• Fiiee

ADD/ADHD utredning som vuxen

Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-22 10:58:57 följande:

Men vad har de på AF för kompetens kring ADHD och tester? Vad var det för test och varför gör de egna på AF när du gjort utredning på NP?

Ja. Alltså dom har nog ingen speciell kompetens kring just adhd. Deras test var ett allmänt, lätt test tydligen.

Och tydligen ingår uppmärksamhetstest i arbetsförmedlingens tester för att utreda arbetsförmåga..

Och att dom på NP inte kollade på samma saker vid uppmärksamhetstester. Testerna var för övrigt heeelt olika.

Så.. tanten på arbetsförmedlingen skriver in i "min journal" som dom har där. Att jag INTE har problem med uppmärksamheten.

Trots att jag inte lyckades med deras andra tester pga att jag inte orkade koncentrera mig (hennes egna ord)
  • Fiiee
    Anonym (rastlös virrpanna) skrev 2016-11-22 13:10:38 följande:

shit vad rörigt det låter. Det kan ju bli jättetokigt om AF bedömer att du inte har ngt problem med uppmärksamhet och anser du kan ta jobb och sen har du i andra handen intygen från NP son säger helt annat.

de verkar liksom inte synka riktigt

Jaa.. känns vääääldigt rörigt just nu..

Så nu har man dom funderingarna extra i huvudet att tänka på. Förutom allt annat man ska hålla i huvudet.

Men visst.. när jag får läkarintyg på att jag har adhd.. så har jag ju det.. det borde dom ju inte kunna bortse ifrån? Eller?
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-11-22 14:36:10 följande:

Det går inte att dra några slutsatser från ett isolerat uppmärksamhetsstest. Det är nämligen så att förmågan till uppmärksamhet bedöms i relation till intelligensen. Du är förmodligen högintelligent men har en uppmärksamhet som bara ligger på en genomsnittlig nivå. Alltså en uppmärksamhetsstörning.

Hmm.. ja.. men enligt arbetsförmedlingen så har jag inga problem alls med uppmärksamheten.

Konstigt..
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-11-22 15:18:12 följande:

Vad vet de om det? De besitter ingen medicinsk kompetens. Det som betyder någonting är den medicinska bedömningen som psykiatrin gjort.

Nä. Det har du nog rätt i.

Känns lite förvirrande med två utredningar på samma gång. Fick ett papper idag av arbetsförmedlingen att jag ska dit på nytt möte den 21/12.

Känns som det är helt meningslöst just nu.

Eftersom vi alla väntar på mitt intyg om adhd..

Men jag vet inte.. får väl ringa tanten på af och förklara hur jag känner.

Hon tyckte ju sååååå synd om mig. Som gått diagnostiserad i så många år och missat så mycket i skolan.

Jag blev så jävla förbannad! Vad hjälper det NU liksom??

Jag vill inte att folk ska tycka synd om mig!

Grrr!
  • Fiiee
    Johan42 skrev 2016-11-22 15:54:08 följande:

har du ett resultat på papper är du berättigad till extra hjälp på AF, det är deras förbannade skyldighet, dom gör inga ytterligare bedömningar eller tester utan går på den bedömning du fått hos en legitimerad utredare. Det är helt egalt vad AF anser själva, utan att ha varken rätt eller kunskap till det. Men du måste ha papper på det från din psykolog.

Ja. Jag väntar ju på sista mötet med läkaren på NP-enheten. Där läkaren och psykologen som utförde testerna liksom ska "knyta ihop säcken"

Jag HATAR att vänta!!!

Jag HATAR att inte ha kontroll och inte veta!

Jag vet ju att jag har adhd. Det sa psykologen. Men att det ska ta en sån jävla tid att få det på papper?!!!

Och undertiden så harvar Af på med sina egna utredningar som gör mig trött och mest förbannad.

Det som iaf gör mig glad! Är att dom på Af kommer att fixa anpassat arbete. Och inte tvinga mig att jobba heltid. Utan hon tyckte att jag skulle söka sjukpenning på 50%. Och det känns ju bra.

För att jobba 100, eller 75% funkar inte. Har testat.
  • Fiiee
    Anonym (Jag med) skrev 2016-11-28 17:02:52 följande:

Visst, säg det till mina tidigare kontakter på AF bara. Min egen erfarenhet är att den där extra hjälpen består av att antingen slänger dom in en på nån utbildning av typen "vägledning", "jobbsökarkurs",  eller att man börjar på en praktikplats (som jag hittat själv, eftersom dom inte gjort det) - som sen inte leder nån vart vidare. Inget jobb alltså.

På det sättet kan man vara inskriven på AF o gå på praktikplats efter praktikplats år ut o år in, som det sen inte blir nån anställning av. O då har man ändå kommit i tid, skött sig osv. Så det har inte berott på mig. Men dom på AF kan säga till sin chef att titta nu har jag fått ut en person i sysselsättning! Blaha liksom. 

Ger inte mycket för det systemet! Men hoppas att andra har haft bättre tur än jag. 

Ja, jag vet inte. Har aldrig kommit såhär långt innan. Eller vad man ska säga.

Sist jag blev sjukskriven fixade jag praktik för att arbetsträna själv. Tyckte det var drygt som fan att arbetsträna 10 timmar i veckan på ett ställe jag egentligen inte gillade. En månad höll jag ut. Sedan skaffade jag SJÄLV ett heltidsjobb och avslutade min sjukskrivning.

Inte så smart såhär i efterhand.

Men är man impulsmänniska så är man
  • Fiiee
    Johan42 skrev 2016-11-29 13:01:45 följande:

Det är också jävligt förnedrande att bli inslussad i nåt daltande från deras sida för att man inte "klarar sig själv" typ. Jag hade fördelen att få komma in på en utbildning som jag inte kunnat få annars, men jag jobbar idag med nåt helt annat hursomhelst, som jag fixat utan minsta hjälp av dem.

Jag kan hålla med dig. Till viss del. Och skönt för dig att du fick en utbildning

Själv känner jag att jag VERKLIGEN behöver hjälp.

Inte daltas med. Men hjälp.

Att jobba på ett "vanligt" jobb går inte längre.

Jag har försökt sedan jag slutade gymnasiet.

För att komma ut ur ekorrhjulet med jobb och sjukskrivningar så behöver jag hjälp. Annars snurrar det bara vidare.

Jag hoppas på lite tur nu. Att dom faktiskt vill mitt bästa (även om jag har svårt att lita på människor och be om hjälp) och att det kan bli något bra av denna röran tillslut.
  • Fiiee

Pratade med min läkare på Vc idag. Och min psykolog. Eftersom jag var så förvirrad över att testet på arbetsförmedlingen visade att jag INTE har uppmärksamhetsproblem. Min psykolog blev lite sur på af och undrade vad det var för en "psykolog" som sagt så till mig. När två olika läkare och två olika psykologer säger att jag har adhd och grav uppmärksamhetsstörning.

Och så verkade det som att jag "fallit mellan stolarna" i min utredning eftersom det sista mötet inte har blivit av ännu... Min läkare på Vc ska iaf ta tag i det. Han är sååå bra. Han ringer när han är ledig, ibland även på helgen för att kolla så att allt är bra.

Önskar att alla fick en sådan bra läkare.

• Fiiee
    Anonym (Annonyym kille) skrev 2016-12-07 03:01:23 följande:

Är det vanligt med självmordstankar om man har add?

Jag väntar på en utredning på om jag har add. (vilket jag tror att jag har)

Jag har 4-5 självmordsförsök för 15-17 år sen.

Nu är det slut med min långvarig tjej + att jag idag fått reda på att jag blir arbetslös om ca ett år från ett jobb jag jobbat på i 20+ år. Får ingen lägenhet för jag misskötte hyra när jag mådde dåligt för 15-17år eller så

Ett annat problem jag har är att jag inte kan var ensam längre stunder.

Jag tror av erfarenhet att det är STOR risk att jag ska ta suicide och är även säker på att jag lyckas denna gång.

Varför berättar jag det här?

Är det fler som känner som jag och vad ska jag göra?

Håller med Johan42! Ring!!! Dom finns där för att hjälpa dig.

Ta hand om dig.
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2016-12-08 08:33:26 följande:

Men lyssns på mig. Du behöver inte känna dig förvirrad. Arbetsförmedlingens uppmärksamhetstestning är bara ett screeningverktyg och kan i många fall (som ditt) ge ett felaktigt svar om det tas i isolering och utan hänsyn till intelligensen.

Att bara testa uppmärksamheten kan bara bekräfta en uppmärksamhetsstörning men den kan INTE utesluta någon sådan.

Förstår du hur jag menar?

Förstår inte hur de kan använda sig av testning på af som de själva inte förstår sig på. Kan ju bli hur fel som helst.

Ja det blev verkligen heeelt fel.

Jag har gjort iq test förut. Inte jättehög. Men dock 116. Så högre än genomsnittet. Ändå får dom mig att känna mig som en jävla idiot. Blev värsta cirkusen här efter detta.

Mina två psykologer blev indragna. Och min läkare.. ja.. cirkus..

Skulle på möte på arbetsförmedlingen den 21/12.. men ringde och avbokade. Sa att jag inte orkade. Att jag tagit så illa vid mig. Och att jag inte ville må sämre över jul. Hon fattade det iaf.. Nu har jag fått ett intyg hemskickat till mig på att jag har adhd som jag kan sticka upp i nyllet på af.
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-01-04 19:27:59 följande:

Men hur tänkte du där? Man går inte på af bara när man känner för det.

Men bra att det löste sig.

Självklart inte. Men jag är sjukskriven för ångest, panikångest och sömnsvårigheter o stress. Mitt mående går före ett besök på af. Faktiskt.
  • Fiiee
    Anonym (damp-bruden) skrev 2017-01-04 20:24:15 följande:

Men vad gör du på af om du är sjukskriven?

Eftersom jag inte kan gå tillbaks till mitt gamla jobb, då läkare, psykolog och f-kassan var helt överens om detta. Så är jag ju arbetslös. Och ska börja arbetsträna. Så detta är ett samarbete mellan f-kassan och af. Af ville utreda min arbetsförmåga lite grundligare och gjorde en massa tester och samtal med deras psykolog. Som gjorde att jag mådde ännu sämre än innan jag började gå dit.

"Min" psykolog tyckte att dom "förstört hans arbete med mej" och cirkusen var igång. Vem hade sagt vad? Vem hade gjort vad? Hade jag adhd eller inte? Inga papper på något. RÖRIGT! Och eftersom mötet med af låg så nära julen när min läkare och psykolog är lediga ett bra tag. Så ville jag inte gå dit och riskera att må ännu sämre. Utan att kunna få hjälp om det behövs. Krångligt. Ja.

Jag kan inte beskriva det på ett bättre sätt. Men jag hoppas att du fattar hur jag menar.
Svar på tråden ADD/ADHD utredning som vuxen