• LundFlorida

Lön i USA?

Hej,

Jag har fått ett intressant jobberbjudande från ett utländskt företag för deras dotterbolag i USA. Jag skulle vilja veta hur mycket man bör ha för att kunna leva ett "lyx" liv i Fort Lauderdale/Hollywood området.

Jag har förhandlat fram nettolön för att vara på den säkra sidan då jag inte vet hur skattesystemet ser ut där borta. Jag ville gärna veta hur mycket jag skulle ha kvar i fickan efter alla skatter osv. De ska även ordna arbetsvisum. Lönepaketet lyder så här:

7 000 US$/mån (obs nettolön)
    privat sjukvårdsförsäkring som täcker hela familjen (jag+frugan+barnet)
    företagsbil + mobiltelefon + dator
    3% bonus på all försäljning

Vad säger ni som bor i Florida eller i andra delstater? Vad bör jag mer tänka på? Med den här lönen (utan bonus) fördubblar jag min nuvarande inkomst i Sverige. Frågan är om pengarna räcker till att förbättra min levnadsstandard också..

Tack!

• Svar på tråden Lön i USA?
  • Nyfikna72

Ska du bo i det området så kan jag ledigt tänka mig att bara boendet kostar mer i månaden än din nettolön............

• Babyfeber

Jag har bott i Santa Monica. Vi bodde i en 2bed/2bath för ca $2300/månaden + el, tv, internet. Inget speciellt med lägenheten, komplexet var fint.
    Hollywood är mycket billigare, skulle inte bo där om jag ville ha lyx, isf Hollywood hills.

• Babyfeber

Okej men du skrev om andra delstater så det var därför jag tolkade fel :) fort lauderdale har jag bara besökt så jag har inte koll på priser där :)

• LundFlorida

jag menade att de som bor i andra delstater kan också kommentera :)

jag hade tänkt betala max. 1500 $ för hyra. Sen är det kvar 5500 $ för allt annat. Hoppas att leva ett bra liv med den summan, eller är jag helt ute och cyklar?

• Babyfeber

Spontant låter det lite med $1500 för hyra, men jag vet ju inte exakt priserna där. Hur vill ni bo?

• Aniiee

Gå in på typ realtor.com för att göra dig en bild av hyresläget. Finns 1500+ lägenheter för uthyrning i Hollywood FL just nu, så det bör inte vara någora jätteproblem.

Sen kan du även gå in på expatistan.com och räkna lite på levnadskostnader i övrigt. 

Tror inte du behöver bekymra dig alltförmycket med 7000$ i lön. 

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • LundFlorida

tack för svaren.
    vi vill bo i lägenhet i ett komplex som har skyddsgrindar osv. gärna i en säker stadsdel med bra public skolor.
    vi har tittat på apartments.com och zillow.com På båda sidorna har vi hittat trevliga komplex från 1300 $ och uppåt.

ska titta på realtor och expatistan också, tack för tipsen! vi har chansen att bosätta oss var som helst i USA egentligen, då vi föredrar närhet till hav och bra väder vill vi gärna välja Florida. Kalifornien hade också varit ett alternativ men hört att där är mycket mycket dyrare. Därför blir det Florida med stor sannolikhet. Varför vi vill välja Fort Lauderdale med omnejd är närhet till andra svenskar, svenska kyrkan, svenska skolan och svenska konsulatet.. Orlando hade också varit ett alternativ i för sig.. vi välkomnar alla tips

• LundFlorida

jo, det är dit vi siktar på också. ska först åka dit med hela familjen och kolla runt i Fort Lauderdale/Hollywood och Orlando.

var bor ni då?

• blairw

Har inte så bra koll på hyror i detta område, men spontant så låter $1500 i månaden rätt lågt för en 2 bedroom (vilket jag antar är det minsta ni skulle ha). Framförallt om ni vill leva lyxliv. Går nog att hitta en 2bd lägenhet för runt $1500, men räkna med att få gå upp lite. 

Sjukförsäkring är bra att det ingår, men något som kan vara bra att tänka  på också är huruvida företaget kommer hjälpa till med att bekosta förskola och skola eller inte. Vissa företag gör det, vissa inte. Om inte så är det också en kostnad som kan vara värt att ta i beräkning. 

I övrigt, 
    $7000 i månaden är ingen skitlön, men det är inte heller en lön ni kan vänta er leva lyxliv på. Speciellt inte om din fru inte kommer kunna arbeta och ni isåfall bara har den lönen att leva på. Det räcker okej till hyra och kunna äta ute ibland osv. Medelklassliv helt enkelt, men inte så mycket mer. Om ni väljer att köra gör det isåfall för att detta skulle vara en spännande erfarenhet och ett äventyr att vara med om, samt en bra grej för att söka kanske ännu bättre betalda jobb i antingen USA eller Sverige, eller någon annanstans.

• Seven Costanza

Ska du själv betala sjukförsäkringen med de 7000, eller får du 7000 och företaget betalar din sjukförsäkring utöver din lön?

• Seven Costanza

Vad innebär "lyxliv" för dig? Svårt att uttala sig om huruvida ni kommer förbättra er levnadsstandard när vi inte vet hur er standard ser ut i Sverige. Jag tror som föregående att det räcker till en two bedroom lägenhet i ett säkert komplex med pool, en leasad bil till frun om hin behöver bil, matinköp, lite restaurangbesök och lite klädshopping etc av märken i mittensegmentet, helst på outlets. Kanske någon ansiktsbehandling/massage och sånt. Inget lyxliv enligt mig men en bekväm tillvaro för begränsad tid . Om ni behöver och ska betala förskola eller skola för lönen kan det gå mkt pengar till det också.

• Seven Costanza

Med det sagt så kommer ni absolut klara er BRA på den summan, men jag vet ju inte om ni med lyxliv menar att köpa märkeskläder och märkesväskor titt som tätt, göra extravaganta resor och utflykter och dessutom kunna ha städhjälp - då lär det vara i underkant om inte de där tre procenten i bonus blir ett betydande tillskott.

• LundFlorida

Jag kommer få 7000 netto efter skatt, pension och privatförsäkring som täcker familjen. Så företaget ska sköta resten. Vad gäller erfarenhet så håller jag mer er om det. Det kommer bli världens erfarenhet och networking.

Bonussystemet kan ge mig stora slantar men jag tänker alltid det mest negativa, ifall ifall..

Med lyxliv menar jag inte ett liv som Hollywoodfruarna har :) utan mer som en bättre Svensson har. Nu tillhör vi medelklassen i Sverige och vill gärna förbättra vår levnadsstandard när vi flyttar till en helt ny kontinent. Vi är inte ute efter dyra märkeskläder men vill gärna kunna shoppa utan att tänka på för mycket. Vi vill kunna ha ett bra friluftsliv, gärna kunna resa inom USA och till närliggande länder och semestra så ofta vi bara kan.

Barnet kommer fylla 12 år nästa år och kommer troligtvis gå på en public skola. Hörde att skolan var gratis men inte lunchen. Jag ska ta i beräkningen det där med dagisavgifter ifall vi får ett till barn i närmaste framtiden.

Jo, vad gäller hyror har jag nu lite bättre uppfattning. Orlando känns lite billigare än Fort Lauderdale. I Orlando kan man ligga runt 1500 $ men i Fort Lauderdale måste man gå upp till nästan 2000 $ om man vill leva i de bättre stadsdelarna med inhägnat område, pool, gym osv.

Orlando känns lite mer vettigt ur en ekonomisk synpunkt men det sociala livet? Många säger att det är rätt så tråkig stad. Visst finns Walt Disney, Sea World, Universal men det är väl inte varje dag man går på såna ställen. Finns det en svensk Community där? eller Expat Community? Vilken stad är att föredra? Var bor ni själva?

• LundFlorida

Hej allihopa,

Nu är det bekräftat att vi flyttar till Florida. Det blir E-2 Investor visum för mig då jag blir anställd av ett annat företag som ska sponsra mig där. Flytten blir i juni eller i juli.

Valet var mellan Tampa och Orlando så vi har bestämt oss att flytta till Orlando då vi tror det finns mer att göra där och att det är mindre fuktig. Nu vill jag fråga er som vet, vilka områden är bra att bo i. Vi har hört mycket om Millenia och Doctor Philips. Är det någon som vet hur det ligger till där och i andra områden? Vi satte budgeten till 1500 $US/månad och hoppas att det räcker för en lägenhet runt 100 m2 med två sovrum. Kollar runt på apartments.com och zillows.com och det verkar som att vi kan finna en lägenhet till det priset om priserna på internet stämmer med verkligheten.

Alla tips och rekommendationer är välkomna.
    Hälsar från en blåsig, mörk och regnig Lund :)

Svar på tråden Lön i USA?