• Qwerty32

Hjälp med SGI

Hejsan! Försökt att läsa på försäkringskassans hemsida och lite överallt men blir ändå inte klokare. Har jobbat som timvikarie på förskola februari-maj, från maj till september har jag jobbat som sommarvikarie på ett ställe heltid. Men går bara hemma nu sen en vecka, förlorar jag min SGI när jag går hemma eller räknas det jag jobbat, fast jag inte jobbar nu fram till förlossningen? Är i vecka 26. Tänkte fortsätta med förskola men har såna problem med sammandragningar/ryggvärk. Men vill inte få lägsta föräldrapenningsersättning..

• Svar på tråden Hjälp med SGI
  • Mallemamma

Nej jag tror inte de kommer titta alls på de sista 6 månaderna, men skriv en punktlista och ring försäkringskassan på måndag (jag glömmer alltid vad jag ska säga när ja kommer fram så bäst att skriva ner allt hehe)

Och ring din BM så ordnar nog hon/han tid till deras läkare/gyn :) kanske är svårt med sjukskrivning men bättre att försöka. Och graviditetspenning med om det går för du kommer vilja spara föräldradagarna till det lilla knytet :D

• Ms H
    Qwerty32 skrev 2016-09-23 21:09:32 följande:

Får hoppas jag får igenom en sjukskrivning men verkar vara svårt att få beviljat från försäkringskassan?

Är du hemma pga att du är sjuk (kroppsliga besvär som hindrar dig att jobba) eller för att jobbet tog slut?
  • Domesticgoddess

Jag jobbar på FK, bla med SGI.

Eftersom du inte har någon sgi sedan tidigare kommer din sgi att fastställas utifrån den inkomst du haft senast. Grundprincipeb är att man ska ha jobbat sex månader för att inkomsten ska vara sgi-grundande men för den som inte har någon sgi sedan tidigare gäller "inträde i arbetslivet" varvid sex månaders kravet inte gäller. Detta under förutsättning att du tänkt fortsätta jobba såvida du inte blivit gravid.

Du är dessutom gravid med mindre än sex månader kvar till förlossning vilket medför att din sgi är skyddad även om du inte arbetar / får ersättning fr FK / är inskriven och söker jobb genom AF.

Vad gäller att få beviljat sjukpenning; eftersom du inte har ngt avtalat arbete i dagsläget kommer din arbetsförmåga att bedömas i förhållande tlll alla normalt förekommande arbeten. Om du har sådana besvär att du inte klarat av tex ett fysiskt lättare arbete där man kan variera mellan sittande och stående arbetsställning tycker jag absolut du ska diskutera en sjukskrivning med din läkare.

Långt svar men hoppas det var till hjälp!

• Domesticgoddess
    Mallemamma skrev 2016-09-23 21:08:53 följande:

Har du jobbat innan februari i år? Jag tror man måste ha jobbat i minst 8 månader heltid (räknade motsvarande timmar) under det senaste året för att få SGI baserat på det. Så har du t ex jobbat vad som motsvarar antalet timmar för 8 månader utspritt över de senaste året får du sgi baserat på din lön.

Vad gjorde du innan februari i år? Har du SGI sedan innan? och som ovanstående skriver behåller du SGI även om du inte jobbar i slutet av graviditeten, men jag tycker du ska söka om graviditetspenning vilket man kan få om man har ett jobb som är påfrestande för den gravida kroppen. Har kompisar med samma yrke som du som fått det beviljat :)

Som tillägg till detta: om jag förstod dig rätt ts är du arbetslös för närvarande? Graviditetspenning kan man endast ansöka om när man har en anställning där arbetsuppgifterna är olämpliga för en gravid kvinna OCH arbetsgivaren inte har möjlighet att anpassa arbetsuppgifterna. Sjukpenning däremot kan du ansöka om.
  • Qwerty32
    Ms H skrev 2016-09-23 21:56:57 följande:

Är du hemma pga att du är sjuk (kroppsliga besvär som hindrar dig att jobba) eller för att jobbet tog slut?

Jobbet tog slut. Var bara semestervikat hade fortsatt annars då det inte var fysiskt krävande :)
  • Qwerty32
    Domesticgoddess skrev 2016-09-23 22:14:44 följande:

Jag jobbar på FK, bla med SGI.

Eftersom du inte har någon sgi sedan tidigare kommer din sgi att fastställas utifrån den inkomst du haft senast. Grundprincipeb är att man ska ha jobbat sex månader för att inkomsten ska vara sgi-grundande men för den som inte har någon sgi sedan tidigare gäller "inträde i arbetslivet" varvid sex månaders kravet inte gäller. Detta under förutsättning att du tänkt fortsätta jobba såvida du inte blivit gravid.

Du är dessutom gravid med mindre än sex månader kvar till förlossning vilket medför att din sgi är skyddad även om du inte arbetar / får ersättning fr FK / är inskriven och söker jobb genom AF.

Vad gäller att få beviljat sjukpenning; eftersom du inte har ngt avtalat arbete i dagsläget kommer din arbetsförmåga att bedömas i förhållande tlll alla normalt förekommande arbeten. Om du har sådana besvär att du inte klarat av tex ett fysiskt lättare arbete där man kan variera mellan sittande och stående arbetsställning tycker jag absolut du ska diskutera en sjukskrivning med din läkare.

Långt svar men hoppas det var till hjälp!

Tack det var verkligen till hjälp! Så jag kan helt enkelt skicka in mina papper som mina två senaste arbetsgivare fyllt i från hur jag jobbat detta år, och vara hemma tills BF och räkna med att föräldrapenning baseras på det jag jobbat? :)
  • Qwerty32
    Domesticgoddess skrev 2016-09-23 22:20:52 följande:

Som tillägg till detta: om jag förstod dig rätt ts är du arbetslös för närvarande? Graviditetspenning kan man endast ansöka om när man har en anställning där arbetsuppgifterna är olämpliga för en gravid kvinna OCH arbetsgivaren inte har möjlighet att anpassa arbetsuppgifterna. Sjukpenning däremot kan du ansöka om.

Precis är arbetslös sen en vecka tillbaka då mitt vikariat tog slut! Ok är nog ingen ide att söka graviditetspenning. :)
  • Domesticgoddess
    Qwerty32 skrev 2016-09-23 23:37:38 följande:

Tack det var verkligen till hjälp! Så jag kan helt enkelt skicka in mina papper som mina två senaste arbetsgivare fyllt i från hur jag jobbat detta år, och vara hemma tills BF och räkna med att föräldrapenning baseras på det jag jobbat? :)

Precis, det kan du lugnt göra :)

Och nej, graviditetspenning är ingen idé alls. Om du däremot är så dålig att du inte klarat någon form av arbete tycker jag däremot att du ska ansöka om sjukpenning, det är ju inte jättemycket pengar men likväl bättre än inget.

Bara skriv om det är något annat du undrar!
  • Alexi

Men har TS ens uppfyllt 240-dagarsvillkoret? Att bara vara hemma nu kanske stjälper hela den delen?

• Domesticgoddess
    Alexi skrev 2016-09-24 09:55:31 följande:

Men har TS ens uppfyllt 240-dagarsvillkoret? Att bara vara hemma nu kanske stjälper hela den delen?

Ah, bra påpekande! Jag har aldrig haft med föräldrapenning att göra och visste inte ens att det fanns ett sådant villkor..

Vad gäller hennes sgi är det ju inga problem men om det sedan finns omständigheter under vilka hon inte får sin ersättning baserad på sgi så är det ju en annan femma!
  • Alexi
    Domesticgoddess skrev 2016-09-24 10:18:42 följande:
    Ah, bra påpekande! Jag har aldrig haft med föräldrapenning att göra och visste inte ens att det fanns ett sådant villkor..

Vad gäller hennes sgi är det ju inga problem men om det sedan finns omständigheter under vilka hon inte får sin ersättning baserad på sgi så är det ju en annan femma!
    Men alltså herregud! Hur kan du jobba på fk med sgi mm och inte känna till 240-dagarsvillkoret? Hur kan du sitta och uttala dig så tvärsäkert om vad ts kan och inte kan göra när du inte har alla detaljer om henne och inte kan hela kagstiftningen? Fattar du inte vilken ekonomisk skada du kan orsaka om ts förlitar sig på dina råd och tror du har koll?
  • Domesticgoddess
    Alexi skrev 2016-09-24 11:29:18 följande:

Men alltså herregud! Hur kan du jobba på fk med sgi mm och inte känna till 240-dagarsvillkoret? Hur kan du sitta och uttala dig så tvärsäkert om vad ts kan och inte kan göra när du inte har alla detaljer om henne och inte kan hela kagstiftningen? Fattar du inte vilken ekonomisk skada du kan orsaka om ts förlitar sig på dina råd och tror du har koll?

Jag uttalade mig om sgi -skydd vilket jag har fullständig koll på
  • Domesticgoddess
    Domesticgoddess skrev 2016-09-24 11:32:36 följande:

Jag uttalade mig om sgi -skydd vilket jag har fullständig koll på

Skickade av misstag. Jag arbetar med sgi, sjukpenning och förebyggande sjukpenning, dessa har jag fullständig koll på.

Ts frågeställning var huruvida hennes sgi skulle komma att bli lägre eller nollas om hon gick hemma innan förlossningen. SGI påverkas som sagt inte av detta. Eftersom jag inte arbetar med föräldrapenning uttalade jac mig inte heller, mig veterligen, om hur denna beräknas.
  • Alexi
    Domesticgoddess skrev 2016-09-24 11:36:07 följande:
    Skickade av misstag. Jag arbetar med sgi, sjukpenning och förebyggande sjukpenning, dessa har jag fullständig koll på.

Ts frågeställning var huruvida hennes sgi skulle komma att bli lägre eller nollas om hon gick hemma innan förlossningen. SGI påverkas som sagt inte av detta. Eftersom jag inte arbetar med föräldrapenning uttalade jac mig inte heller, mig veterligen, om hur denna beräknas.
    Fast jag tycker att man måste ha koll på även fp om man ska uttala sig om hennes SGI, eftersom hennes fråga handlade om att få fp på bra nivå.
Svar på tråden Hjälp med SGI