• Qwerty32

    Hjälp med SGI

    Hejsan! Försökt att läsa på försäkringskassans hemsida och lite överallt men blir ändå inte klokare. Har jobbat som timvikarie på förskola februari-maj, från maj till september har jag jobbat som sommarvikarie på ett ställe heltid. Men går bara hemma nu sen en vecka, förlorar jag min SGI när jag går hemma eller räknas det jag jobbat, fast jag inte jobbar nu fram till förlossningen? Är i vecka 26. Tänkte fortsätta med förskola men har såna problem med sammandragningar/ryggvärk. Men vill inte få lägsta föräldrapenningsersättning..

  • Svar på tråden Hjälp med SGI
  • Carambolan

    Är du inte sjukskriven eller inskriven på arbetsförmedlingen kan du bli av med din SGI. För föräldrapenningens skull är den däremot skyddad från sex månader innan förlossningen.

  • Qwerty32

    om jag förstått det rätt, måste jag bli sjukskriven eller söka jobb via arbetsförmedlingen den tiden som är kvar av graviditeten för att min föräldrapenning inte ska bli lägsta ersättningen?

  • Långbenopluto
    Qwerty32 skrev 2016-09-23 19:49:19 följande:
    om jag förstått det rätt, måste jag bli sjukskriven eller söka jobb via arbetsförmedlingen den tiden som är kvar av graviditeten för att min föräldrapenning inte ska bli lägsta ersättningen?
    Exakt.
  • Mallemamma

    Har du jobbat innan februari i år? Jag tror man måste ha jobbat i minst 8 månader heltid (räknade motsvarande timmar) under det senaste året för att få SGI baserat på det. Så har du t ex jobbat vad som motsvarar antalet timmar för 8 månader utspritt över de senaste året får du sgi baserat på din lön.

    Vad gjorde du innan februari i år? Har du SGI sedan innan? och som ovanstående skriver behåller du SGI även om du inte jobbar i slutet av graviditeten, men jag tycker du ska söka om graviditetspenning vilket man kan få om man har ett jobb som är påfrestande för den gravida kroppen. Har kompisar med samma yrke som du som fått det beviljat :)

  • Qwerty32

    Får hoppas jag får igenom en sjukskrivning men verkar vara svårt att få beviljat från försäkringskassan?

  • Qwerty32
    Mallemamma skrev 2016-09-23 21:08:53 följande:

    Har du jobbat innan februari i år? Jag tror man måste ha jobbat i minst 8 månader heltid (räknade motsvarande timmar) under det senaste året för att få SGI baserat på det. Så har du t ex jobbat vad som motsvarar antalet timmar för 8 månader utspritt över de senaste året får du sgi baserat på din lön.

    Vad gjorde du innan februari i år? Har du SGI sedan innan? och som ovanstående skriver behåller du SGI även om du inte jobbar i slutet av graviditeten, men jag tycker du ska söka om graviditetspenning vilket man kan få om man har ett jobb som är påfrestande för den gravida kroppen. Har kompisar med samma yrke som du som fått det beviljat :)


    Jag har jobbat hela förra året som timvikarie, endast januari i år som jag inte jobbat. Nej har inte SGI sedan innan :) har kanske missförstått detta med SGI, är alltså mitt första barn jag är gravid med! Men vill helt enkelt bara veta att om jag går hemma nu tills förlossningen (alltså utan ersättning från nånstans) räknar dem den tiden jag jobbat iår/förra året alltså får bättre föräldrapenning eller nollställs den till lägsta om jag går hemma de sista veckorna utan att vara sjukskriven eller söka jobb?
  • Mallemamma

    Okej! Googlade lite och hittade att minskar du i arbetstid upp till 6 månader före förlossningen så påverkas inte ditt SGI :)

    Men kolla med försäkringskassan så du har rätt till din SGI, alltså att du jobbat tillräckligt, så det inte kommer som en chock ifall du inte får pengarna du räknat med. Även om du varit anställd som timvikarie så måste du ha jobbat ett visst antal timmar det senaste året för att få en SGI.

    Jag råder dig till att försöka ordna sjukintyg hos läkare, och få sjukskrivning och sök sen graviditetspenning.

    Lycka till :)

  • Qwerty32
    Mallemamma skrev 2016-09-23 21:27:20 följande:

    Okej! Googlade lite och hittade att minskar du i arbetstid upp till 6 månader före förlossningen så påverkas inte ditt SGI :)

    Men kolla med försäkringskassan så du har rätt till din SGI, alltså att du jobbat tillräckligt, så det inte kommer som en chock ifall du inte får pengarna du räknat med. Även om du varit anställd som timvikarie så måste du ha jobbat ett visst antal timmar det senaste året för att få en SGI.

    Jag råder dig till att försöka ordna sjukintyg hos läkare, och få sjukskrivning och sök sen graviditetspenning.

    Lycka till :)


    Tack! Jag ska kolla det med dem! Ska försöka det :) ska man prata med sin BM eller ringa till vårdcentralen och boka en tid? Verkar som att vissa BM ordnar så man får komma till en läkare? Många frågor:)
  • Qwerty32

    Från början på november får jag ta ut föräldrapenning alltså 60 dagar innan förlossning, utan att bli sjukskriven eller söka annat jobb är jag ju arbetslös i typ 1 och en halv månad. Kan det verkligen dras ner då till lägsta eller räknas föräldrapenningen fortfarande från då jag jobbat? ????

Svar på tråden Hjälp med SGI