ADD/ADHD utredning som vuxen
Ojojoj hörrni.. vad jag känner igen mig :)
Är 36 år, kvinna, inga barn och jävligt singel. Vilket kanske "underlättar" för mig i mångt och mycket. Har under hela mitt liv sagt saker som "vänta nu.. nu går jag en släng av ADHD, det där/här kommer inte funka för mig"
I våras blev jag diagnostiserad med utmattningsyndrom efter att år efter år varit anställd som springvikarie och på personlig assistansbolag..dvs mkt osäker anställning. Haft 3-4 jobb igång samt över 20h i veckan. Efter 2a samtalet med min psykolog misstänkte han att jag har en odiagnostiserad ADHD i grunden.
Många "hobbies" har dött ut tvärt då mitt intresse slagits om, måste träna mkt för att det ska bli tystare i skallen och kroppen, fipplar konstant med ngt i händerna (en skruvkork är favorit) och trampar/knorrar med tårna. Är väldigt oflexibel i privatlivet, gillar inte överraskningar men är väldigt impulsiv då det passar, då jag får en trigger-snabb som den oljade blixten och då händer det grejer! Flytt, resor, tatueringar, nytt jobb...eller ett till jobb, osv osv.
Dras till adrenalinkickande yrken och livsstil, då blir det lungt och jag kan fokusera. Klarar verkligen inte av "fel slags rutiner"-när det blir förutsägbart och tråkigt. Reagerar som en trotsig treåring när jag inte vill.. jättecharmigt (not) Har väldigt nära till känsloyttringar men det ligger närmast till att det är 100% glad/ledsen/skitförbannad. Det här med gråskalor, vad är det? Är rätt svart/vit, ja eller nej..kanske-hatar det ordet och innebörden. Klarar inte av lögner-rak och ärlig, då är vi kompisar..
Har andra vuxna i min närhet som har barn med ADHD, och himmel vad jag känner igen mig själv i dem som barn. Jag begriper fullständigt varför en av dem tycker att matematik är nåt låtsasspråk och inte logiskt någonstans!
Jag har en tid hos en psykolog på psykiatrin i december, vilket datum det nu kan tänkas vara- tur att de skickar ut påminnelse sms numera.
Ni som har fått diagnos, måste ni skicka in intyg varje år till trafikverket om att ni är betrodd med körkort?
Känner redan nu hur arg jag blir över ännu mer papper som ska kommas ihåg att skickas in i tid