Inlägg från: K Kalle |Visa alla inlägg
  • K Kalle

Sushi för nybörjare

SushiTestare skrev 2016-09-23 00:04:24 följande:

Hej! Igår fick jag idén om att testa sushi för första gången eftersom några polare hade sagt att det skulle vara gott och nyttigt men jag vet inte riktigt vad det ska vara för någon sushi och var jag ska äta den för att få den bästa "experiencen" som möjligt. (Jag bor i Västerås området.) Tack för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-23 00:05
    Jag har en budget på ca 300-400 kr

När jag började äta sushi åt jag bara avokado- och laxnigri och makirullar. Man kan ju skippa laxen i början om man känner att man måste vänja sig vid rå fisk. Finns omelettnigri också dessutom.

Du kan ju beställa en "mamma-meny". gravida får ju inte äta rå fisk så då får du sushi med avokado, gurka, omelett osv.
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2016-09-23 00:34:38 följande:
    Never ever ever do that! I alla fall inte om du äter sushi i Japan. Och jag förstår inte heller varför man skulle vilja göra det, eftersom det förstör smakerna av både sojan och wasabin. 

Just... don't..... Eller, för all del, gör det om du vill, men det är lite som att ta sista kakan på fatet eller vara den enda som super på begravningen.
    Om man tycker att det är gott ska man absolut göra så!!!
  • K Kalle
    ebe91 skrev 2016-09-23 12:51:15 följande:
    Kom nu inte med osanning, gravida kan visst äta rå fisk. Den ska bara ha varit fryst och sen såklart vara fräsch. Och då gäller samma rekomendationer som tillagad fisk, undvika vissa sorter. Men rå lax går alldeles ypperligt att äta som gravid. (Detta enl livsmedelsverket).
    OK, vad vet jag. Har aldrig varit gravid. Jag vet bara att det sushiställe jag handlar på har en meny som heter Mama och som inte innehåller rå fisk.
Svar på tråden Sushi för nybörjare