har jag knappt ätit något alls och då jag ätit lite blir jag ännu mera illamående. Får så dåligt samvete att inte orka leka och vara så glad som jag brukar vara med min 2 åring.

Jag håller med... för mig slog det till i v.6 och pågår fortfarande nu i v.9. Är helt sängliggandes vissa dagar. Man blir ju så matt av att inte äta, och illamåendet påverkar ens psyke. Skulle helst vilja sova mig igenom den här första tiden. Men med två barn och jobb så är det ju ganska omöjligt. Vid övriga graviditeter har det planat ut runt v.14, så jag hoppas verkligen att det klingar av senast då denna gng också! Man orkar ju inte..
  • The möther
    Sassa4 skrev 2016-10-31 16:42:05 följande:

Jag är nu i vecka 8 (7+0) och jag har ett ganska jobbigt problem. Enda sen vecka 6 så har jag haft ett konstant illamående. Men sen ett par dagar tillbaka så har detta illamåendet bytts ut mot en konstant "äckel-känsla" i kroppen. Jag äcklas av allting. Det är väldigt påfrestande att känna den här äckelkänslan i kroppen hela tiden. Det är nästan som spyan sitter mig i halsen. Men jag har aldrig spytt än. Är det någon som känner igen sig i detta? :(

Ja jag har samma problem.. jag kan inte ens öppna kylen utan att få kväljningar. Äter jag så mår jag jättedåligt av det, samtidigt som jag mår illa om jag inte äter. Det enda som funkar att ens få ner är väldigt milda saker, som tex havregrynsgröt. Typ vitlök som annars är det bästa jag vet kan jag inte ens tänka på nu. Blir äcklad av att bara skriva det nu. Längtar verkligen tills denna tid är över för det är så påfrestande. Går in i v.9+0 imorgon så jag har väl någon månad kvar att stå ut..
  • The möther
    Grodan1234 skrev 2016-11-02 17:14:58 följande:

Hej tjejer

Va hos bm idag.

Här blir alla erbjudna kubb test, tydligen långa köer och hon sa att vi måste bestämma oss snarast möjligt.

Har läst på hur mkt som helst, men blir bara orolig. Hade gärna gjort nipt men det erbjuds inte utan man får betala själv, 7000-9900:- landar det på.

Hur tänker ni ang kubb?

Behöver fler infallsvinklar. Man får ju bara en sannolighetssiffra, inre ett svar. Hur resonerar ni? Jag är 29 år.

Vi verkar bli erbjudna både nipt och kub här i Örebro, oavsett ålder. Ska på "kub-ultraljud" dagen innan jag går in i v. 14. Ser det mest som ett extra tillfälle att få se bebis.

Hade det visat sig vara ngt fel hade jag ändå inte avbrutit graviditeten, så jag hade nog varit glad över tidig upptäckt så man kan förbereda sig mentalt. Men om det visar medel eller hög risk utan anledning är det ju såklart oro och undersökningar i onödan..
  • The möther
    CamillaSv skrev 2016-11-02 21:20:43 följande:

Tyvärr är det så att vissa avvikelser inte är förenliga med liv utanför livmodern. Och då har man inga andra val än att avbryta. Visst kan du gå 40 veckor ändå, men du vet att ditt barn inte överlever födseln.

Det är ju något man får ta ställning till då i sådana fall, men om det skulle vara något fel vill man ju gärna veta i tid oavsett.
    Man får väl överväga om man tycker det är värt risken att möjligen få ett missvisande resultat av kub. Jag vet inte hur vanligt det är..
  • The möther
    Malliball skrev 2016-11-02 22:32:50 följande:

Tog mod till mig ikväll när jag jobbade och berättade om min oro samt frågade en av våra läkare om hon möjligtvis skulle kunna kolla hur det såg ut, hehe! Hinnsäck och allt det där såg normalt ut för veckan jag är i och man kunde se en liten liten prick :) Hon tyckte inte jag behövde oroa mig och erbjöd även att att kolla igen om en vecka för att se hjärtat slå. Kändes bra att få se att allt sitter där det ska men hade ändå trott att hjärtekot skulle synas.. Men jag håller tummarna att jag får se ett hjärta slå nästa vecka istället :)

Vad skönt! Och vilken lyx att ha det så lättillgängligt :)
  • The möther
    klaraPee skrev 2016-11-03 08:51:07 följande:

Är det någon som vet hur hårt man kan träna i början av graviditeten? Jag tränade konditionsträning (löpning, spinning) innan jag blev gravid och gör fortfarande. Har inga problem att komma upp i höga pulser/mjölksyrenivå som tidigare. Men är det någon som vet om det inte är bra? Har letat på nätet men hittar inget vettigt svar. Min kropp har inte sagt ifrån än och jag mår sjukt bra av min träning men vill ju undvika något som eventuellt inte är bra?

Det skulle jag säga bara är positivt! Fortsätt du. Finns ju många som gymmar hela graviditeten t.o.m. Så länge kroppen inte säger ifrån skulle jag köra på. Det är ju till fördel att ha bra kondition och vara hälsosamt vältränad. Jag är motsatsen till det haha. Har inte tränat (gått på gym/konditionstränat) på mer än 10 år tror jag. Har bara en väldig tur som har bra förbränning ändå (lite för bra för jag har mestadels varit underviktig) men kondition och muskler hade ju underlättat/förbättrat livet på många sätt (känner jag personligen). Har haft ganska ont i ryggen under tidigare graviditeter tex, och det hade säkert inte blivit lika illa om ryggen hade lite muskler hehe.
    Kör på :) Hör med din BM om du är orolig.
    Fick hem lite övningar på hälsosamtalet på mvc, så de uppmanar en ju att röra på sig.
  • The möther
    jessi84 skrev 2016-11-03 22:21:26 följande:
    Vad är nipt? Bor också i Örebro men bara hört om att man får göra kub.
    Som någon annan svarade så är det ett blodprov.
    Min BM sa i alla fall att de börjat med ett nytt typ av blodprov inför kub, så jag antar att det måste vara nipt.
Svar på tråden BF juni 2017