• Anonym (Hygien)

Duschtvål som handtvål?!

I vår stora familj går det åt ungefär 0,5 L handtvål i veckan. Brukar köpa någon från Palmolive som kostar runt 20 kr, men som ni förstår blir det ändå 80 spänn i månaden bara på sånt. Har sett att ÖB säljer Family Fresh I stora 1 Liters pumpar för 30 kr, men detta är dock duschcreme.

Jag undrar om det finns någon hygienkunnig person här som kan svara på om dessa funkar även för händerna, alltså ur hygiensynpunkt, eller innehåller handtvål något särskilt bakteriedödande? Hur mycket tvål gör ni andra slut på förresten?

• Svar på tråden Duschtvål som handtvål?!
  • Anonym (asdf)

Skulle tippa på bort att duschcreme är något mildare alternativt mer utspätt med vatten. Det torde dock inte spela någon roll om ni inte har kraftigt nedsmutsade händer. Annars kan du ju testa dryga ut handtvålen med vatten. Borde ha samma effekt.

I sverige säljs det knappast tvål med antibakteriell effekt eftersom det anses bidra till problemen med bakterieresistens. De är för övrigt ändå onödiga eftersom bakterier effektivt tvättas bort med vanlig tvål.

• Farfallos

Handtvål innehåller INGET bakteriedödande, och så ska det vara.

I övrigt så finns det vetenskapliga studier på handtvätt, och de visar att själva gnuggandet är det viktigaste, och att tekniken där är viktig. En riktigt grov svamp på tvättstället gör rengöringen av händer mycket effektivare. Tvål hjälper till lite genom att den löser fett som annars lättare håller kvar död hud och bakterier. Tvålen behöver inte vara speciellt stark, utan det duger bra med ett utspätt oparfymerat handdiskmedel.  

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Nyfikna72

En halvliter i veckan? Är ni typ trettio personer då eller ? Låter som att nån överdriver mängden som behövs vid varje tillfälle iallafall. Dessutom finns det pumptvål för typ 10kr flaskan både bå öb och dollarstore så inte lär man behöva ta duschtvål. Men skillnaden är nog bara lite parfymer. Annars kan man ju köpa hederliga hårdtvålar, billigt och drygt.

• Anonym (pump)

Många pumpar är överdrivet generösa med doseringen. Förklara för familjemedlemmarna att man inte behöver trycka pumpen i botten för att få ut en tillräcklig mängd! Och funkar inte det får du försöka hitta en snålare pump. :)

• Anonym (Tips)

Jag rekommenderar att ni köper tvålar från Lush, dem är handgjorda och de är hårda tvålar och håller mer än dubbelt så länge som pumptvål. Dessutom ska det vara mer hygieniskt med hårda tvålar än lös tvål på pumpflaska.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Tips) skrev 2016-09-23 16:23:03 följande:

Jag rekommenderar att ni köper tvålar från Lush, dem är handgjorda och de är hårda tvålar och håller mer än dubbelt så länge som pumptvål. Dessutom ska det vara mer hygieniskt med hårda tvålar än lös tvål på pumpflaska.

Jag tror tvärtom att hårda tvålar är mer ohygieniska eftersom det rimligtvis borde börja växa bakterier på dem. Pumptvålarna rör man ju aldrig tippen på så den förblir ju ren.
  • Nyfikna72

Nä det är bara en myt att hårdtvålar är ohygieniska. Finns inga som helst belägg för det, mest en grej i folks huvud. En pumptvål kan ju dock se trevligare ut men det är ju en annan sak. Den lilla bakterieflora som möjligen skulle kunna överleva på en tvål som torkar emellanåt är inte värre än den flora alla har på sig normalt iallafall.

• Olym

Vi är två personer och hos oss går det åt ca 400 ml handtvål i månaden. När det kommer till hårda tvålar... vem säger att alla i hushållet måste dela på en? Köp tvålkoppar i olika färger så kan var och en ha sin egen tvål.

Svar på tråden Duschtvål som handtvål?!