• Tänker bara på mig

    Förhållandetid

    Jag funderar på om jag faktiskt är självisk. Träffade min sambo för snart 5 år sedan. Han hade då en 5 år gammal son boende hos sig varannan vecka och varannan vecka, när pojken bodde hos sin mamma så reste han i arbetet. Vi hade liksom ingen tid för bara oss.

    Efter 4 månaders förhållande så berättar pojkens mamma att hennes dåvarande sambo och hon ska dela på sig, hon bor i en annan stad, jobbar oregelbundet. Det vi får kastat på oss är att min sambo måste ta sitt ansvar som pappa och ta hand om sitt barn så hon kan jobba. Detta innebar att han började ändra på sitt jobb, han reste lite varje vecka utefter hur pojkens mamma jobbade. Men hon kunde liksom ringa samma morgon och säga ni får hämta honom nu för jag ska jobba osv. Det var ju liksom supersmidigt, särskilt då han var 40 mil hemifrån.

    Jag pluggade heltid i en stad 10 mil hemifrån. Pendlade varje dag, och det vet ju många vad det innebär att pendla, kollektivt, 2 timmar enkel väg. 8 timmar i skolbänken.

    Dessa dagar mamman gjorde så var det jag som "fick skiten", alltså inte barnet utan ett problem och lösa. Pappa 40 mil bort. Mamma jobbar och kan inte ta hand om sitt barn. Förskolan vägra ta barnet - de ska ha 48 timmars förvarning sa de. O om jag sa något så fick jag bara från föräldrarna att jag ställer fan aldrig upp. Det slutade med att jag missade VÄLDIGT mycket föreläsningar.

    Försök dessutom plugga hemma med en "dampig" 5 åring.... det går inte så bra. Men....jag ställer ju aldrig upp var den ständiga kommentaren.

    Jag tröttnade och ringde mammans chef och bara frågade - Är det så illa att din personal får schema dag för dag? Det är svårt att planera med förskola osv. Chefens svar var direkt -Jo då de vet alltid hur de närmsta 6 veckorna ser ut. Menar du "pojkens mamma"? För hon har fått.

    Det tog hus i helvete. Jag har aldrig blivit så hatad. Och det är också den enda gången min sambo riktigt höjde handen för att slå till mig. Vilket aldrig hände för jag väste giftigt att gör han det, då vet han inte vilket helvete han kommer och få.

    Väldigt känslig tid hade vi. Han reste mer och mer. Minst 3 nätter i veckan, och pojkens mamma hade ju ett jobb och sköta, så det var jag som "fick" pojken. Utvecklingssamtal, föräldrarmöten, öppet hus på förskola, vab, simskola. Ja ni vet. Och många som lever så. Men med sina egna barn förhoppningsvis.

    Det rullade på. Pojken blev hos oss "permanent". Skulle vara hos mamma 2 helger av 3 bestämdes det. Verkligheten var då att hade hon honom var 9:e helg var vi (jag) glada. Sambon hade dessutom utökat resorna, från sön kväll till fred lunch. Vilket gjorde att jag var ju fortfarande ensam med pojken. Helgerna jobbade sambon dessutom på sina föräldrars gård och jag skulle sköta allt hemma (till och med kalsonger skulle strykas, där förstår ni kanske nivån på hur hemmet skulle se ut)

    Så här fortsatt det i ett par år. Dock efter MASSOR av ilska, tårar och sönderslagna glas, så lyckades jag få igenom i familjerätten att hon skulle ha pojken varannan helg. Men tro inte att det blev smidigt. För då skulle vi köra runt på henne och pojken som idioter på det de ville göra under helgen.

    Här satte jag hårt mot hårt. Vill sambon ha kvar mig, då får han helt enkelt hålla på att från fredag kl 16.30 till söndag kl 16.30 varannan helg då är det hennes uppgift att faktiskt vara mamma. Hon gör inte ett skit de andra dagarna, om det hände att förskolan ringde för han var sjuk, så ställde hon till med en jävla scen så det slutade med att sambon gick in och sa att de får inte ringa till henne om det inte är kris. Det är bättre de ringer till honom även att han är 40 mil bort så ordnar han det.

    Mycket tjafs och tyvärr ett barn som blev vissa tillfällen lidande, när det var kalas och annat hos kompisar de tillfällen han var/är hos mamma så får han inte vara med. Så är det fortfarande.

    Efter att ha haft det så här i över 2 års tid så orkade jag inte mer. En sambo som inte tyckte att jag ställde upp och hjälpte honom. Svärföräldrar som stått och tittat mig i ögonen och sagt ? Du förstör deras liv (syftade på sambon och pojken) och en mamma till pojken som jävlades helt allmänt, jag hamnde helt enkelt på psykakuten och blev inlagd. Var kvar i nästan 3 månader. Han fick byta jobb, för pojkens mamma hade ett jobb att sköta och en pojke på 8 år kan inte vara själv söndag till fredag.

    Jag lämnade allt och skaffade mig en egen lägenhet. Försökte hitta något att stå på för jag hade verkligen inget under fötterna. Pojken var ju ändå min i över 2 år. Och nu skulle jag inte få se honom alls. Minns en gång jag skulle ?låna? honom och gå på cirkus. Allt var ordnat och så får jag bara samtalet sen ? Ne jag har pratat med mina föräldrar och de tycker inte att det är lämpligt. (mina fd svärföräldrar).

    Hade inget med någon av dom att göra mer. Men ändå så blev det så tomt. Jag ville verkligen ha honom. Vi började träffas igen. Det fungerade så jävla bra. Så kommer nästa smäll. Under den tiden som vi hade varit från varandra, och när vi började träffas igen. Så hade han dessutom en annan tjej (under tiden vi inte var tillsammans, vi hade inte ens kontakt med varandra säger jag inget om) och sambon och jag var på semester, det kommer ett sms som jag råkar se, då jag sitter vid ett bord och han skulle beställa mat så han hade lagt sin telefon på bordet. Det stod så vackert. ?Du var ju orolig, men det behöver du inte, jag är gravid, men jag har tid nästa vecka för abort?

    Där och då, så fick han bara sina saker, och jag börjar gå hemåt, 15 mil. Kommer inte så jättelångt förrän det stannar en bil med ett gäng ungdomar som ser att något inte stämmer, de plockar upp mig, kör mig till en nöjespark och liksom ?lämnar in mig? där och ringde efter min mamma som fick åka och hämta mig.

    Detta har jag inte kunnat komma över. Jag drömmer fortfarande om detta på nätterna och detta var mitt i semestertiderna förra året.

    Men nej jag kan inte vara utan honom. Det går ett tag, vi börjar träffas igen, han går hos psykolog på sitt håll och jag har min på mitt håll. Vi träffas och har det jättebra. Vi åker utomlands (tänk på att pojken hela tiden är med oss och inte hos sin mamma, för hennes svar när det har varit något ? Jag har ett jobb att sköta.

    Vi träffas och har det underbart. Vi går även hos familjeteraput och livet rullar på, så kommer det fram, han har haft kontakt med hon den där (hon som var gravid) och han har hjälpt henne med både det ena och det andra.

    Vi kämpar, och nej jag litar inte på honom, och han vet att det hänger löst mellan oss. Vi bestämmer oss för att flytta ihop igen. Det är nu eller aldrig. Vi provar, fungerar det inte så behöver vi aldrig fundera över TÄNK OM.

    Så till nästa slag?.. tror ni inte att hon (den tidigare gravida) skaffar lägenhet tillsammans med sin nya kille i huset bredvid. Så det första jag ser när jag vaknar (upp med rullgardinen) och det sista jag ser innan jag ska sova (ner med rullgardinen) är in i hennes lägenhet.

    Här står vi och stampar, jag vågar inte lita på honom, men han vet också att jag gör något fult, kollar hans telefon ? NÄR HAN SITTER BREDVID SÅ HAN SER, jag kollar samtalslistorna för mobiltrafiken, han har själv beställt hem dom. Jag betalar hans räkningar, när han sitter bredvid (han har ju liksom gjort saker och fått betalt för dom och så ljugit om det).

    Men det är skört. Och jag vill ha tid för oss. Det är liksom ett barn i närheten precis hela tiden. Och nu är det bara några månader kvar till han fyller 10. Han klarar mer själv, men han är också 1000 gånger jävligare att ha med att göra.

    Så för några veckor sedan, då berättar pojkens mamma att hon ska ha barn igen, och alla år tidigare har hon sagt att hon vill ha sin son mer när han kan åka buss. Hon bor 20 minuter med buss från oss. Den går med 30 minuters mellanrum, och stannar 5 minuters promenad på en lugn villagata till skolan.

    Gamla mönster börjar komma tillbaka, det är jag och pojken medan hans pappa är på annat håll. Nu har jag sagt att jag ställer upp och hjälper honom med pojken till årsskiftet. Sedan är det över. Då får han klara det själv. Är han borta i jobbet, då får pojken klara sig själv, eller har han en mamma. Det jag vet är dock att när pojkens mamma får nästa barn, kommer pojken att tryckas bort ännu mer från mamma, så fort det är något så kommer svaret bli ?Men jag har en bebis att ta hand om. När det är mammahelg så räcker det om han är lite hostig så kommer hon inte att ta honom. Medan jag tycker att nu kommer hon ju gå hemma hela dagarna, nu kan hon ta sin son varannan vecka som hon har tjatat om i snart 4 år.

    Jag försöker förklara detta för min sambo. Men han verkar inte fatta, och det är väl klart, man vill ju alltid ha sitt barn hos sig, så är det, men det känns som att det görs inget för att vi ska kunna få något bara vi 2. Pojken är hos sin mamma 48 timmar på 2 veckor. Det är inte mycket. Och nu ska vi börja köra på pojken igen för det är fotboll och det är hajk osv. Vilket innebär att vi får inte ens de 48 timmarna, vilket aldrig blir 48 timmar ändå för sambon ska ju alltid i väg och göra något som är smidigare utan barn. Så jag är glad om jag får 12 timmar med honom.

    Är jag självisk som känner att nu är det liksom vår tid, vår chans att få tid för varandra och reda ut all skit. När pojkens mamma går hemma, jobbar inte oregelbundet och det faktiskt inte är längre restid med buss och inte farligare att gå till skolan än vad det är, han cyklar ju själv från oss på morgnarna nu och det är lite längre och lite mer trafik.

    Är jag självisk som tycker att hon ska ha pojken mer så att vi kan få mer tid för varandra?? Jag har försökt att säga att vi behöver tid. Tid för bara oss. Det jag får till svar är ja men vi kan sitta i soffan och mysa eller vi kan gå en promenad när pojken har lagt sig. Jo tjena, tid för oss, ha ha ha in my ass att det är tid för oss. Det är ju fortfarande ett barn som kan komma precis när som helst eller ringa och säga KOM HEM precis när som helst. Det kallar jag inte TID FÖR ATT RÄDDA OCH FÖRSÖKA FÅ VÅRT FÖRHÅLLANDE BRA.

    Och jag menar inte att det ska hända här och nu, men det är liksom så lång startsträcka på precis allt som har med pojkens mamma att göra, så ska hon ha honom mer från till exempel april 2017, så skulle vi ha börjat med denna process redan i februari 2016 för att hon ska liksom förstå att hon är mamma jämt och inte bara när det är roligt.

    Jag tänker inte ens att hon ska ha pojken hela veckor. Men tänk vad underbart om han kunde åka till henne varannan torsdag efter skolan och komma hem på tisdagen, eller onsdagen, efter skolan (han har scouter på onsdagar och det är 200 meter från där vi bor)

    Är jag självisk som känner att pojken kan vara mer med sin mamma så att vi kan få en chans att få tid till varandra, och veta att det är bara vi????

  • Svar på tråden Förhållandetid
  • Afterlife

    Det var en väldigt lång text.
    Om jag har förstått din text rätt så är det inte mamman och hennes bristande intresse för föräldraskapet som är problemet, det är din sambos bristande intresse för dig.
    Hade han varit tillräckligt intresserad av dig så tror jag att han hade sett till att få ensamtid med dig också. Skaffat barnvakt då och då kanske. Det är ju så man gör i en kärnfamilj.
    Det låter inte som en rolig situation. Jag hade aldrig klarat av det. Det låter som om du får alla nackdelarna men inga fördelar.

    Sedan har du kanske gjort lite klantiga saker själv också. Som att ringa till mammans jobb. Och kanske överreagera angående vad din sambo gjorde när ni inte var tillsammans.

  • Jw83

    Håller med föregående. Ditt problem är din sambo. Inte barnets mamma. Din sambo prioriterar barnets mamma ( och all annat framför dig).

    Han är till och med redo att slå dig när du trampat barnets mamma på fötterna. Är inte det en liten pil som visar vart han står?

  • nytt eller gammalt

    Det allra värsta här är väl att båda föräldrarna inte alls verkar bry sig om sin son? Hur mår han egentligen?

    Nej TS, du borde inte gått tillbaka efter första gången du lämnade din sambo och du måste acceptera att det inte kommer bli bättre efter såhär lång tid.

  • Jessi01

    Vilken förfärlig historia. Stackars barn. Han känner sig nog inte önskad av varken sin mamma eller pappa. Han förstår nog också att du "ställer upp" och passar honom för att du är tillsammans med hans pappa, inte för att du egentligen vill vara barnvakt.

    Jag tror inte att mamman kommer att förändras. Om du vill ha mer privatliv med din sambo, skaffa barnvakt.

    Du har inte funderat på att lämna din sambo? Du verkar ha svårt för att sätta gränser. Han utnyttjar dig. Vad sa din sambo när du blev inlagd på psyket?

  • Jessi01

    Både mamman och pappan till pojken är ansvarslösa. Dom borde tvingas att gå föräldrakurs på soc. Det borde dom ha gjort från början. Har du haft någon tanke på att anmäla dom dit?

  • a no nym

    Det är ju sådär det ÄR att ha barn. OK, det är inte ditt barn, men det är din sambos barn. I ett perfekt läge (för dig) hade barnet varit varannan vecka hos sin mor, men nu är det inte så. Du har två val. Acceptera eller gå. För mamman kan du inte förändra.

    Vill ni ha tid för er själva får ni väl fixa barnvakt som alla andra familjer ?

  • Birgitta02

    Det är ju meningen att barnet skall vara hos sina föräldrar. Inte hos sina föräldrars sambo! Det är DÄR problemet ligger, inte om du och sambon ska ha egentid!

    Om pappan reser så får mamman ha pojken. De båda får komma överens hur, när och om överlämning ska ske. Det är ju för att barnen ska ha tillgång till sina föräldrar som man har en sån här överenskommelse. Inte för att barnet ska ha tillgång till föräldrarnas nya partners! Herregud så fel det kan bli!

    Jag vet inte hur du ska lösa problemet. Men pojken blir dumpad hos dig eftersom föräldrarna de facto inte har tid med honom utan bara tänker på sig själva. Stackars unge. När han kommer i tonåren kommer han söka sig sällskap till människor där han är fullt ut accepterad och omtyckt. Vilket innebär att det troligen inte blir det bästa sällskapet man kan hitta.

  • Tänker bara på mig själv

    Barnvakt har försökts med 1000 gånger. Farmor/farfar o faster vägrar om det är så att sambon o jag ska göra något ihop. Bara min sambo = inga problem. Mormor o morfar vill. Men mamman har ingen kontakt och vi har försökt = mamma ställde till en stor scen så det slutade men polis. Vi har lyckats få barnvakt en stund, som har lämnat honom hos mamma när han ska dit. Alltså har vi kanske kunnat hoppa på ett tåg redan kl 15 o någon lämnat pojken 16.30 hos mamma (obs! Personer som pojken känner o mamman har träffat ett antal gånger tidigare). Hon blev även informerad om detta 4 veckor före. Och samma person skulle ta emot pojken för vi satt på tåget hem - trodde vi. När det väl var dags så gick det absolut inte att någon annan lämnade. Hon kunde inte ta honom tidigare. Dock satt vi på tåget bort när hon vägrade att någon annan lämna och vi fick köpa ytterligare tågbiljetter för hon vägrade lämna barnet till annan så hemresa bara 3 timmar tidigare. Vad gör man? Det är barnet som är lidande. Min sambo är ett stort problem ja, och det vet jag. Men är jag ego som känner att tänk om hon kunde ha honom något mer, eftersom inga andra lösningar har fungerat.

    O det känns när jag läser vissa svar- att pojken känner sig oönskad jja tro fan att han gör det. O jag är fullt medveten om att det finns ett barn. Tro mig jag både ser o hör honom. När vi flyttade ihop så var det inte så här det var - saker ändrar sig, ja det gör dom. Men altentivet för mig hade ju varit att bara skita i barnet.

    Summan av det hela:

    1. Jag är hemsk för att jag tog hand om barnet när föräldrarna inte gjorde det.

    2. Jag är hemsk som inte tar hand om honom nu.

    3. Jag är hemsk för att jag önskar att hans mamma kunde ta honom något mer när hon är hemma, altentivt inte lägga sig om vi ordnar med barnvakt och så.

    Jag anser att om vi behöver barnvakt då frågar man den andra föräldern först. Kan inte denna då har även denne förbrukat sin rätt att lägga sig i om vilken barnvakt det blir (givetvis någon barnet känner väl o som man vet inte är farlig). Men ne jag kan inte ta mitt barn men den o den o den får inte vara barnvakt. Däribland mormor och morfar. O det är definitivt inget fel på dom.

  • Birgitta02
    Tänker bara på mig själv skrev 2016-09-22 12:47:57 följande:
    Barnvakt har försökts med 1000 gånger. Farmor/farfar o faster vägrar om det är så att sambon o jag ska göra något ihop. Bara min sambo = inga problem. Mormor o morfar vill. Men mamman har ingen kontakt och vi har försökt = mamma ställde till en stor scen så det slutade men polis. Vi har lyckats få barnvakt en stund, som har lämnat honom hos mamma när han ska dit. Alltså har vi kanske kunnat hoppa på ett tåg redan kl 15 o någon lämnat pojken 16.30 hos mamma (obs! Personer som pojken känner o mamman har träffat ett antal gånger tidigare). Hon blev även informerad om detta 4 veckor före. Och samma person skulle ta emot pojken för vi satt på tåget hem - trodde vi. När det väl var dags så gick det absolut inte att någon annan lämnade. Hon kunde inte ta honom tidigare. Dock satt vi på tåget bort när hon vägrade att någon annan lämna och vi fick köpa ytterligare tågbiljetter för hon vägrade lämna barnet till annan så hemresa bara 3 timmar tidigare. Vad gör man? Det är barnet som är lidande. Min sambo är ett stort problem ja, och det vet jag. Men är jag ego som känner att tänk om hon kunde ha honom något mer, eftersom inga andra lösningar har fungerat.

    O det känns när jag läser vissa svar- att pojken känner sig oönskad jja tro fan att han gör det. O jag är fullt medveten om att det finns ett barn. Tro mig jag både ser o hör honom. När vi flyttade ihop så var det inte så här det var - saker ändrar sig, ja det gör dom. Men altentivet för mig hade ju varit att bara skita i barnet.

    Summan av det hela:
    1. Jag är hemsk för att jag tog hand om barnet när föräldrarna inte gjorde det.
    2. Jag är hemsk som inte tar hand om honom nu.
    3. Jag är hemsk för att jag önskar att hans mamma kunde ta honom något mer när hon är hemma, altentivt inte lägga sig om vi ordnar med barnvakt och så.

    Jag anser att om vi behöver barnvakt då frågar man den andra föräldern först. Kan inte denna då har även denne förbrukat sin rätt att lägga sig i om vilken barnvakt det blir (givetvis någon barnet känner väl o som man vet inte är farlig). Men ne jag kan inte ta mitt barn men den o den o den får inte vara barnvakt. Däribland mormor och morfar. O det är definitivt inget fel på dom.
    Är det du som är TS. Det är inte exakt samma nick?

  • Jessi01

    Kan du inte kontakta soc? Föräldrarna behöver en föräldrakurs!

    Barnet känner sig oönskat och mår säkert psykiskt dåligt över det. Som Birgitta skriver så kommer det att ge tråkiga konsekvenser med dåligt umgänge längre fram.

  • Jessi01
    Tänker bara på mig själv skrev 2016-09-22 12:52:56 följande:

    Nick?


    Du har gjort två olika "login"-namn idag. Om du vill skriva anonymt, (nästa gång kanske), och kunna logga in på samma nick varje gång, så kan du göra det under rubriken "känsliga rummet".
  • a no nym

    Men varför dansar ni efter mamman pipa. Blanda inte in henne. Låt henne ha sina var fjärde helg eller Vad det nu är hon har. I övrigt, fråga inte henne om ändringar i schemat eller andra lämningspersoner. Köp barnvakt via nannytjänster eller fråga en väns tonåriga barn om ni behöver hjälp. Ha så lite med henne att göra som möjligt. Acceptera att hon inte vill ha sitt barn mer än när det passar. Det är inte dig det är synd om, det är sonen, som givetvis fattar att föräldrarna inte vill vara med honom.

    MEN, Du är absolut inte ego. Du är den vuxna som verkar ha tagit störst ansvar för barnet. Det är stort. Om du inte orkar mer, kontakta soc. Föräldrarna behöver uppenbarligen hjälp i sin respektive föräldraroll.

Svar på tråden Förhållandetid