• Johan42

ADD/ADHD utredning som vuxen

Fiiee skrev 2016-11-10 07:45:25 följande:
    Haha! Ja... vad säger man? Det ser och låter rätt roligt när man skriver ner det såhär. Men det är inte roligt när man har det så. I princip varje dag.

Jag har även två barn att hålla reda på påmorgonen. Så då blir det lätt kaos. Och jag blir alltid superstressad.

Sen ska man sätta sig i bilen och stressa vidare.

Hur är ni som bilförare?

Jag är bra i typ 45 minuter. Sen måste jag pausa.

Jag kör alltid för fort. Och jag blir ofta arg och svär år dom som inte kör lika snabbt som jag.
    Kör 4000 mil per år felfritt, kör nästan aldrig för fort. Skaffade en 1000 cc sporthoj för många år sedan och körde så fort den gick en säsong utan incidenter. Sen fick jag det ur kroppen liksom så nu går det bra att köra lagligt men det brinner i huvet när någon kör tex 70 på 110-väg framför mig.
  • Johan42
    Fiiee skrev 2016-11-15 14:44:37 följande:
    Har du fått någon diagnos?

Jag har adhd av den liiiite grövre sorten tydligen.. väldiga uppmärksamhetsproblem.

Men. Det var skönt att få reda på varför jag inte orkar köra bil sålänge.

Även om jag ibland kan känna mig jävligt bitter över att få en diagnos när jag är 35..
    japp jag fick en senare än du, har en tråd om hur det är också.
  • Johan42
    Fiiee skrev 2016-11-19 11:09:42 följande:
    Intressant tråd.

Hoppas det går bra att jag frågar dig i denna ist?

Hur gammal var du när du fick din diagnos?

Hur gammal är du nu?

Har du någon form av anpassat jobb?

Jag antar att jag kommer att få anpassat jobb, och ev lönebidragsanställning.. eftersom jag har extremt svårt att koncentrera mig längre än 45 minuter åt gången. Och dom 45 minuterna gör mig extremt trött om det är något viktigt jag måste koncentrera mig på.

Hur funkar ditt förhållande? Jag tänker lite.. min man blir så oerhört trött på min oreda och kaos.. min oförmåga att strukturera upp saker.. att jag säger saker som jag inte menar.. som jag ångrar sedan.. ja.. listan kan göras lång.

Jag hoppas att han nu ska få lite förståelse för hur jag funkar och varför jag är som jag är. (Men svårt det där, eftersom jag knappt vet det själv ännu. Men visst har jag fått många aha-upplevelser)
    Svaren finns redan i min tråd, men jag var 40 el 41 när utredningen var klar. 45 nu.
    Mitt jobb är inte anpassat men jag jobbar som säljare åt två bolag i samma koncern. Har tre liknande tjänsteområden som jag säljer inom och mitt distrikt är enormt. Planerar min dag själv så friheten är gränslös så länge pengarna rullar in.

Mitt förhållande fungerar bra, men det var hon som fick mig att göra utredningen och hon har viss insyn i hur det fungerar. Jag tror inte jag skulle kunna leva med nån som är som jag, fast jag har aldrig träffat en till sån. Det svåraste är att veta vem man är eftersom jag fungerar olika beroende på dagsform och en miljon andra grejor. Har en enorm erfarenhet från många olika yrken men ingen av dem är jag. Hatar försäljning men jag råkar vara bra på det. Det finns ingenting jag skulle vilja göra på heltid, så jobb och identitet är mycket svåra saker. Har aldrig identifierat mig med en utbildning eller ett jobb fast jag har haft flera av varje.
  • Johan42
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-11-19 17:50:03 följande:

Är det någon mer förutom jag som känner dig som en främmande fågel?

yes Rynkar på näsan
  • Johan42
    Fiiee skrev 2016-11-22 09:09:13 följande:

Oooookej.... Detta var veeeerkligen skumt.

Gjorde ju en massa olika tester på arbetsförmedlingen för ett tag sedan. Ett av dessa tester var tydligen ett uppmärksamhetstest. Och det klarade jag tydligen bra! Jag låg på medel, som en normal person!

Tanten på af ringde till psykologen på NP som gjort testerna på mig där (som visade att jag hade GRAV uppmärksamhetsstörning) och han hade tydligen sagt att det var olika tester. Ja, det var det ju..

Och att dom på NP tittade på andra saker än på af enkla tester.

Jag vet inte vad jag ska tro! Känner mig jätteförvirrad och psykologen på NP går inte att få tag på..

har du ett resultat på papper är du berättigad till extra hjälp på AF, det är deras förbannade skyldighet, dom gör inga ytterligare bedömningar eller tester utan går på den bedömning du fått hos en legitimerad utredare. Det är helt egalt vad AF anser själva, utan att ha varken rätt eller kunskap till det. Men du måste ha papper på det från din psykolog.
  • Johan42
    Fiiee skrev 2016-11-23 11:40:04 följande:
    Ja. Jag väntar ju på sista mötet med läkaren på NP-enheten. Där läkaren och psykologen som utförde testerna liksom ska "knyta ihop säcken"

Jag HATAR att vänta!!!

Jag HATAR att inte ha kontroll och inte veta!

Jag vet ju att jag har adhd. Det sa psykologen. Men att det ska ta en sån jävla tid att få det på papper?!!!

Och undertiden så harvar Af på med sina egna utredningar som gör mig trött och mest förbannad.

Det som iaf gör mig glad! Är att dom på Af kommer att fixa anpassat arbete. Och inte tvinga mig att jobba heltid. Utan hon tyckte att jag skulle söka sjukpenning på 50%. Och det känns ju bra.

För att jobba 100, eller 75% funkar inte. Har testat.
    Det tog mig nog ganska exakt ett år att genomföra utredningen och få det dokumenterat. Fick gå en utbildning genom af som jag inte fått annars, men jobbar med nåt helt annat idag. AF är ju egentligen bara en kontrollmyndighet för bidragsgivande, ingen människa får nånsin jobb den vägen om det inte är skattefinansierat.
  • Johan42
    Anonym (Jag med) skrev 2016-11-28 17:02:52 följande:
    Visst, säg det till mina tidigare kontakter på AF bara. Min egen erfarenhet är att den där extra hjälpen består av att antingen slänger dom in en på nån utbildning av typen "vägledning", "jobbsökarkurs",  eller att man börjar på en praktikplats (som jag hittat själv, eftersom dom inte gjort det) - som sen inte leder nån vart vidare. Inget jobb alltså.

På det sättet kan man vara inskriven på AF o gå på praktikplats efter praktikplats år ut o år in, som det sen inte blir nån anställning av. O då har man ändå kommit i tid, skött sig osv. Så det har inte berott på mig. Men dom på AF kan säga till sin chef att titta nu har jag fått ut en person i sysselsättning! Blaha liksom. 

Ger inte mycket för det systemet! Men hoppas att andra har haft bättre tur än jag. 
    Jag sa inte att det var ett bra system, bara hur det har fungerat för mig.
  • Johan42
    Johan42 skrev 2016-11-29 12:59:04 följande:
    Jag sa inte att det var ett bra system, bara hur det har fungerat för mig.
    Det är också jävligt förnedrande att bli inslussad i nåt daltande från deras sida för att man inte "klarar sig själv" typ. Jag hade fördelen att få komma in på en utbildning som jag inte kunnat få annars, men jag jobbar idag med nåt helt annat hursomhelst, som jag fixat utan minsta hjälp av dem.
  • Johan42

utbildningen var inte egentligen problemet, har pluggat eftergymnasialt också. Men diagnosen gjorde att jag var berättigad att söka just den utbildningen, av praktisk art.
    Får du bara rätt handläggare blir det nog ändring, men det är inte lätt.

• Johan42
    Anonym (Jag med) skrev 2016-12-01 12:13:52 följande:

Grattis till att det gått så bra för dig, o att det har fungerat! Bra att det går bra för någon iaf.

Håller dock med om att det är förnedrande med daltet, som i mitt fall inte lett till nåt alls som sagt. Kan inte förstå heller hur du kunde ha rätt till den där utbildningen (AMS?), jag har bara fått avslag med hänvisning till att prova arbetsförmågan mm. Fastän jag redan gjort  det.

Vet inte om man skulle försöka ta sig in nånstans "i smyg" för dom, all inblandning från fk o af verkar bara leda till ->  möten -> avstämningsmöten -> noll resultat.

(Synd att man inte kan kontakta dig privat)

Jag antar att det är olika måttstockar på olika kontor. Varför kan du inte kontakta mig, provat messa?
  • Johan42

vet inte om man kan skriva anonymt till nån men prova igen då, ändrade nånting.

• Johan42

Jag tror det är vanligt därför att det ofta medföljer en bonusdiagnos, om man har tex adhd kan du sannolikt vara borderline samtidigt. Tycker du ska kontakta sjukvården, psykakuten eller liknande. Dom finns där precis av det skälet och dom kan hjälpa dej. Ring dom idag!

• Johan42

du får som sagt ett helt annat bemötande på AF med en legitim diagnos, därmed inte sagt att det är nåt som passar alla, men helt plötsligt får man tillgång till utbildningar och bättre handläggare. I de flesta fall är handläggarna icke skrivkunniga primater som bara har som uppgift att registrera dig i olika system och ifrågasätta dig, men jag upplevde nåt helt annat med en diagnos i handen. Dock var det jag som genom egna kontakter ordnade med jobb, men det blev liksom mer friktionsfritt att ha att göra med AF i alla frågor. Otroligt skönt att slippa dem och alla granskningar man utsätts för hela tiden.

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen