Inlägg från: Mallemamma |Visa alla inlägg
  • Mallemamma

Hjälp med SGI

Har du jobbat innan februari i år? Jag tror man måste ha jobbat i minst 8 månader heltid (räknade motsvarande timmar) under det senaste året för att få SGI baserat på det. Så har du t ex jobbat vad som motsvarar antalet timmar för 8 månader utspritt över de senaste året får du sgi baserat på din lön.

Vad gjorde du innan februari i år? Har du SGI sedan innan? och som ovanstående skriver behåller du SGI även om du inte jobbar i slutet av graviditeten, men jag tycker du ska söka om graviditetspenning vilket man kan få om man har ett jobb som är påfrestande för den gravida kroppen. Har kompisar med samma yrke som du som fått det beviljat :)

• Mallemamma

Okej! Googlade lite och hittade att minskar du i arbetstid upp till 6 månader före förlossningen så påverkas inte ditt SGI :)

Men kolla med försäkringskassan så du har rätt till din SGI, alltså att du jobbat tillräckligt, så det inte kommer som en chock ifall du inte får pengarna du räknat med. Även om du varit anställd som timvikarie så måste du ha jobbat ett visst antal timmar det senaste året för att få en SGI.

Jag råder dig till att försöka ordna sjukintyg hos läkare, och få sjukskrivning och sök sen graviditetspenning.

Lycka till :)

• Mallemamma

Nej jag tror inte de kommer titta alls på de sista 6 månaderna, men skriv en punktlista och ring försäkringskassan på måndag (jag glömmer alltid vad jag ska säga när ja kommer fram så bäst att skriva ner allt hehe)

Och ring din BM så ordnar nog hon/han tid till deras läkare/gyn :) kanske är svårt med sjukskrivning men bättre att försöka. Och graviditetspenning med om det går för du kommer vilja spara föräldradagarna till det lilla knytet :D

Svar på tråden Hjälp med SGI