• Anonym (Frida)

Ost?

Hej!

Jag är i vecka 35 och har några gånger under graviditeten ätit Nacho de lux på TacoBar.

Kom på att det ju är ost i den maträtten. Kan det vara farligt för barnet???

• Svar på tråden Ost?
  • Anonym (Frida)
    Fia 28 skrev 2016-09-23 14:52:38 följande:

Ost får du ju äta, men helst undvika opastöriserad.

Ok. Men jag vet inte vad för ost dem använder där, om den är pastöriserad eller inte...
  • Fia 28
    Anonym (Frida) skrev 2016-09-23 14:56:52 följande:
    Ok. Men jag vet inte vad för ost dem använder där, om den är pastöriserad eller inte...
    Står det inte i menyn om det är en mögelost eller nåt annat?
  • Lowika

Med högsta sannolikhet pastöriserad hårdost.

Om osten platsar i delikatessdisken på ostbutiken kan man börja fundera. Typ specialostar, mögelostar osv.

• LaFontaine

Den osten är väl dessutom uppvärmd och smält? Då går ju vilken ost som helst.

• Carambolan

Det är bara riven hårdost. Inte farligare än att ta en skiva på mackan.

• Nyfikna72

Finns inga bevis för att nån mat är farlig egentligen. Det är ju bara rekommendationer ifall att..........Risken att det händer nåt finns ju där iallafall.

• Marialia

Fast det finns ju risk med att äta opastöriserad ost. Min kusin förlorade ett barn sent i en graviditet pga av listeria och då härledde de det till att hon ätit mycket mögelost under graviditeten så jag skulle undvika opastöriserad ost!

• Carambolan
    Marialia skrev 2016-09-23 16:48:56 följande:

Fast det finns ju risk med att äta opastöriserad ost. Min kusin förlorade ett barn sent i en graviditet pga av listeria och då härledde de det till att hon ätit mycket mögelost under graviditeten så jag skulle undvika opastöriserad ost!

Det är inte opastöriserad ost i en nachotallrik på Taco bar.
  • Anonym (Frida)

Tack så mycket för alla svar. Nä, någon mögelost är det ju inte. Smakar som vanlig ost och det torde det ju troligtvis vara. Nu slipper jag oroa mig. Tack!

• Marialia
    Carambolan skrev 2016-09-23 17:33:10 följande:

Det är inte opastöriserad ost i en nachotallrik på Taco bar.

Nej men Nyfikna72 skrev att det inte finns några bevis för att någon mat är farlig, jag missade helt enkelt att citera henne.
Svar på tråden Ost?