• Anonym (Orolig)

HPV-virus. Har han varit otrogen?

Jag var och tog cellprov för några veckor sedan. Fick idag hem papper om att jag hade förändringar och HPV-virus. Kan ni snälla hjälpa mig?

När jag läser om det står det att en sådan infektion läker av sig själv på ca ett år.

Jag har ju bara haft sex med min man så hur kan jag ha fått detta? Innebär det att han haft sex med någon annan det senaste året?

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden HPV-virus. Har han varit otrogen?
  • Anonym (,,,,)

Det behöver absolut inte vara så! Man kan bära smitta i ganska många år innan man smittar sin partner eller innan det bryter ut. Så ta inte ut det värsta nu <3 kram

• Carambolan

Antingen du eller din man kan ha haft en latent infektion i flera år.

• Meriall

HPV är speciellt. För tjejer kan det läka ut på ett år men kan också inte göra det. Man kan fortsätta smitta efteråt även om cellförändringarna är borta. Killar är oftast vara smittbärare utan symptom och de kan smitta hela livet. Så har han/du någonsin haft sex med någon annan än varandra kan det vara därför. Nästan alla bär på viruset men alla får inte symptom. Behöver absolut inte betyda otrohet.

• Anonym (Orolig)

Okej. Märkligt, det står ju att det oftast läker ut av sig själv på ett år. Vi har alltså inte haft sex med någon annan på 8 år. Men ni menar att någon av oss kan ha blivit smittade för över 8 år sedan och ändå ha det kvar? Är sannolikheten stor ?

• Meriall
    Anonym (Orolig) skrev 2016-09-27 09:12:42 följande:

Okej. Märkligt, det står ju att det oftast läker ut av sig själv på ett år. Vi har alltså inte haft sex med någon annan på 8 år. Men ni menar att någon av oss kan ha blivit smittade för över 8 år sedan och ändå ha det kvar? Är sannolikheten stor ?

De menar nog att cellförändringarna läker ut. Jo det kan ta åtta år tills cellförändringar har bildats. Eller har du testat negativt för själva viruset innan? Eller bara inga cellförändringar?

De flesta har ju viruset hela livet och det ligger och väntar och kan blossa upp som förändringar om man tex får sänkt immunförsvar pga stress, graviditet eller något.
  • Anonym (Tuva)

Jag har nyss varit och tagit bort cellförändringar. Jag var hpv-negativ men innan dom visste det så förklarade dom att det var jättevanligt med hpv-virus och att många har dragit på sig det i sin ungdom. Lät konstigt men så sa do

• Anonym (Orolig)

Har aldrig tagit cellprov innan men de såg ju både cellförändringar och hpv virus. Det står att virus oftast läker ut på ett år. Då är det ju konstigt om man haft det i över 8 år?

• Meriall
    Anonym (Orolig) skrev 2016-09-27 09:20:10 följande:

Har aldrig tagit cellprov innan men de såg ju både cellförändringar och hpv virus. Det står att virus oftast läker ut på ett år. Då är det ju konstigt om man haft det i över 8 år?

Nej det är inte viruset utan förändringarna som läker. Viruset har du kvar.

Min väninna fick nyligen cellförändringar och hon har varit gift i 6 år och ingen av de har varit otrogen.
  • Carambolan

Viruset finns kvar, det är därför det sällan är lönt att vaccinera mot livmoderhalscancer om man haft ett sexliv i tonåren och tidiga 20-årsåldern.

• Anonym (Orolig)

Okej.

På 1177 står det "det finns ingen behandling mot virusinfektionen men oftast läker den ut av sig själv, men det kan ta tid, omkring ett år"

• Carambolan

Infektionen ja, inte viruset.

• Anonym (lo)

Jag har ett av hpv-virusen som ger cellförändringar. Har varit med samma man i nästan 10 år men det var först förra året som cellprovet visade förändringar och att jag har viruset. Ingen av oss har varit otrogen. Var dock inte bra på att skydda mig i min ungdom och maken var heller inte oskuld när vi blev tillsammans, så har förmodligen burit på viruset länge utan att det gett några symtom. Läkaren sa till mig att det brukar läka ut på ett år, men för mig har det inte gjort det så jag har gjort två koniseringar för att få bort cellförändringarna.

• Anonym (lo)
    Anonym (lo) skrev 2016-09-27 13:08:06 följande:

Jag har ett av hpv-virusen som ger cellförändringar. Har varit med samma man i nästan 10 år men det var först förra året som cellprovet visade förändringar och att jag har viruset. Ingen av oss har varit otrogen. Var dock inte bra på att skydda mig i min ungdom och maken var heller inte oskuld när vi blev tillsammans, så har förmodligen burit på viruset länge utan att det gett några symtom. Läkaren sa till mig att det brukar läka ut på ett år, men för mig har det inte gjort det så jag har gjort två koniseringar för att få bort cellförändringarna.

Rättelse: Man testade mig för viruset förra året i samband med att jag hade förändringar, man hade alltså inte testat mig tidigare.
  • Anonym (J)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-09-27 09:12:42 följande:

Jag har haft hpv i över 16 år, så nej...
  • Anonym (Hupp)

Konisering behöver du ev göra. Kan ligga latent i kroppen länge, kan vara nån du legat med för längesen

• Anonym (lo)
    Anonym (J) skrev 2016-09-28 16:50:04 följande:
    Jag har haft hpv i över 16 år, så nej...
    Får jag fråga om du har fått återkommande cellförändringar eller om det "lugnat" sig?
    Är tokigt orolig för att cellförändringarna ska komma tillbaka hela tiden och att det slutar med att de tar min livmoder. 
  • Anonym (J)
    Anonym (lo) skrev 2016-10-03 11:09:38 följande:

Får jag fråga om du har fått återkommande cellförändringar eller om det "lugnat" sig?

Är tokigt orolig för att cellförändringarna ska komma tillbaka hela tiden och att det slutar med att de tar min livmoder. 

Jag har aldrig visat cellförändringar under dessa 16 år förrän nu i somras. Men det var inte bara cellförändringar, det var livmoderhalscancer. Så jag hade ingen aning om att att jag hade hpv.
  • Anonym (lo)
    Anonym (J) skrev 2016-10-04 21:45:35 följande:
    Jag har aldrig visat cellförändringar under dessa 16 år förrän nu i somras. Men det var inte bara cellförändringar, det var livmoderhalscancer. Så jag hade ingen aning om att att jag hade hpv.
    Oj! Jag beklagar. Hur går det för dig nu, fick dom bort allt eller är du under behandling?
    De säger ju och man läser ju att det oftast tar måånga år innan det utvecklas till cancer men klart att det finns undantag. Har du gått på alla dina cellprovtagningar eller har du missat någon?
    Förlåt för att jag har tusen frågor här, du behöver såklart inte svara om du inte vill.

Mina cellprover har alltid varit bra fram till förra året, då hade jag 2a gradens förändringar och 1 år senare (hoppade över 6månaderskontrollen för var inte orolig) och då hade jag 3e graden och koniserades igen i kombination med en skrapning av livmoderhalsen. I januari är det återbesök. Har aldrig varit orolig över cancer fram till den senaste koniseringen och nu när man förstår att man kommer att få leva med viruset resten av livet så får man sig en ögonöppnare.
  • Anonym (J)
    Anonym (lo) skrev 2016-10-06 13:07:31 följande:

Oj! Jag beklagar. Hur går det för dig nu, fick dom bort allt eller är du under behandling?

De säger ju och man läser ju att det oftast tar måånga år innan det utvecklas till cancer men klart att det finns undantag. Har du gått på alla dina cellprovtagningar eller har du missat någon?

Förlåt för att jag har tusen frågor här, du behöver såklart inte svara om du inte vill.

Mina cellprover har alltid varit bra fram till förra året, då hade jag 2a gradens förändringar och 1 år senare (hoppade över 6månaderskontrollen för var inte orolig) och då hade jag 3e graden och koniserades igen i kombination med en skrapning av livmoderhalsen. I januari är det återbesök. Har aldrig varit orolig över cancer fram till den senaste koniseringen och nu när man förstår att man kommer att få leva med viruset resten av livet så får man sig en ögonöppnare.

Ingen fara. Jag tog bort allt och det räknas som en botande behandling när man gör det. Jag har fött mina barn och behövde inte behålla nåt. Jag har gått på alla cellprover och aldrig haft en cellförändring. Den sort jag har har är dock svårare att upptäcka vid cellprovstagning och därför har jag förmodligen haft början till cancer och cancer i många, många år innan det upptäcktes. Inga symtom alls! Det var i ett tidigt stadium utan spridning, så det är bra.

Detta är ovanligt men förekommer tyvärr mer och mer hos yngre kvinnor särskilt.
  • Anonym (lo)
    Anonym (J) skrev 2016-10-07 09:08:25 följande:
    Ingen fara. Jag tog bort allt och det räknas som en botande behandling när man gör det. Jag har fött mina barn och behövde inte behålla nåt. Jag har gått på alla cellprover och aldrig haft en cellförändring. Den sort jag har har är dock svårare att upptäcka vid cellprovstagning och därför har jag förmodligen haft början till cancer och cancer i många, många år innan det upptäcktes. Inga symtom alls! Det var i ett tidigt stadium utan spridning, så det är bra.

Detta är ovanligt men förekommer tyvärr mer och mer hos yngre kvinnor särskilt.
    Tack för att du ville svara! Vad skönt att de fick bort allting och att det gått bra för dig!
Svar på tråden HPV-virus. Har han varit otrogen?