• Fiiee

ADD/ADHD utredning som vuxen

Idag slog det mej när jag sitter och kollar på sonen som tränar innebandy.

Jag fattar inte vad ledaren säger. Eller jag hör ju.. men JAG skulle aldrig kunna omsätta det i praktiken, utan väääldigt tydliga instruktioner.

Och så fattade jag plötsligt varför jag inte ville gå på barnkalas när jag var liten (7-12 år) Då skulle det lekas en massa lekar hela tiden. Och dom förklarade hur lekarna skulle gå till. Men jag fattade aldrig. Alltså kunde liksom inte ta till mig det dom sa.

Flash back!!!

• Fiiee

Idag har jag gjort 2 tester. Ett på dator där man skulle klicka på musen när man såg eller hörde 1.

Och ett test på en padda där man skulle säga olika former och vilken färg dom hade. Sååå tråkigt...

Sedan visade han vad testerna visade.

Jag hade "grav uppmärksamhetsstörning"

På diagrammet låg jag typ i botten. Om man inte har adhd ligger man cääääldigt högt upp.

Han sa att det var verkligen inga tveksamheter. Jag har adhd. Och så var det med det..

• Fiiee
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-10-28 09:53:48 följande:

Känner mig lugnare i kroppen än på länge. De anser det finns skäl att fortsätta utredningen med tester och psykolog. Får nu vänta ca 2-3 mån innan det sätter igång. Skönt faktiskt med lite paus..det blev så intensivt och många känslor på en gång.

Har fått ett formulär med 200 frågor!! som min mamma ska fylla i om min barndom.

Kommit på en sak till med mig..hatar kortspel och min familj gillade spela kort, och då pratar vi inte bara "finns i sjön" :). De ville jag skulle lära mig deras kortspel de satt och spelade. Jag fixade inte, fattade aldrig när de skulle lära mig och förklara det där dumma idiotiska kortspelen. Kände mig alltid så dum och korkad och blev bara arg och fientlig och det blev jag mot dem. De sa också (utan att förstå) att det är ju ett lätt kortspel "du kommer tycka om det när du väl kan det" Stängde in mig istället, ville inte vara med.

Detta fortsatte sen upp högre ålder för jag har alltid lyckats vara ihop med killar vars familjer spelar spel och kort! Hatar sällskapsspel och kortspel och frågesporter.

Jag hatar åxå kortspel och sällskapsspel. Har alltid gjort.

Precis som du så kände jag mig DUM och idiotförklarad (fast jag inte blev det, förutom av mig själv då)

Tror att det beror på att vi med adhd har så väldigt kort arbetsminne (fick det förklarat för mig när jag gjorde testerna)

Nästa steg för mig nu är att träffa läkare och diskutera medicin.

Skönt för dig att dom vill gå vidare med din utredning.

Då kan du landa i det nu.
  • Fiiee
    anonyym kille skrev 2016-11-06 15:05:50 följande:

Jag ska oxå göra en utredning förhoppningsvis.

Är en 43 årig kille och jag känner igen mig i många av sakerna, eller det mesta faktiskt.

Jag har alltid vetat att nåt är fel men inte vad. Bara att jag är annorlunda och liksom inte klarar nåt.

Fick tex jättemycket skulder redan vid 18-19års ålder. Orkade inte öppna breven.

Osv, osv.. Det slutade med depression, panikångest och flera självmordsförsök för ca 15-17 år sedan.

Jag vart då ihop med en tjej som har styrt upp mitt liv sedan dess kan man säga.

Skulderna är avbetalda.

Nu ska vi separera och självmordstankarna är tillbaks. (var ganska nära igår senast)

Jag klarar inte så här stora och snabba förändringar.

Vad jag är lite arg och besviken på är att när jag mådde jättedåligt för många år sen så fick jag olika mediciner typ ssri mm men INGEN nämnde nåt om add eller nåt.

Jag tror att det är add som är grunden till hela mitt misserabla liv.

Första gången nån ens nämnde det var för en månad sen när jag sökte hjälp på vårdcentralen.

Jag gick hem och googlade och hittade trådar som den här och bitarna började falla på plats.

Nu är jag livrädd för att dom ska säga att jag inte har add, att det här liksom är jag.

Jag vet inte ens om det jag skrev passar in i tråden.

Förlåt för allt svamlande.

Jag förstår PRECIS hur du menar med att vara rädd för att det inte är add/adhd.

När jag först fick frågan "du har inte funderat på om du har adhd?" av min "nya" psykolog (jag har träffat några genom åren) så slog jag det ifrån mig. Jag?! Näeeeee.....

Han gjorde lite tester som han skickade vidare. Och jag gick hem och läste på...

Och fick världens aha upplevelse!!! Precis sådär är ju jag!!

Sen.. träffa överläkare på NP-enheten.. Dom trodde inte att jag hade adhd innan dom träffat mig. Men ändrade sig tydligen jävligt snabbt. 1,5 timmar pratade jag med överläkaren som sa i slutet av samtalet att Du har adhd.

Jaha? Tänkte jag? Bara sådär???

Och så skulle jag få göra några datoriserade tester lite längre fram för att kolla graden av adhd.

Det tog nästan 4 månader innan jag fick göra testerna.

Under tiden var jag livrädd faktiskt.

För om det nu visade sig att det inte var adhd? Då var jag ju bara dum i huvudet på riktigt. Och vem vill vara det?

Fick iaf göra testerna tillslut, och dom visade att jag hade rätt svår adhd.. Typ så illa som det kan vara tydligen..

Jag är 35. Och blev så lättad, ledsen och bitter på samma gång.

Jag har gått igenom livet och känt mig annorlunda, som en idiot, ledsen för alla misslyckanden, bytt jobb var 6:e månad, inte klarat av skolan som jag borde. Listan kan göras lång.

Nu svävade jag ut ordentligt på mitt svar.

Men. Min poäng var egentligen. Tror du att du har det, så har du säkerligen det också.

Ytterst få "normala" människor går runt och känner och funderar på om dom har add/adhd.
  • Fiiee

Idag handlade jag på Ikea.

När jag kom ut till bilen hittade jag inte mina bilnycklar!!

Letade överallt i väskan och i fickorna typ 10 gånger.

Tillsist hittade jag dom. Inne i bilen. I tändningslåset...

Suck. TUR att bilen inte låst sig.

Och tur att ingen snodde den!

Det har hänt att jag hoppat ur bilen när den ligger i drive... och då börjar den rulla.. inte kul.. rätt in i saker... haha!

Ja, vad ska man säga?

• Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-11-09 22:10:01 följande:

På väg ut genom dörren på morgonen. Har jag med mig allting? Ja då nycklarna hänger där jag lärt mig att alltid hänga dem för att inte tappa bort dem. Nä just mobilen! Den måste jag ha med mig. Var är den? Leta leta leta. Stressad. Var har jag lagt den?? Ja äntligen hittar jag mobilen i tvättkorgen efter att ha letat igenom hela hushållet. Vad gör den där?? Äsch skit samma bråttom iväg nu. Ut genom dörren och låsa den. Men var faaan är nycklarna då? Åh neeej!! Har jag lagt ifrån mig nycklarna? Skiiit också. Kommer komma för sent nu. In och leta igen. Var fan kan de vara? Inte stressa. Kom ihåg att leta systematiskt!! 15 minuter senare. Ah äntligen där är de i kylskåpet? Hur fan hamnade de där?? Ja ja iväg 30 minuter försenad.

Typ så där är det flera gånger i veckan.

Haha! Ja... vad säger man? Det ser och låter rätt roligt när man skriver ner det såhär. Men det är inte roligt när man har det så. I princip varje dag.

Jag har även två barn att hålla reda på påmorgonen. Så då blir det lätt kaos. Och jag blir alltid superstressad.

Sen ska man sätta sig i bilen och stressa vidare.

Hur är ni som bilförare?

Jag är bra i typ 45 minuter. Sen måste jag pausa.

Jag kör alltid för fort. Och jag blir ofta arg och svär år dom som inte kör lika snabbt som jag.
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-11-10 07:55:01 följande:

Jag kör effektivt. Här inget tålamod att såsa runt i trafiken. Det går undan och snabbt. Men till mitt försvar kan jag säga att jag är en väldigt bra förare eftersom jag kört väldigt mycket. Drabbas inte längre av 'road rage'. Kanske beror det på att jag blivit mer harmonisk på äldre där.

Men det är alltid kaos på morgonen hemma hos oss. Mitt tips är att förbereda allt kvällen innan och stiga upp extra tidigt för att slippa stressa.

Ja. Jag ska börja göra det nu. Alltså stiga upp extra tidigt. Kanske två timmar innan. Dock är det väldigt svårt eftersom jag är extremt trött. Har svårt att somna. Och när jag väl somnar så sover jag fruktansvärt oroligt. Min hjärna vilar inte ens på natten

Vet inte hur det är med er? Hur sover ni?
  • Fiiee

Idag har jag;

Fixat frukost till kidsen och skjutsat till skola.

Handlat

Hämtat i skolan och fikat hos barnens farmor.

Skjutsat ena barnet till en kompis, och hämtat.

Skjutsat det andra barnet till stallet och hämtat.

Glömt att äta frukost och lunch. Men åt middag, eftersom barnen och maken måste ju ha mat.

Nu är jag helt slut.

Detta "lilla" kräver mycket energi och extremt mycket planering.

Ändå blir det stress och kaos. Suck.

Hur ser era dagar ut?

• Fiiee
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-15 09:58:13 följande:

just nu känns det som jag spelar teater och är en karaktär som har ordning, men det är inte jag och jag fixar det inte egentligen.

Vi har nu haft två mornar  av trallande följsamma barn och vi har gjort ett bra schema där alla ansvarar för sina saker, vi har tid över och vad händer..jo jag sätter mig ned glömmer bort tiden och vi stressar ändå iväg och jag glömmer allt och måste gå tillbaka in. Står ju och tittar på bilnycklen i lådan!! Men den är inte i min ficka sen när jag står vid bilen! Jag har ändå lyckats glömma att ta med dem. och det står ju på min kom-ihåg-tavla BILNYCKEL. men det krävs ju att man tittar och gör som tavlan säger. Orkar inte hålla på så här! Skäms inför mina barn.

Det kräver så mycket energi av mig och jag blir arg och ledsen på mig själv.

Samma här! Har också alltid känt att jag jobbar stenhårt för att vara någon/något jag egentligen inte är.

Försöker ha kontroll över saker och ting. Men lyckas ofta inte.

Skriver precis som du ner viktiga saker.

Men det hjälper ju inte om man slarvar bort lapparna eller glömmer kolla på dom.

All energi går åt till att upprätthålla någon slags "normal" vardag.
  • Fiiee
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-15 10:13:18 följande:

Jag vill inte rätta in mig i ledet, jag vill skrika rakt ut.. LÅT MIG VARA!

Jag vill bara bry mig om mig själv, orkar inte ansvara för någon annan. Men jag måste ju, jag har allt detta föräldraansvar och jag vill inte!

Så himla trött på min snurriga hjärna, samtidigt älskar jag den. Jag älskar min virrighet och charm och tankspriddhet och energi. Jag brottas med min seghet, min virrighet och mina totala offlägen där jag inte får något gjort. Jag jagar konstant att bli bättre, att ändra på mig.. hela tiden att försöka ändra på mig.

Känner mig så understimulerad på mitt jobb nu. 3 års gränsen närmar sig...måste ha nytt, nytt nytt. Alltid ngt nytt!

Jagar något jag aldrig kan ta på. Jag vill känna jag är grym, på mitt sätt grym och att det ska räcka fint...hur tusan kommer man dit??

Idag lyssnar jag på Petter "Krafter" på hög volym.

Ojoj vad lika vi är!

Kunde varit jag som skrev det.

På pricken.

En kram till dig.

Har du förresten fått en diagnos?? (Har nog läst det innan men glömt )
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen