Inlägg från: Anonym (damp-bruden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (damp-bruden)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Fiiee skrev 2016-11-08 14:55:53 följande:

Idag handlade jag på Ikea.

När jag kom ut till bilen hittade jag inte mina bilnycklar!!

Letade överallt i väskan och i fickorna typ 10 gånger.

Tillsist hittade jag dom. Inne i bilen. I tändningslåset...

Suck. TUR att bilen inte låst sig.

Och tur att ingen snodde den!

Det har hänt att jag hoppat ur bilen när den ligger i drive... och då börjar den rulla.. inte kul.. rätt in i saker... haha!

Ja, vad ska man säga?

På väg ut genom dörren på morgonen. Har jag med mig allting? Ja då nycklarna hänger där jag lärt mig att alltid hänga dem för att inte tappa bort dem. Nä just mobilen! Den måste jag ha med mig. Var är den? Leta leta leta. Stressad. Var har jag lagt den?? Ja äntligen hittar jag mobilen i tvättkorgen efter att ha letat igenom hela hushållet. Vad gör den där?? Äsch skit samma bråttom iväg nu. Ut genom dörren och låsa den. Men var faaan är nycklarna då? Åh neeej!! Har jag lagt ifrån mig nycklarna? Skiiit också. Kommer komma för sent nu. In och leta igen. Var fan kan de vara? Inte stressa. Kom ihåg att leta systematiskt!! 15 minuter senare. Ah äntligen där är de i kylskåpet? Hur fan hamnade de där?? Ja ja iväg 30 minuter försenad.

Typ så där är det flera gånger i veckan.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2016-11-10 07:45:25 följande:

Haha! Ja... vad säger man? Det ser och låter rätt roligt när man skriver ner det såhär. Men det är inte roligt när man har det så. I princip varje dag.

Jag har även två barn att hålla reda på påmorgonen. Så då blir det lätt kaos. Och jag blir alltid superstressad.

Sen ska man sätta sig i bilen och stressa vidare.

Hur är ni som bilförare?

Jag är bra i typ 45 minuter. Sen måste jag pausa.

Jag kör alltid för fort. Och jag blir ofta arg och svär år dom som inte kör lika snabbt som jag.

Jag kör effektivt. Här inget tålamod att såsa runt i trafiken. Det går undan och snabbt. Men till mitt försvar kan jag säga att jag är en väldigt bra förare eftersom jag kört väldigt mycket. Drabbas inte längre av 'road rage'. Kanske beror det på att jag blivit mer harmonisk på äldre där.

Men det är alltid kaos på morgonen hemma hos oss. Mitt tips är att förbereda allt kvällen innan och stiga upp extra tidigt för att slippa stressa.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2016-11-13 20:32:43 följande:

Ja. Jag ska börja göra det nu. Alltså stiga upp extra tidigt. Kanske två timmar innan. Dock är det väldigt svårt eftersom jag är extremt trött. Har svårt att somna. Och när jag väl somnar så sover jag fruktansvärt oroligt. Min hjärna vilar inte ens på natten

Vet inte hur det är med er? Hur sover ni?

Sjukt svårt att somna på kvällen. Alltid som piggast just då och känner hur kreativiteten flödar och jag äntligen får saker och ting gjorda. Gått på sömntabletter hela mitt vuxna liv för att kunna somna innan sennatten. Sedan sover jag som en stock och har helt omöjligt att vakna på morgonen. Har en bombväckarklocka och inte ens den vaknar jag helt säkert av. Fått sparken från många jobb för att jag försovit mig för många gånger. Skulle egentligen behöva boendestöd och väckning men försöker hanka mig fram utan.

Det sägs ju att adhd i grund och botten delvis handlar om svårigheter att reglera vakenhetsgraden och det stämmer i alla fall på mig. Antingen slö som en smörkniv eller hyperaktiv.

Mediterar idogt sedan några år och det har fått mig mer harmonisk och balanserad. Blir inte längre lika trött eller uppvarvad. Har också bättre koncentrationsförmåga. Kräver mycket jobb men kan varmt rekommendera det.

Men varje morgon är en kamp. Hjärnan vill inte vakna. Går in i skåpsluckor och om jag inte glömmer nycklarna så glömmer jag mobilen eller plånboken och vi är alltid sena och stressade.
  • Anonym (damp-bruden)
    Anonym (ida) skrev 2016-11-15 07:29:45 följande:

Jag går upp, tar en pw eller går ut och springer

dricker några koppar kaffe i tystnaden när min sambo fortfarande sover

gör frukost till båda och gör matlåda att ta med till jobbet.

Går till jobbet och jobbar ofta rätt sent.  Skulle aldrig kunna glömma att äta.

Det där ständiga "körandet" inuti dämpas oftast av att jag äter.. 

Jag mår bra av att jobba. Jobbet har nog alltid vart min livlina. 

Ibland har jag stannat hemma från jobbet för att jag är så slut, men då mår jag så himla dåligt psykiskt. Blir rastlös, slö och passiv av att ha dötid. Kan inte se på serier eller filmer själv. Sätter på dem ibland men det kör i mig och jag stänger av och gör annat. Ofta är det då jag tar till alkoholen. För att dämpa något inuti. 

På fredag har jag iaf en läkartid på vårdcentralen. Känns så himla pinsamt att tänka på att jag ska sitta där och övertyga någon att jag har Adhd. "Diagnoser är ju så populärt" JAg vill inte vara populär. Jag vill inte sticka ut. Jag vill bara ha hjälp. 

Jag var alltid arg när jag var i yngre tonåren. Så pass arg att min mamma tog mig till läkaren. Läkaren sade att jag bara var bortskämd. Så hemskt. :( 

Nu i vuxen ålder så är jag inte arg längre. Jag är mest ledsen och känner mig desperat. 

Jag mår också bra av att jobba. Trivs nästan bäst där. Privatlivet är ett enda stort kaos. Jobbet är det enda stället i mitt liv där det är struktur och min hjärna får vila.
  • Anonym (damp-bruden)

Är det någon mer förutom jag som känner dig som en främmande fågel?

• Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2016-11-22 09:09:13 följande:

Oooookej.... Detta var veeeerkligen skumt.

Gjorde ju en massa olika tester på arbetsförmedlingen för ett tag sedan. Ett av dessa tester var tydligen ett uppmärksamhetstest. Och det klarade jag tydligen bra! Jag låg på medel, som en normal person!

Tanten på af ringde till psykologen på NP som gjort testerna på mig där (som visade att jag hade GRAV uppmärksamhetsstörning) och han hade tydligen sagt att det var olika tester. Ja, det var det ju..

Och att dom på NP tittade på andra saker än på af enkla tester.

Jag vet inte vad jag ska tro! Känner mig jätteförvirrad och psykologen på NP går inte att få tag på..

Det går inte att dra några slutsatser från ett isolerat uppmärksamhetsstest. Det är nämligen så att förmågan till uppmärksamhet bedöms i relation till intelligensen. Du är förmodligen högintelligent men har en uppmärksamhet som bara ligger på en genomsnittlig nivå. Alltså en uppmärksamhetsstörning.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2016-11-22 14:42:25 följande:

Hmm.. ja.. men enligt arbetsförmedlingen så har jag inga problem alls med uppmärksamheten.

Konstigt..

Vad vet de om det? De besitter ingen medicinsk kompetens. Det som betyder någonting är den medicinska bedömningen som psykiatrin gjort.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2016-12-06 08:49:53 följande:

Pratade med min läkare på Vc idag. Och min psykolog. Eftersom jag var så förvirrad över att testet på arbetsförmedlingen visade att jag INTE har uppmärksamhetsproblem. Min psykolog blev lite sur på af och undrade vad det var för en "psykolog" som sagt så till mig. När två olika läkare och två olika psykologer säger att jag har adhd och grav uppmärksamhetsstörning.

Och så verkade det som att jag "fallit mellan stolarna" i min utredning eftersom det sista mötet inte har blivit av ännu... Min läkare på Vc ska iaf ta tag i det. Han är sååå bra. Han ringer när han är ledig, ibland även på helgen för att kolla så att allt är bra.

Önskar att alla fick en sådan bra läkare.

Men lyssns på mig. Du behöver inte känna dig förvirrad. Arbetsförmedlingens uppmärksamhetstestning är bara ett screeningverktyg och kan i många fall (som ditt) ge ett felaktigt svar om det tas i isolering och utan hänsyn till intelligensen.

Att bara testa uppmärksamheten kan bara bekräfta en uppmärksamhetsstörning men den kan INTE utesluta någon sådan.

Förstår du hur jag menar?

Förstår inte hur de kan använda sig av testning på af som de själva inte förstår sig på. Kan ju bli hur fel som helst.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2017-01-04 16:34:04 följande:

Ja det blev verkligen heeelt fel.

Jag har gjort iq test förut. Inte jättehög. Men dock 116. Så högre än genomsnittet. Ändå får dom mig att känna mig som en jävla idiot. Blev värsta cirkusen här efter detta.

Mina två psykologer blev indragna. Och min läkare.. ja.. cirkus..

Skulle på möte på arbetsförmedlingen den 21/12.. men ringde och avbokade. Sa att jag inte orkade. Att jag tagit så illa vid mig. Och att jag inte ville må sämre över jul. Hon fattade det iaf.. Nu har jag fått ett intyg hemskickat till mig på att jag har adhd som jag kan sticka upp i nyllet på af.

Men hur tänkte du där? Man går inte på af bara när man känner för det.

Men bra att det löste sig.
  • Anonym (damp-bruden)
    Fiiee skrev 2017-01-04 19:38:16 följande:

Självklart inte. Men jag är sjukskriven för ångest, panikångest och sömnsvårigheter o stress. Mitt mående går före ett besök på af. Faktiskt.

Men vad gör du på af om du är sjukskriven?
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen