• Malva2015

ont i levern/ under höger revben

Ni som vet varför ni haft brännande ont under höger revben som gravida. Vad berodde det på och känner någon igen sig i att det gör så ont att tom huden ömmar när man vidrör försiktigt och att det är omöjligt att sova på sidan eller sitta upp en längre stund?

• Svar på tråden ont i levern/ under höger revben
  • Aileen Allannah

Till och från kunde jag inte sova. Jag var också orolig för förlossningen, men under den kände jag inte av revbenen alls, antagligen för att bebisen sjönk ner och trycket lättade.

• Malva2015
    RAM77 skrev 2016-09-24 19:35:04 följande:

Vet inte hur långt gången i graviditeten du är men har du koll på ditt blodtryck? Jag känner igen känslan och jag hade havandeskapsförgiftning förra graviditeten! Men det visar sig ofta i högt blodtryck och protein i urinen också. Kommer sällan före v24 heller.

Vecka 33 snart och högt blodtryck men har hittills inte haft protein i urinen. Inte heller huvudvärk eller så. Men om det är levern, ömmar det verkligen enda ut på huden då?
  • Malva2015
    Kerubmamman skrev 2016-09-24 19:33:13 följande:
    För mig var det uppseglande HELLP, jag fick inget gehör innan de klassiska symptomen på havandeskapsförgiftning dök upp.

Jag var väldigt öm för beröring. Kunde inte sitta längre stunder, ej heller ligga på sida. Det hjälpte inte att sonen låg i säte och hade huvudet "fastkilat" under revbenen. 

Beroende på hur långt gången du är så kan det vara ömma muskelfästen och liknande också.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    Jag har haft högt blodtryck senaste gångerna på mvc. 90-95 i undertryck. Ingen protein dock.
  • RAM77
    Malva2015 skrev 2016-09-24 19:51:52 följande:

Vecka 33 snart och högt blodtryck men har hittills inte haft protein i urinen. Inte heller huvudvärk eller så. Men om det är levern, ömmar det verkligen enda ut på huden då?

Ja på mig gjorde det. Jag tycker du ska kontakta vården, helst förlossningen. Havandeskapsförgiftning kan komma snabbt.
  • Malva2015
    RAM77 skrev 2016-09-24 19:54:55 följande:
    Ja på mig gjorde det. Jag tycker du ska kontakta vården, helst förlossningen. Havandeskapsförgiftning kan komma snabbt.
    Ringde förlossningen , de tyckte jag skulle åka in i morgon men inte att det var akut inatt så länge jag inte mår illa har huvudvärk eller synrubbningar ..
  • RAM77
    Malva2015 skrev 2016-09-24 21:13:10 följande:

Ringde förlossningen , de tyckte jag skulle åka in i morgon men inte att det var akut inatt så länge jag inte mår illa har huvudvärk eller synrubbningar ..

Ok bra att du ringt! Hoppas allt går bra imorgon.
  • Malva2015
    RAM77 skrev 2016-09-24 21:49:14 följande:
    Ok bra att du ringt! Hoppas allt går bra imorgon.
    Tack! Och tack för råd
  • Libra1

Jag har opererat bort min galla för ett tag sen och fick ändå mycket gallkramper runt vecka 32. Min läkare sa att det var ganska vanligt att få i just de veckorna om man har problem med det. Det låter som den smärtan jag kände så. Väldigt öm. Sen krampade det en massa också. Fick åka in till Prenatal några ggr och få en Spasmofenspruta. Nu känns det bättre.

Svar på tråden ont i levern/ under höger revben