• Anonym (EmmaMaria)

Min särbo får inte träffa sina barn

Min särbo och hans exfru har en knepig relation, de kom inte vidare bra överens när de levde ihop och det har väl inte blivit bättre efter de skiljde sig. Den markanta skillnaden blev när hon fick vetskap om att jag var med i bilden, vilket är för ungefär 6 månader sedan. Man kan väl säga att helvetet brakade loss lite då.

Han och hans ex har barnen varannan vecka, de är 9 och 12 år och detta hade de enats om då de gick i parterapi inför skiljsmässan. De har även gemensam vårdnad.Vid några tillfällen det senaste året har hans ex ringt några dagar innan de ska komma till honom och sagt att de inte ska komma, orsakerna har varit allt ifrån att hon säger att de inte vill, att de säger att det är rörigt/skitigt hemma hos honom, att det är fel på maten han lagar, att de inte känner sig trygga osv osv. I alla dessa fall har det ändå slutat med att han har fått barnen på sin dag.

Nu är hon igång igen, barnen ska inte komma till honom på bytesdagen, denna gång för att hon har fått för sig att han inte klarar av att ta hand om dem tillräckligt bra.

Då vi ses våra barnfria veckor kan jag ju givetvis inte gå i god för att hans föräldraskap, för jag VET ju inte hur det ser ut. Men han är en man med ett bra jobb, han är högutbildad, och oerhört engagerad i sina barn. Visst, det må hända att han är lite slarvig och det kan vara rörigt i hans hem, han kan glömma att dammsuga ibland och han är inte världens bästa kock. MEN han älskar sina barn överallt annat och av det jag hör så upplever jag att han är en engagerad pappa. Men de är hela och rena,  han ger dem väldigt mycket uppmärksamhet verkar det som om (de har ofta spelkvällar, han sitter mer barnen och deras läxor om kvällarna, kör till träningar och kompisar...allt sådant som mammor och pappor gör.

Och som det ser ut nu så kommer de verkligen inte komma till honom på deras bytesdag, för det har hon bestämt.

Givetvis mår han nu mycket dåligt över detta och var nära att kontakta en jurist, jag sa att det skulle vara lika med krig och föreslog att han skulle ringa familjerätten. Men det är 7 veckor tills de fick tid för samtal där och det är en ganska lång tid.

Vad gör han? Vad kan han göra? Är det verkligen okej av mamman att bara bestämma att barnen inte ska komma?

• Svar på tråden Min särbo får inte träffa sina barn
  • Påven Johanna
    Anonym (EmmaMaria) skrev 2016-09-22 12:24:15 följande:
    Jag tänker att det är en krigsförklaring...men det är det väl å andra sidan om man vägrar låta barnen åka till sin pappa på bytesdagen.
    Krigsförklaring? Det är väl tvärtom mycket bra att ha någon kunnig människa med som kan förhålla sig saklig i den här typen av infekterad röra. Jag skulle definitivt hävda nyttan i det, om jag var din särbo. Dessutom är det viktigt att man gör en markering när någon tar sig friheter med barns rätt till sina föräldrar. Det är viktigt att barnen vet att föräldern faktiskt vidtog åtgärder för att få träffa dem, tycker jag.
  • Fånga dagen
    Anonym (EmmaMaria) skrev 2016-09-22 12:27:23 följande:
    Han har försökt, men de säger bara att han ska prata med mamman och ger luren till henne.
    " I alla dessa fall har det ändå slutat med att han har fått barnen på sin dag."

Men...... då stämmer alltså inte din rubrik, att han inte får träffa sina barn?
  • Anonym (EmmaMaria)
    Fånga dagen skrev 2016-09-22 12:55:53 följande:
    " I alla dessa fall har det ändå slutat med att han har fått barnen på sin dag."

Men...... då stämmer alltså inte din rubrik, att han inte får träffa sina barn?
    Som jag skrev, hon har hotat med det vid flera tillfällen. Men gett med sig till slut. Men denna gång har hon vägrat. Så just nu får han inte ha sina barn på sin vecka.
  • Birgitta02
    Anonym (EmmaMaria) skrev 2016-09-22 12:58:12 följande:
    Som jag skrev, hon har hotat med det vid flera tillfällen. Men gett med sig till slut. Men denna gång har hon vägrat. Så just nu får han inte ha sina barn på sin vecka.
    Ok. Då är det vid ETT tillfälle som han inte fick ha barnen under sin vecka. jag tror han får ha mer tålamod. Det verkar som om det funkar ändå fast exet strula?
  • Fånga dagen
    Ok.....förlåt, då har jag läst lite slarvigt.

• Anonym (.!.!)

Vad tror du om han säger till henne att han bokat in tid på familjerätten och kommer att ta upp varje gång han inte fått träffs sina barn. Så antingen kommer han och hämtar barnen på avtalad tid eller så kommer han att ta med även denna gång som underlag till familjerätten!! Vet hon med sig att det hon gör kommer att bita henne i röven så kanske hon mjuknar! Eller blir det 5 resor värre?

• Anonym (Z)

Kontakta en jurist. Familjerätten kan inte göra mer än att lyssna på er och försöka hjälpa er att komma överens, de har ingen bestämmande rätt. Ta tiden där om 7 veckor men juristen kan redan nu skicka brev till mamman med hot om stämning, många brukar ge sig då när de förstår allvaret och att det inte är något tomt hot. Det ser bra ut för din kille om han visat att han är villig att försöka med sammarbetdsamtal om det går så långt som till en stämning.

• Fånga dagen
    Anonym (EmmaMaria) skrev 2016-09-22 12:41:53 följande:
    Jag tror att de nog är lite tryggare med mamman, hon var hemma mer när de var små, han har alltid jobbat mycket och tjänat pengarna...(gemensamt beslut) osv. Så jag tror kanske att det kan vara så att de kan yppa lite stress/oro när de ska byta förälder, vilket är fullkomligt normalt...det gör mina också även om de är 100% trygga med både mig och mitt ex. Men istället för att hon lugnar dem och säger hur bra det kommer bli hos pappa eldar hon nog på lite extra, så att de oroas ännu mer. Och till slut får hon för sig att de far illa och inte kan åka dit och slutligen har hon fått dem att förstå att det är så också.

Men detta är vad jag tror.
    Har du träffat barnens mamma?
  • Anonym (EmmaMaria)
    Fånga dagen skrev 2016-09-22 13:20:27 följande:
    Har du träffat barnens mamma?
    Nej. Har inga önskemål om det heller.
  • Fånga dagen
    Anonym (EmmaMaria) skrev 2016-09-22 13:40:35 följande:
    Nej. Har inga önskemål om det heller.
    Jag tänkte att du kanske träffat henne, och bildat dig en uppfattning om henne som person. Men du känner henne alltså inte alls? Men tror ändå att hon istället för att lugna barnen om de är lite oroliga när de ska till pappa, istället eldar på lite extra, för att göra dem ännu mer oroliga?
Svar på tråden Min särbo får inte träffa sina barn