• Anonym (ida)

ADD/ADHD utredning som vuxen

Hej. Jag är en tjej på 32 år. Jag tror också att jag har ADHD. Men det är lömskt, för jag är så lugn, plus att det har gått bra för mig i skolan, trots att jag aldrig kunde plugga så har jag på nått sätt lärt mig ändå. Samma sak när jag gick en yrkesutbildning på gymnasiet. Jag har aldrig hängt med på lektionerna, men har haft "fallenhet" för vissa saker, och klarat mig bra. Det som fått mig att vilja ta reda på om jag har ADHD är:
    -Ständigt kaos i hjärnan, rastlös och koncentrationssvårigheter, kan inte sitta still och lyssna.
    -Slarvig. Efter att jag lagat mat så är det KAOS och jag har spillt överallt och grejer ligger överallt. Är otroligt stökig (mot min vilja, men det är något jag verkligen inte kan styra över, tror kaoset i mina tankar avspeglar sig.
    -Har ofta ångest och humörsvägningar. Nedstämd/upprymd.
    -Självmordstankar.
    -Beroendepersonlighet. Alkoholproblem. 

• Anonym (ida)

Glömde några punkter.. Det är samma med allt jag gör, jag kunde tex inte ens koncentrera mig på att skriva klart inlägget så jag skickade det innan jag ens var klar. Jag har:
    -sömnsvårigheter, vaknar ofta 4 på morgonen helt uppstressad. trött med med högt stresshormon. Kan gå upp och springa då. 
    -Har problem med maten. Stressen och oron jag hela tiden har, får mig att äta snabbt. Har aldrig träffat nån som äter så fort som jag. Bara kastar i mig. Dricker snabbt. Även alkohol. Kan inte ens styra det om jag inte verkligen tänker på det i stunden. men att bestämma mig för att tänka på något i stunden är inte heller min starkaste sida.
    -är otroligt impulsiv. 

• Anonym (ida)
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-08 12:08:15 följande:
    Har du vänt dig till någon ang att få hjälp eller eventuell utredning?
    Jag har en tid hos vårdcentralen nästa vecka. Är nervös att de inte ska ta mig på allvar. Är så van vid det med vården... HAr dock aldrig berättat om mitt alkoholmissbruk. Jag drack Varje dag tills jag blev sambo i höstas. Jag är inte beroende, men jag har missbrukat alkohol för att lugna mig själv. 
  • Anonym (ida)
    Fiiee skrev 2016-11-13 20:32:43 följande:
    Ja. Jag ska börja göra det nu. Alltså stiga upp extra tidigt. Kanske två timmar innan. Dock är det väldigt svårt eftersom jag är extremt trött. Har svårt att somna. Och när jag väl somnar så sover jag fruktansvärt oroligt. Min hjärna vilar inte ens på natten

Vet inte hur det är med er? Hur sover ni?
    Jag somnar ofta rätt bra om jag lägger mig i tid. Är jag vaken för länge så är kortisolet toppat.
    Vaknar ofta och många gånger per natt. Stressad. ofta vaknar jag 4-5 och väljer att gå upp så jag hinner tvätta och träna. Har hänt att jag gått upp klockan 3 på morgnarna när jag vaknat. Allt för att slippa stressa. 
  • Anonym (ida)
    Fiiee skrev 2016-11-14 22:21:12 följande:

Idag har jag;

Fixat frukost till kidsen och skjutsat till skola.

Handlat

Hämtat i skolan och fikat hos barnens farmor.

Skjutsat ena barnet till en kompis, och hämtat.

Skjutsat det andra barnet till stallet och hämtat.

Glömt att äta frukost och lunch. Men åt middag, eftersom barnen och maken måste ju ha mat.

Nu är jag helt slut.

Detta "lilla" kräver mycket energi och extremt mycket planering.

Ändå blir det stress och kaos. Suck.

Hur ser era dagar ut?

Jag går upp, tar en pw eller går ut och springer
    dricker några koppar kaffe i tystnaden när min sambo fortfarande sover
    gör frukost till båda och gör matlåda att ta med till jobbet.
    Går till jobbet och jobbar ofta rätt sent.  Skulle aldrig kunna glömma att äta.
    Det där ständiga "körandet" inuti dämpas oftast av att jag äter.. 

Jag mår bra av att jobba. Jobbet har nog alltid vart min livlina. 
    Ibland har jag stannat hemma från jobbet för att jag är så slut, men då mår jag så himla dåligt psykiskt. Blir rastlös, slö och passiv av att ha dötid. Kan inte se på serier eller filmer själv. Sätter på dem ibland men det kör i mig och jag stänger av och gör annat. Ofta är det då jag tar till alkoholen. För att dämpa något inuti. 

På fredag har jag iaf en läkartid på vårdcentralen. Känns så himla pinsamt att tänka på att jag ska sitta där och övertyga någon att jag har Adhd. "Diagnoser är ju så populärt" JAg vill inte vara populär. Jag vill inte sticka ut. Jag vill bara ha hjälp. 

Jag var alltid arg när jag var i yngre tonåren. Så pass arg att min mamma tog mig till läkaren. Läkaren sade att jag bara var bortskämd. Så hemskt. :( 
    Nu i vuxen ålder så är jag inte arg längre. Jag är mest ledsen och känner mig desperat. 
  • Anonym (ida)
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-15 10:43:08 följande:

Ja detta med att skriva upp saker och allt ser så fint och bra ut, precis som det står att ADHD personer ska göra och att det är bra hjälpmedel och bla bla bla.. Jag njuter av att se hur allt ser ut som ett tjusigt dockhus...men i detta dockhus står en totalt förvirrad pippi långstrump och inte vet vad hon ska ta vägen, som faller gång på gång. Tycker det är så tråkigt med regler!

Hur ska man komma ihåg att ta med sig lapparna och ska man skriva upp att man ska komma ihåg att titta på det man skrivit upp :) :) ..Blää

Det du skriver är som du beskriver mig också ofta :). har ännu inte fått diagnos, min utredning har paus till efter nyår då tester och psykolog kommer

ha ha ja det är skönt att ingen här tar illa upp av att vi inte minns ett dyft av vad vi tidigare sagt ;)

Haha, Ja, hur ska man kunna komma ihåg lapparna? 
    Min sambo sade att jag måste köpa en kalender. Sagt och gjort. Den ligger där i lådan, oanvänd. Är vansinnigt stökig också. Alltid stökigt hemma. Men när jag städar så går det undan, men dagen efter så ligger allt huller om buller igen. Fattar inte hur folk hinner plocka undan efter sig hela tiden!? sånt tar ju TID. 
    När jag har lagat mat så är det ett BOMBNEDSLAG efteråt. 
    Har alltid skämts för detta. Blivit tjatat på av tidigare partners. Och om de visste hur stressande det är att bli tjatad på om något man verkligen inte kan rå för. 
  • Anonym (ida)

Igår var jag hos psykologen för att se om hon tycker jag har grund att bli utredd. Fick nästa tid på Torsdag. 

• Anonym (ida)

Någon här som äter jättefort? Kastar i er maten innan alla andra ens har börjat? Och dricker jättefort? Jag kan drricka upp en kopp hett te på 1 minut. Noll impulskontroll. Folk brukar ofta påpeka det och jag får alltid förklara mig. Eller jag har ju ingen förklaring än iom att jag inte gjort utredning än. Men jag får säga att jag "har alltid gjort så" 

Var iaf på mitt andra prykologbesök igår och hon bestämde sig för att skicka remissen vidare för utredning av Adhd/add. Hur har era processer sett ut? 

• Anonym (ida)
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2017-03-20 14:18:15 följande:

Tänkte inte starta tråden igen..tappade intresset själv :)...men min utredning är klar...adhd med drag av asperger.

Ska landa i detta nu. Utredningen har tagit så mycket kraft att jag liksom bara tog slut nu känner jag. Ska på olika återbesök och sedan läkare för att diskutera ev medicinering. Men just nu vill jag nog bara sitta på en klippa vid ett vatten i solen helt för mig själv och bara landa i allt och mig själv.

43 år och nu fått veta varför det varit som det varit....men just nu känner jag mig bara tom.

Hur lång tid tog din utredning? Min utredning tog ca 2 månader. Påbörjade den i Januari och slutförde den i början av mars... 
    Vad får du för hjälp?
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen