• klyban

Kär i en cannabisbrukare

Anonym (Fundersam) skrev 2016-09-27 21:43:18 följande:
    Han har levt ett olagligt liv, vilket han inte gör längre.

Ett par gånger i veckan som jag förstått det.

Stör du dig på detta?

Annars låter det som det inte skapar några direkta problem.
    Och som du pratar, så låter det som att ni är inte ungdomar i alla fall.
    Det i sig ska väl vittna om att konsumtionen antagligen varken kommer gå upp eller ned.

• klyban
    Anonym (Camilla) skrev 2016-09-28 12:53:40 följande:
    Jo, han lever ett olagligt liv fortfarande iom att han röker.
    Jag försökte välja bort en kille som rökte en gång i tiden. Det var jättesvårt, så jag förstår dig. Jag hade dock tur och han valde bort mig...

Nu vet nog alla att hon menade andra brott, som tex inbrott osv....
    Varför var det tur?
    Vad trodde du skulle hända?

Det är först när de börja missbruka som man stöter på en massa problem.
    Vid sporadisk konsumtion som det verkar vara i TS fall, så är det mycket möjligt att de lever helt normala liv utan att massa problem dyker upp.

• klyban
    Anonym (Svensson) skrev 2016-09-28 17:29:03 följande:
    Inte mer olagligt än de flesta andra som kör mot gult, glömmer bilbältet eller struntar i reflexer på cykeln.

Glöm inte att gå mot röd gubbe också.

Det är alltid en sådan präktighet när det kommer till olagligt.
    Där de skickar upp sina pekpinnar, sen ifrågasätter man deras förmåga att följa lagar.
    Så blir det antingen att vi är löjliga och ta upp brott som folk på kontinuerlig basis bryter emot.
    Eller så slår de sig på bröstet och vidhåller de aldrig brutit mot någon lag någonsin.

• klyban
    Anonym (N) skrev 2016-09-28 17:39:03 följande:
    fast det finns alltid risk att man ökar konsumptionen...

Jag får intrycket att TS och pojkvän itne är unga.
    Och har han sporadiskt rökt några gånger veckan, så är risken för öka konsumtionen mycket låg.
    Så jag säger inte att det inte kommer bli så, bara att det är osannolikt.

• klyban
    Anonym (NEJ) skrev 2016-09-28 17:36:01 följande:
    Finns oändligt med sett att förstöra en familj men att bli tsm med en kille som är beroende av droger tror jag inte gör livet lättare. Dessutom är droger olagligt och thats it!

Nu låter det inte som nått beroende av droger och i det TS säger.
    Alltid varit fascinerad att man får ta sitt liv, och att detta anses som helt okey enligt lagen.
    Och sen plockar man in cannabis i ekvationen, så blir det genast rätt konstigt och noll logik.

Vi har den näst högsta dödligheten ifrån droger i EU, och de hårdaste lagarna.
    De som valt en harm reduction syn på det hela, de ser sina siffror sjunka i rask takt.
    Jag förstår inte varför man exkluderar en del människor och sen låter dom dö genom att låta bli att hjälpa dom.
    Låter allt annat än humant.

• klyban
    Anonym (NEJ) skrev 2016-09-28 18:01:42 följande:
    Har aldrig påstått att det är lagligt att cykla utan reflexer så föratår inte varför du tar upp det?
    Sedan är cannabis visst en drog man blir beroende av. Men man blir inte lika stark beroende av den drogen som man blir av annat (ex. Cigg, snus andra droger).

Man brukar sortera in cannabis och vara vanebildande, som sex, shopping och spelande är.
    Det finns inget eller väldigt lite fysiskt beroende av cannabis, och inte som opioider och benzo.
    Sen kan man bli psykiskt beroende av cannabis, som man kan bli av alla dessa vanebildande aktiviteter.
    Och är ett beroende som kan vara svårt att få bukt med.
    Dock tar det ett bra tag att bli psykiskt beroende.

• klyban
    Anonym (N) skrev 2016-09-28 23:31:50 följande:
    hur vanebildandet sker är ytterst individuellt!
    sen förutom att cannabis kan vara beroendeframkallande finns det andra nackdelar med denna vana - dels kostar det en del för hushållet, dels är partnern tvungen att umgås med en förändrad personlighet av den som röker på, dels påverkar cannabis hälsan på icke-främjande sätt,

nu ska vi inte starta holywar angående fördelar av cannabisbruk,
    utan alla människor får välja själv om de vill leva med missbruk i sitt hem eller inte
    när jag träffade mitt ex, rökte han 5 ggr om dan, jag sa direkt att det här funkar inte och vi kan inte vara tillsammans om du inte slutar.
    så slutade han.
    sen började ju igen, efter att vi separerats, men det är en annan historia

Att säga det är vanebildande, är en beskrivning att det få som blir beroende.
    Cannabis har en väldigt låg siffra i de som for en problematisk konsumtion man pratar om siffror på ca4%.
    Och en sak vi ska veta bland dessa vanebildande sakerna, det är att de flesta utvecklar inget beroende eller missbruk överhuvudtaget.
    Men vissa blir sexmissbrukare, spelmissbrukare eller shoppingmissbrukare, och det kan man diskutera varför.
    Det händer fall där folk överdriver nått, så är det med allt.

Inget i livet är väl direkt hälsofrämjande, allt är i princip farligt om man överdriver.

Sen har jag aldrig förstått poängen med att bestämma över andra människor, är det en personlig sak som ska få en må bättre?
    Eller vad gömmer man sig för bakom motiv till detta?

• klyban
    Anonym (Madde) skrev 2016-09-29 00:07:40 följande:
    Det ÄR beroendeframkallande. Okej, röker man några puffar på en joint med 90% tobak och 10% standard hasch nån gång i veckan, så kommer man aldrig känna något beroende annat än till tobaken kanske. Men för en annan som är van att röka rikligt potent gräs dagligen kan jag vittna om att det absolut är beroendeframkallande. Självklart ingen abstinens som att man sitter i ett hörn och skakar. Men det är en abstinens likväl. Du vänjer din hjärna vid att bli stenad varje dag en viss tidpunkt, tro mig den kommer fortsätta vilja bli stenad vid ungefär samma tidpunkt nästa dag. Abstinensen kan jag beskriva som en stark rastlöshet, dåligt fokus, svårt att slappna av, blir emotionell, sömnlöshet. Absolut inget allvarligt och inte alltför svårt att bara sluta. Men ett beroende och en abstinens är det likväl.

När folk säger det inte är beroendeframkallande, så menar man fysiskt beroendeframkallande.

Att man kan få ett psykisktberoende, råder det oftast ingen tvekan om.
    Men för utveckla ett sådant beroende, så får man ligga i och rätt länge också.

Att sluta med en långvarigt missbruk, så får man samma abstinensbesvär som man slutar med ett sex/spel/shopping-missbruk.
    Ofta över på nån dag, dock sen finns tanken kvar längre då vi nu pratar om ett psykisktberoende.

• klyban
    Hararochkaniner skrev 2016-09-29 08:57:26 följande:
    Jag inser inte poängen med tråden. Han brukar emellanåt. Och? Cannabis är ju den minst skadliga av droger. Det är bara en tidsfråga innan det legaliseras. Cannabis är bara skadligt  om man är storbrukare, Det skadar inte kroppen i sig då utan gör att man blir lat och inget händer. Cannabis beroende är dessutom tämligen lätt att bli fri från på egen hand så, som sagt, vad är problemet?

Det stora problemet är väl att dom inte vet vad dom är emot.
    I alla fall är det min erfarenhet, då att det är få som verkligen kan motivera varför de är emot.
    Och då pratar inte jag om "åsikt", utan att man kan backa upp sin åsikt.
    Det sker sällan faktiskt.

• klyban
    Var försiktig skrev 2016-09-30 14:26:08 följande:
    Ts, detta låter väldigt väldigt likt mitt ex. Nu är ju sannolikheten väldigt liten att det skulle vara just han, men snälla var försiktig. Om det skulle vara han så väntar ett riktigt helvete, och hans missbruk (ja i hans fall är det ett missbruk och betydligt mer frekvent än några gånger i veckan som han först säger/visar) kommer bara vara en del av det. Bor han i en stad strax utanför Stockholm?

Det gör väl 90% av Sverige?
    Sen när vi har 1,3miljoner som testat/använder cannabis, så är risken rätt liten att det är samma person.
    Väldigt liten, och om det är, spela lotto Flört

• klyban
    Varförsiktig skrev 2016-09-30 15:36:07 följande:
    Det verkar behövas ett förtydligande - risken att det skulle vara mitt ex är som sagt väldigt väldigt liten. Men när jag säger att det låter likt så menar jag inte enbart cannabisanvändandet i sig, utan hur ts beskriver honom i stort. Han har ett mönster som han alltid följer, och säger alltid samma saker när han träffar en ny tjej. Hans senaste flickvän tog kontakt med mig så jag vet att han blev lämnad ganska nyligen och förmodligen är ute och letar nästa offer precis nu.

Men än en gång eftersom det verkar vara så kul att förlöjliga det jag skrev - jag vet att risken att det är han är extremt liten, men med tanke på vilket monster han är varnar jag hellre en gång i onödan.
    Om jag ska vara ärlig, så låter det som psykiska problem som är problemet här.
  • klyban
    Anonym (Jägare) skrev 2016-10-04 18:46:04 följande:
    Klart cannabis är en drog. Bara för att den växer i naturen betyder det inte att det är ofarligt. Opium växer också i naturen, liksom kat, halicogena svampar och så vidare.

Jag var med en gång när en kille som rökt på fick spel och trodde han var förföljd. Det var under en skjutövning i lumpen. Inte fan var det så hälsosamt.

Nu är inga av dom direkt farliga som så, bara om man överdoserar.
    Du får en bättre poäng och ta upp farliga växter som belladonna tex.
    Aldrig gillat dessa halleluja haschtomtarna, då det de säger är lika tokigt som knarkkrigarna säger.

Ditt exempel är väldigt extremt ovanligt, så ovanligt att det inte har nån betydelse att diskutera det.
    Utan bara som kuriosa det kan finans ett intresse.

Svar på tråden Kär i en cannabisbrukare