• lisaolsson1111

Kreditkort till barn, ja eller nej?!

Hej!

Hur ser ni på att barn ska ha kreditkor/tbetalkort? Bankerna tillåter att barn från 9 år kan ha ett kort att betala med (med föräldrars tillåtelse förstås). Jag använder aldrig kontanter så jag måste alltid tänka på att ta ut kontanter när jag ska ge mina barn pengar till bio, godis och liknande.

Men jag tycker att 9 år och uppåt är för tidigt för ett barn att hantera ett kort. Men vad finns det för andra lösningar än det och kontanter... Vad är era åsikter om kreditkort/betalkort till barn?

• Svar på tråden Kreditkort till barn, ja eller nej?!
  • MrsHughes

Mina barn var 11 när de fick kort och det har funkat hur bra som helst. Vi slipper administrera månadspeng med kontanter vi aldrig har och jag tycker dessutom det känns säkrare med kort med uttagsgräns än att de går omkring med kontanter. Ingen av dem har slarvat bort korten och de kan själva lätt hålla koll på hur mycket pengar de har genom att logga in i mobilbanken.

• gbgumman

Min son fick nu när han blev 12 hade lätt gett han ett för ett år sedan. Det funkar toppen. Varför skulle ett barn som klarar av det inte få ett. Vad är dina argument mot?

• Erkki

Kreditkort nej

Bankkort ja

Kreditkort är ett kort som du kan betala med "lånade" pengar som det kommer en räkning på sen.

Bankkort tar du ut pengar eller betalar med pengar som finns på kontot. Är pengarna slut blir det inget köp.

• Friedan

Som resan sagts, kreditkort nej betalkort ja. Mina barn har fått betalkort från att de var ca 12 år och det fungerar riktigt bra! Förstår inte varför man skulle vara emot det.

• fjanten

Tycker också att bankkort är ok från 11-13 års ålder (man känner ju hur moget ens barn är). Kreditkort däremot: absolut inte!

• Carambolan

Betalkort känns mer säkert än att gå runt med kontanter (i större mängd än glasspengar). Ett kort är åtminstone pinkodsskyddat och man kan spärra det så fort man upptäcker att man tappat det. En tappad tvåhundralapp är borta för alltid.

Kreditkort hade jag aldrig nånsin satt i handen på ett barn.

• gbgumman

Får barn ens ha kreditkort. Det var inget vår bank prata om.

• Bibbidi

Att gå runt med ett bankkort känns säkrare än att gå runt med en massa kontanter, så bankkort är helt okej från runt 10 år eller så, beroende på hur moget barnet är. Är ju ändå en kod man måste komma ihåg och inte gå runt med i plånboken och så.

Kreditkort, absolut inte. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Qami

Jag tror TS slirar lite på begreppen, kreditkort och kontokort är helt olika saker. Ett kreditkort får inte barn ha. Då handlar man nämligen på avbetalning och får en faktura. Det kräver en viss årsinkomst för att beviljas samt rättshandlingsförmåga. Däremot kan ju kortet vara utställt till föräldern, som sedan lånar ut kortet till barnet, men det är ju en annan femma. Ett kontokort typ maestrocard är kopplat till ett bankkonto och pengarna dras direkt. Inga pengar på kontot - inget köp genomförs.

• Nyfikna72

Våra ungar har haft betalkort så tidigt de bara kunnat och det fungerar hur bra som helst, betydligt enklare än att ha pengar med sig iallafall.

• K Kalle

Kreditkort? Allvarligt? Hur stor kreditgräns tycker du skulle vara rimligt? Debitkort kanske, men med tanke på hur oaktsamma barn och ungdomar är med de datorer de får i skolan och sina egna mobiltelefoner är väl risken stor att de tappar bort det/råkar avslöja pinkoden osv.

• Nyfikna72

Varför ens dividera om kreditkort? Vi har ju redan konstaterat att man inte kan få det som barn.

• cosinus

Min 10 och 12-åring har. 10-åringen använder extremt sällan men 12-åringen desto oftare. Sjukt smidigt, kan föra över pengar direkt om hon behöver handla något och inte har täckning (och även be henne handla 2 liter mjölk på väg hem från skolan :) )

De två yngre får om några år, 11-12 känns som en rätt lagom ålder om jag ser till mina två som har det nu. Men det kändes enklast fixa till alla som fick när vi ändå var på banken :)

• micjos

Kreditkort nej men ett bankkort fick vår äldsta dotter när hon blev 13 år, kommer bli lika med de andra barnen. Är väldigt smidigt att föra över månadspeng och om de är iväg och behöver några kr, smidigt med swish också.

• kaffeamanda

Jag använder själv ofta kontanter då jag tycker att jag har bättre koll på mina utgifter med kontanter än med kort. Min äldsta är 11 och jag har ingen tanke på att gr henne kontokort förrän hon är minst 15. Kontokort tror jag kan upplevas som "låtsaspengar" speciellt i unga år.

• nytt eller gammalt

Min son fick bankkort när han var 10 och det har funkat hur bra som helst. I början var han rädd att glömma koden bara, så vi fick hitta på lösningar så han inte hade en lapp med koden på i plånboken....

Vi föräldrar kan se hans konto, så vi kan ha koll på vad han gör av sina pengar. Samtidigt fick han bank i mobilen, swish osv och det gjorde honom intresserad av att spara pengar. Han har öppnat ett eget sparkonto. 

Det har aldrig varit problem för honom att förstå att det är hans "riktiga" månadspeng som är där på kontot och överblicken har gjort att han håller mer i pengarna än tidigare, sparar till saker och så.

• Noname00
    kaffeamanda skrev 2016-09-26 17:38:13 följande:

Jag använder själv ofta kontanter då jag tycker att jag har bättre koll på mina utgifter med kontanter än med kort. Min äldsta är 11 och jag har ingen tanke på att gr henne kontokort förrän hon är minst 15. Kontokort tror jag kan upplevas som "låtsaspengar" speciellt i unga år.

För mig är det precis helt tvärtom, jag handlar bara för exakt den summan som jag behöver, det blir inte ta ut en 100kr för att handla för 75 och sen ha växel i plånboken.
Svar på tråden Kreditkort till barn, ja eller nej?!