• ABC73

Bilbarnstol utomlands

Den stolen verkar vara godkänd för bakåtvänd montering för barn upp till 9 kg, och framåtvänd montering för barn mellan 9 och 18 kg.

Jag har flera gånger haft med mig en bilbarnstol, väl förpackad i en stor kartong.

• ABC73

Tror att det blir lite som med babyskydd, där det räcker med bilbälte för att montera dem. Bakåtvända bilbarnstolar brukar väl ha stödben eller vara lutade mot sätet framför.

Utomlands är det mer eller mindre standard att använda en framåtvänd bilbarnstol med "internsele" när barnet vuxit ur bilbarnstolen fram tills man byter till en vanlig bältesstol.

• ABC73

Skulle inte ha den bakvänd då. Risken är att bältet inte klarar av att hålla den i rätt position med ett tyngre barn.

Vi har haft med vår Britax Highway i en kartong vi fått från närmsta butik med bilbarnstolar, och packat den med bubbelplast och diverse packmaterial. Ska vara bästa sättet att transportera bilbarnstolen.  Det som varit lite bökigt vid montering har varit att få underförankringsbanden på plats, men med lite vana går det snabbt att montera den.

• ABC73

Jag har haft med mig en bakåtvänd stol och ett babyskydd. Oftast gratis, men lite bökigt vid incheckning.

Svar på tråden Bilbarnstol utomlands