• anonyym kille

ADD/ADHD utredning som vuxen

Jag ska oxå göra en utredning förhoppningsvis.

Är en 43 årig kille och jag känner igen mig i många av sakerna, eller det mesta faktiskt.

Jag har alltid vetat att nåt är fel men inte vad. Bara att jag är annorlunda och liksom inte klarar nåt.

Fick tex jättemycket skulder redan vid 18-19års ålder. Orkade inte öppna breven.

Osv, osv.. Det slutade med depression, panikångest och flera självmordsförsök för ca 15-17 år sedan.

Jag vart då ihop med en tjej som har styrt upp mitt liv sedan dess kan man säga.

Skulderna är avbetalda.

Nu ska vi separera och självmordstankarna är tillbaks. (var ganska nära igår senast)

Jag klarar inte så här stora och snabba förändringar.

Vad jag är lite arg och besviken på är att när jag mådde jättedåligt för många år sen så fick jag olika mediciner typ ssri mm men INGEN nämnde nåt om add eller nåt.

Jag tror att det är add som är grunden till hela mitt misserabla liv.

Första gången nån ens nämnde det var för en månad sen när jag sökte hjälp på vårdcentralen.

Jag gick hem och googlade och hittade trådar som den här och bitarna började falla på plats.

Nu är jag livrädd för att dom ska säga att jag inte har add, att det här liksom är jag.

Jag vet inte ens om det jag skrev passar in i tråden.

Förlåt för allt svamlande.

• anonyym kille

Om den eventuella ADD undersökningen visar att jag har ADD, vad kan man få för hjälp?

Vissa får mediciner varav två av dom som jag inte kommer ihåg namnet på.. Ritalin tror jag.

Hur hjälper dom olika medicinerna? Vilken ska man sträva efter?

Och vad mer hjälp kan man få förutom mediciner?

(Jag önskar faktiskt att jag hade en ADD vän som man kunde prata med, diskutera.och utbyta gamla erfarenheter med)

• anonyym kille
    Flisan79 skrev 2016-11-09 22:25:50 följande:

Det finns ganska många olika mediciner men de allra flesta fungerar ung lika dant, dvs centralstimulerande. De ökar ork, koncentration och driv. Det svåra kan vara att hitta rätt sort och rätt dos för just dig. Biverkningarna är många och ibland så pass att man mår bättre utan dem.

För mig dämpar de även ångest och kroppsmärta. Mest ökar de ork, motivation och förmågan att sortera tankar. Tyvärr så blir det lite tvärtemot effekt när de går ur. Tröttare, mer dep, mer ångest, lättirriterad osv.

Hur länge kan man äta dom? Det låter som jag behöver dom då min ångest ofta handlar om att jag integör nåt.
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen