• Fiiee

ADD/ADHD utredning som vuxen

Johan42 skrev 2016-11-15 10:51:51 följande:

Kör 4000 mil per år felfritt, kör nästan aldrig för fort. Skaffade en 1000 cc sporthoj för många år sedan och körde så fort den gick en säsong utan incidenter. Sen fick jag det ur kroppen liksom så nu går det bra att köra lagligt men det brinner i huvet när någon kör tex 70 på 110-väg framför mig.

Har du fått någon diagnos?

Jag har adhd av den liiiite grövre sorten tydligen.. väldiga uppmärksamhetsproblem.

Men. Det var skönt att få reda på varför jag inte orkar köra bil sålänge.

Även om jag ibland kan känna mig jävligt bitter över att få en diagnos när jag är 35..
  • Fiiee
    Anonym (en till) skrev 2016-11-15 15:10:44 följande:

Har med stöd av er i denna tråden skickat in en ansökan till cereb. Känner mig superstark :) 

Bra gjort! Lycka till nu!
  • Fiiee
    Anonym (ida) skrev 2016-11-15 23:14:13 följande:

Haha, Ja, hur ska man kunna komma ihåg lapparna? 

Min sambo sade att jag måste köpa en kalender. Sagt och gjort. Den ligger där i lådan, oanvänd. Är vansinnigt stökig också. Alltid stökigt hemma. Men när jag städar så går det undan, men dagen efter så ligger allt huller om buller igen. Fattar inte hur folk hinner plocka undan efter sig hela tiden!? sånt tar ju TID. 

När jag har lagat mat så är det ett BOMBNEDSLAG efteråt. 

Har alltid skämts för detta. Blivit tjatat på av tidigare partners. Och om de visste hur stressande det är att bli tjatad på om något man verkligen inte kan rå för. 

Haha! Ja... jag fattar inte heller varför det blir rörigt så snabbt efter städning.

När jag städar brukar jag lägga saker på "bra platser". Sedan hittar jag ju givetvis inte dom när jag ska ha dom.

För mig tar det nästan en hel dag att städa huset. Och med det menar jag; plocka undan, dammsuga och städa toaletterna.

Damma och sånt ingår inte i det. Då kan det ta fleeeera dagar.

Jag har aldrig fattat folk som tycker att det är enkelt att städa.

För mig är det ett helt projekt och väldigt energikrävande.

Vi har åtta rum i huset, två toaletter och en stor altan.

Och att städa i alla rummen samtidigt är jobbigt. Det går verkligen inte att bara ta ett rum i taget.
  • Fiiee

Idag har jag pratat med min husläkare på vårdcentralen.

Är fortsatt sjukskriven till sista mars 2017 till att börja med.

Är inskriven på arbetsförmedlingen för att börja arbetsträna, men det tar sådan tid!! Håller på med möten med arbetsförmedlingens arbetsterapeut och psykolog och gör en massa tester där för att dom ska kunna se hur jag funkar.

Dom har även kontakt med min läkare på NP-enheten..

En stor jävla karusell är det.

Hade ju jobb när jag blev sjukskriven.

Men min psykolog, läkare och f-kassan var rörande överens om att jag aldrig skulle gå tillbaka dit.

Psykologen på arbetsförmedlingen tror att det bästa för mig vore att jobba 50% och söka sjukpenning eller va det heter på 50%.

Rörigt är det.. med två läkare och tre psykologer, en arbetsterapeut (ännu sålänge) och en snubbe på arbetsförmedlingen. Mycket möten just nu..

Mycket att hålla reda på..

• Fiiee
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-17 14:59:10 följande:

Oj du har att göra låter det som. Jag undrar vad som hände med själva Adhd diagnosen..har du fått medicin eller vad ska du göra?

Jag själv har verkligen en konstant dialog med mig själv i mitt huvud och jag ser lite  klarare kring mina styrkor och mina svagheter, framförallt i jobbet. Börjar mer anamma detta och bli snällare mot mig själv. Och nu försöka klura ut hur tusan jag ska få till att vara den förbaskade minnesantecknaren på möten. Det är ju ett rullande schema och idag min tur. Hatar att minnesant åt andra. Jag kan inte återberätta åt andra, Vet inte vad jag ska notera av det som sägs och det babblas ju så in i tusan mycket så jag blir knäpp!!. Skriver så slarvigt och sen vet jag inte vad mina anteckningar betyder. Jaja de får väl bli som det blir.. ingen som läser dessa ändå antar jag

Jag har fått konstaterat att jag har adhd. Nu väntar jag på att läkaren på NP-enheten ska höra av sig så ska vi ha möte ang medicinering.

Fy faaan för att föra anteckningar!!

Då MÅSTE man verkligen lyssna noga hela tiden. Och inte är det lätt att solla ut vad som är viktigt eller inte.

Kan du inte be någon annan ta över åt dig?

Eller vet dom inte om ditt problem?
  • Fiiee
    Johan42 skrev 2016-11-18 21:19:21 följande:

japp jag fick en senare än du, har en tråd om hur det är också.

Kan du länka till den?

Har du fru/sambo? Barn?
  • Fiiee
    Johan42 skrev 2016-11-19 10:05:35 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/77021783-jag-har-adhd-fraga-vad-du-vill

jag är gift, inga barn.

Intressant tråd.

Hoppas det går bra att jag frågar dig i denna ist?

Hur gammal var du när du fick din diagnos?

Hur gammal är du nu?

Har du någon form av anpassat jobb?

Jag antar att jag kommer att få anpassat jobb, och ev lönebidragsanställning.. eftersom jag har extremt svårt att koncentrera mig längre än 45 minuter åt gången. Och dom 45 minuterna gör mig extremt trött om det är något viktigt jag måste koncentrera mig på.

Hur funkar ditt förhållande? Jag tänker lite.. min man blir så oerhört trött på min oreda och kaos.. min oförmåga att strukturera upp saker.. att jag säger saker som jag inte menar.. som jag ångrar sedan.. ja.. listan kan göras lång.

Jag hoppas att han nu ska få lite förståelse för hur jag funkar och varför jag är som jag är. (Men svårt det där, eftersom jag knappt vet det själv ännu. Men visst har jag fått många aha-upplevelser)
  • Fiiee

Idag har jag börjat adventspynta. Tidigt jag vet. Men jag har alltid bråttom Lika snabbt vill jag ha ner det igen. På annandagen har jag tröttnat och får sitta på händerna för att inte börja plocka undan.

Efter nyår åker det bort.. eller.. en del.. för faaaan vad tråkigt det är att plocka undan!

Nu hittar jag inte min stooora slinga jag brukar ha på altanen. Likadant varje år.. alltid något som hamnat på en "bra" plats.

Min man föreslog att jag skulle kolla bakom soffan. Suck.

Tur för mig att den inte var där.

Men den kunde likagärna ha varit där..

Nu är den puts väck.

Gaaah vad trött jag blir på mig själv.

• Fiiee
    Mafflan skrev 2016-11-20 00:53:17 följande:

Herrejisses!! Vilken tur att jag hittade den här tråden. Nu har jag, som är 44, också skickat in cerebs kontaktformulär.... Kan det vara det som har strulat till livet för mig så jävligt??

Vad har du för problem tycker du? Hur har livet strulat till sig?

Välkommen hit till tråden!
  • Fiiee

Oooookej.... Detta var veeeerkligen skumt.

Gjorde ju en massa olika tester på arbetsförmedlingen för ett tag sedan. Ett av dessa tester var tydligen ett uppmärksamhetstest. Och det klarade jag tydligen bra! Jag låg på medel, som en normal person!

Tanten på af ringde till psykologen på NP som gjort testerna på mig där (som visade att jag hade GRAV uppmärksamhetsstörning) och han hade tydligen sagt att det var olika tester. Ja, det var det ju..

Och att dom på NP tittade på andra saker än på af enkla tester.

Jag vet inte vad jag ska tro! Känner mig jätteförvirrad och psykologen på NP går inte att få tag på..

Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen