• SerenityW

    Bilbarnstol utomlands

    Hej!

    Jag vill helst inte låta barnen åka utan bilbarnstol när vi åker utomlands så har kontaktat ett företag som visade mig dessa stolar. www.camerababy.in.th/index.php&flypage=flypage.tpl&product_id=24&category_id=32&option=com_virtuemart&Itemid=201?=en

    Det verkar vara vad de har att erbjuda. Han skrev att ett barn skulle vara framåt och det andra bakåt. Jag tycker dock att båda ska vara bakåt. Barnen är 3,5 och nästan 2 när vi åker.

    Vad tycker ni om de här? Jag känner mig osäker på att det inte finns något stödben och att det inte kommer vara möjligt att få stöd från sätet framför. Man kunde se på sidan hur man installerade. Kan någon mer gärna ge sin synpunkt? Oavsett så borde det vara bättre än ingenting.

  • Svar på tråden Bilbarnstol utomlands
  • Lena

    Den räcker bara till 18kg. Ska det åkas långt med bil så hade jag tagit med mig egna stolar på flyget.

  • MammaJD

    Vi var precis utomlands och valde faktiskt att ta med egna stolar till våra två barn. Inte så krångligt som jag trott och de klarade resan utan skråmor. Tyckte stolarna var både dyra och inte så säkra om vi skulle ha hyrt.

  • SerenityW

    Barnen väger under 18kg, så det är ingen fara på det viset. Det stod på sidan att det var godkända enligt eur standard, lr hur?

    Vilka stolar hade ni med då? Vi har besafes iziplus...kostar ju närmre 5000:- st. Känns jobbigt att ta med. Det var inte dyrt att hyra stolarna till bilen nu. Det är bara för transfer, från flygplatsen och till boendet. Men det är ändå ca 2-3h i minibussen.

  • MammaJD

    Vi har acta graco och britax multi tec men har köpt på blocket så vi är inte lika rädda om dem som jag förstår att ni måste vara =) 

  • SerenityW

    Hur funkade det att checka in? Kostar det extra? Så installerade ni vid flygplatsen o så också förstår jag. Var det inga problem?

  • scanmia

    Se bara till att stolarna uppfyller kraven i landet ni reser till om ni tar med er egna. Många länder har ju egna gränser vad gäller vikt och ålder på barnen och hur de får färdas i olika fordon. 

  • scanmia

    Ja just det. Glömde skriva att jag oftast tar med egen stol för att jag då vet att jag kan installera den på rätt sätt. Men ibland blir det för bökigt och det går ju oftast bra att hyra. 

  • ABC73

    Den stolen verkar vara godkänd för bakåtvänd montering för barn upp till 9 kg, och framåtvänd montering för barn mellan 9 och 18 kg.

    Jag har flera gånger haft med mig en bilbarnstol, väl förpackad i en stor kartong.

  • SerenityW
    ABC73 skrev 2016-09-27 19:32:53 följande:

    Den stolen verkar vara godkänd för bakåtvänd montering för barn upp till 9 kg, och framåtvänd montering för barn mellan 9 och 18 kg.

    Jag har flera gånger haft med mig en bilbarnstol, väl förpackad i en stor kartong.


    Tror du inte att den är godkänd att ha bakåtvänd för barn över 9kg också? Det borde den vara? Vill ju helst ha barnen bakåt såklart...Annars tycker jag att den ser ok ut ändå.

    Tack för alla svar. Ska fundera på om vi hyr lr tar med egna, blir lite jobbigt att släpa på också..Hmmm
  • ABC73

    Tror att det blir lite som med babyskydd, där det räcker med bilbälte för att montera dem. Bakåtvända bilbarnstolar brukar väl ha stödben eller vara lutade mot sätet framför.

    Utomlands är det mer eller mindre standard att använda en framåtvänd bilbarnstol med "internsele" när barnet vuxit ur bilbarnstolen fram tills man byter till en vanlig bältesstol.

Svar på tråden Bilbarnstol utomlands