Inlägg från: Anonym (Jag med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag med)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Är väl bra att du tagit tag i det, bättre sent än aldrig liksom. Känner helt klart igen det där om skoltiden. Jag gjorde själv utredning sent i livet o det var en lättnad att förstå vad det handlade om.

Är kvinna, 40+ utan barn.

• Anonym (Jag med)
    anonyym kille skrev 2016-11-06 15:05:50 följande:

Jag ska oxå göra en utredning förhoppningsvis.

Är en 43 årig kille och jag känner igen mig i många av sakerna, eller det mesta faktiskt.

Jag har alltid vetat att nåt är fel men inte vad. Bara att jag är annorlunda och liksom inte klarar nåt.

Fick tex jättemycket skulder redan vid 18-19års ålder. Orkade inte öppna breven.

Osv, osv.. Det slutade med depression, panikångest och flera självmordsförsök för ca 15-17 år sedan.

Jag vart då ihop med en tjej som har styrt upp mitt liv sedan dess kan man säga.

Skulderna är avbetalda.

Nu ska vi separera och självmordstankarna är tillbaks. (var ganska nära igår senast)

Jag klarar inte så här stora och snabba förändringar.

Vad jag är lite arg och besviken på är att när jag mådde jättedåligt för många år sen så fick jag olika mediciner typ ssri mm men INGEN nämnde nåt om add eller nåt.

Jag tror att det är add som är grunden till hela mitt misserabla liv.

Första gången nån ens nämnde det var för en månad sen när jag sökte hjälp på vårdcentralen.

Jag gick hem och googlade och hittade trådar som den här och bitarna började falla på plats.

Nu är jag livrädd för att dom ska säga att jag inte har add, att det här liksom är jag.

Jag vet inte ens om det jag skrev passar in i tråden.

Förlåt för allt svamlande.

Jag känner igen lite av det där, jag har också varit besviken på att ingen ens nämnde ADD/ADHD under alla år jag mådde dåligt o en del saker inte fungerade. Dom bara fyllde på med nya antidepp o så var det bra med det. Men å andra sidan fanns inte all kunskapen om sånt här för ca 20-30 år sen, iaf inte tillräckligt utbredd. 

Vet inte vad som annars menas med ett miserabelt liv, men det kan ju också vara att du har andra diagnoser med, t ex autism? Ofta är det så att har man en så har man ibland flera. Lycka till med utredningen iaf!
  • Anonym (Jag med)
    Anonym (Annonyym kille) skrev 2016-11-08 00:10:12 följande:

Tack för alla svaren :)

Jag har en fråga bara om hur jag ska hantera vissa saker nu.

Ett exempel är att jag skulle fixa nåt runt huset, inte så jättesvårt men det tog ett par år innan jag påbörjade arbetet. Och två somrar senare är det fortfarande inte klart.

Men stora frågan är att jag måste fixa ett boende men är inte aktiv alls. Jag har inte sökt än och det har nog gått typ 2 månader :(

Jag hade hyresskulder för 15-20år sedan men inte nu och jag tror att det är rätt kört för mig att få en lägenhet.

Jag känner att jag måste få nån hjälp med det annars kommer jag bara bo kvar hos exet år efter år och det vill varken hon eller jag.

Jag får förresten panik och blir rastlös när hon åkt iväg vill gärna veta ilken tid hon kommer tillbaks. Det handlar inte om att jag vill ha kontroll på henne som det kanske ser ut när man läser det här utan att jag blir rastlös och vet inte vad jag ska göra.

Så hur ska jag ta itu med mitt bostadssökande? Involvera en kompis, låta exet hjälpa, hon har skickat några länkar på lägenheter som jag inte sökt.. Blir liksom inte av.

Allt blir liksom för mycket och då orkar jag liksom inte ta tag i det. Man kan nästan säga att jag blir lite apatisk.

Är det nån mer i liknanse situation och isåfall hur löste ni det?

En grej är att försöka få till en utredning illa kvickt. Kan vara lång väntetid så tryck på dom på vårdcentralen, eller ta kontakt med psykiatrin direkt istället (på vissa håll går allt via vc o på andra håll går man direkt till psykiatrin, vet inte hur det är i ditt fall). 

Har du jobb? Hur fungerar det isåfall? 

Eller kontakta soc o berätta hur det ligger till, dom kanske kan hjälpa eller ge råd i bostadsfrågan?! 

Känner iaf igen detta med att när det blir för mycket så orkar jag inte göra nåt alls, utan blir trött bara. Nån slags apati.

När man väl har en diagnos på papper kan man får stöd o hjälp lättare, du har rätt till det. 
  • Anonym (Jag med)
    Fiiee skrev 2016-11-15 14:44:37 följande:
    Har du fått någon diagnos?

Jag har adhd av den liiiite grövre sorten tydligen.. väldiga uppmärksamhetsproblem.

Men. Det var skönt att få reda på varför jag inte orkar köra bil sålänge.

Även om jag ibland kan känna mig jävligt bitter över att få en diagnos när jag är 35..
    Jag fick min diagnos när jag var 45  :)   :/
  • Anonym (Jag med)
    Johan42 skrev 2016-11-22 15:54:08 följande:
    har du ett resultat på papper är du berättigad till extra hjälp på AF, det är deras förbannade skyldighet, dom gör inga ytterligare bedömningar eller tester utan går på den bedömning du fått hos en legitimerad utredare. Det är helt egalt vad AF anser själva, utan att ha varken rätt eller kunskap till det. Men du måste ha papper på det från din psykolog.
    Visst, säg det till mina tidigare kontakter på AF bara. Min egen erfarenhet är att den där extra hjälpen består av att antingen slänger dom in en på nån utbildning av typen "vägledning", "jobbsökarkurs",  eller att man börjar på en praktikplats (som jag hittat själv, eftersom dom inte gjort det) - som sen inte leder nån vart vidare. Inget jobb alltså.

På det sättet kan man vara inskriven på AF o gå på praktikplats efter praktikplats år ut o år in, som det sen inte blir nån anställning av. O då har man ändå kommit i tid, skött sig osv. Så det har inte berott på mig. Men dom på AF kan säga till sin chef att titta nu har jag fått ut en person i sysselsättning! Blaha liksom. 

Ger inte mycket för det systemet! Men hoppas att andra har haft bättre tur än jag. 
  • Anonym (Jag med)
    Johan42 skrev 2016-11-29 13:01:45 följande:
    Det är också jävligt förnedrande att bli inslussad i nåt daltande från deras sida för att man inte "klarar sig själv" typ. Jag hade fördelen att få komma in på en utbildning som jag inte kunnat få annars, men jag jobbar idag med nåt helt annat hursomhelst, som jag fixat utan minsta hjälp av dem.
    Johan42 skrev 2016-11-29 12:59:04 följande:
    Jag sa inte att det var ett bra system, bara hur det har fungerat för mig.
    Grattis till att det gått så bra för dig, o att det har fungerat! Bra att det går bra för någon iaf.

Håller dock med om att det är förnedrande med daltet, som i mitt fall inte lett till nåt alls som sagt. Kan inte förstå heller hur du kunde ha rätt till den där utbildningen (AMS?), jag har bara fått avslag med hänvisning till att prova arbetsförmågan mm. Fastän jag redan gjort  det.

Vet inte om man skulle försöka ta sig in nånstans "i smyg" för dom, all inblandning från fk o af verkar bara leda till ->  möten -> avstämningsmöten -> noll resultat.

(Synd att man inte kan kontakta dig privat)
  • Anonym (Jag med)
    Johan42 skrev 2016-12-01 13:08:47 följande:
    Jag antar att det är olika måttstockar på olika kontor. Varför kan du inte kontakta mig, provat messa?
    Därför att när jag går in på din profil står det att Denna sida o presentation är privat, o då kommer jag inte längre..
  • Anonym (Jag med)
    Johan42 skrev 2016-12-01 16:58:21 följande:

vet inte om man kan skriva anonymt till nån men prova igen då, ändrade nånting.

Tack vad bra, har skrivit ett meddelande till dig nu :)
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen