• nildor88

Korkad

Jag är så otroligt korkad, det är nästan fantastiskt hur korkad man kan vara. Jag är 28 år, har det enklaste jobbet man kan utföra då jag inte skulle klara av något annat.

Har stor familj där alla har högavlönade jobb. Jag är svarta fåret som de försöker peppa. "Sök in till de interna utbildningarna så du kan stegra" etc. Etc.

Jag har gått en intern utbildning (liknande upplägg som högskola.) Samma sak där. Så otroligt korkad, ingen ville vara i min grupp, och tro mig, jag förstod dom!

Min sambo vet jag tycker att jag är korkad. Hon är dock väldigt snäll så hon försöker sitt bästa för att inte nämna det för mig.

Om ni undrar vad som kännetecknar ordet korkad i mitt fall är: Kan inte förstå beskrivningar (Ikea och liknande.) Jag kan inte liksom se framför mig vart man ska börja när jag ska göra nya saker. Grova inlärningssvårigheter. Sådant som andra lär sig på en kvart skulle jag kunna sitta i flera dagar med. Fattar inte TV, datorer, U name IT. Någon kommer påtala "bristande intresse?" Absolut till viss del, men även där intresset finns är jag långt trögare än andra människor.

Det jag har är att jag är bra med människor och duktig på att skriva.

Och NU till frågan. Kommer jag överleva som pappa? Min sambo är nog inte främmande för att skaffa barn inom två år. Jag däremot är livrädd. Jag är en vuxen man som ser sig själv som utvecklingsstörd. Hur fan ska jag kunna ta hand om ett barn? Det krävs ändå en hel del praktiska göromål för att ta hand om ett barn.

Bara lite intresserad av feedback, för jag är riktigt förvirrad över framtiden!

• Svar på tråden Korkad
  • Långbenopluto

Men dom tankarna om dig själv så är du allt annat än redo att skaffa barn.

Du behöver gå till en psykolog för att lära dig att älska dig själv, eller åtminstone lära dig att acceptera dig själv och kunna prata om dig utan att nämna orden korkad och dum.

• The one in Blue

Alltså jag kan bara av din korta text utläsa att du inte är korkad. Du inser att det inte är lätt med barn, du vet var dina svagheter och styrkor ligger etc. Jag känner korkade människor. De har noll självanalys. Då menar jag noll.

Jag tycker det låter mer som att du har unika förutsättningar som alla andra. Vissa kan inte läsa av en IKEA-ritning (själv fattar jag inte hur någon kan det) men är grymma på matematik. Andra kan ingen matematik men hat fantastisk självinsikt, empati, analytisk förmåga eller vad som helst. Intelligens är så många saker. Och du är inte korkad.

• Cyanea

Jag tycker att du är väldigt hård mot dig själv som kallar dig för korkad. Vi har alla olika saker vi är mer eller mindre bra på. Jag känner inte att du nödvändigtvis måste vara korkad för de saker du beskriver. Jag känner dig inte, så jag vet förstås inte, men av det jag läser ser jag inget som tyder på att du är korkad. 

Det jag själv anser är viktigt för en förälder är hur man är med människor, vilket du skriver att du är bra på. Som förälder behöver man inte lära barnen att räkna, skriva eller skruva ihop IKEA-möbler ;) Däremot måste man vara empatisk. 

Det är kanske inte en helt dum idé att gå och prata med någon om detta. Barn lär sig mer av sina föräldrar än man många gånger tror. De kommer inte att undgå att förstå hur du känner om dig själv. Du behöver hitta dina styrkor och börja tro på att det är goda kvaliteter. 

Det är många praktiska saker man behöver göra med barn, absolut, men det är inte kvantfysik eller diskret matte. Det är handfasta saker som att byta blöjor, se till att de inte skadar sig, trösta, leka. Tror du att något av detta kommer vara svårt för dig? 

Jag vet inte om det är aktuella teorier, men man har ju pratat om IQ och EQ förr. En del har, som The one in Blue skriver ovan, en logisk hjärna som kan lösa problem och räkna svåra tal. Andra har lättare för den sociala biten, förstår sig på människor. Bara för att man inte är logisk eller har högt IQ betyder det inte att man är varken korkad eller skulle bli en dålig förälder. Lågt EQ, däremot, skulle jag se som ytterst problematiskt att förena med familj. 

• nildor88

Jättetack för era svar.

Min låga självkänsla och självförtroende hänger med från tonåren pga olika händelser. Dessutom, varje gång jag umgås med familjen får jag höra att jag inte är bra på det ena och det andra. Jag vågar aldrig säga ifrån då jag tar mkt illa vid mig utan sätter på ett ansikte, vilket jag är en mästare på.

Ska försöka ta mig kraft att prata med någon. Det är endast min sambo som vet om att jag har problem och hon säger samma sak. Tycker det är läskigt att öppna mig för människor (gömd bakom en skärm går det bra.)

Men ska försöka ta mig mod att gå till någon. Tack!

• Cyanea
    nildor88 skrev 2016-09-27 22:23:25 följande:

Jättetack för era svar.

Min låga självkänsla och självförtroende hänger med från tonåren pga olika händelser. Dessutom, varje gång jag umgås med familjen får jag höra att jag inte är bra på det ena och det andra. Jag vågar aldrig säga ifrån då jag tar mkt illa vid mig utan sätter på ett ansikte, vilket jag är en mästare på.

Ska försöka ta mig kraft att prata med någon. Det är endast min sambo som vet om att jag har problem och hon säger samma sak. Tycker det är läskigt att öppna mig för människor (gömd bakom en skärm går det bra.)

En del saker sätter verkligen spår :( Hoppas att du någonstans förstår att det inte är ok av din familj att säga såna saker till dig och om dig. Får man höra en sak tillräckligt många gånger tror man tillslut på det, även om det är helt osant. Om du kan, vågar och orkar vore det bra om du kunde börja säga ifrån till dem, men jag förstår att det är mycket lättare sagt än gjort. 

Det låter toppen att du kan tänka dig att prata med någon. Gör nu det på riktigt också. Jag vet hur obehagligt det kan vara att öppna sig för någon, men i slutänden kommer det med största sannolikhet leda till en gladare och starkare Du. Det kanske det är värt, inte sant? 

Lycka till! Jag tror på dig :) 
  • The one in Blue
    nildor88 skrev 2016-09-27 22:23:25 följande:

Jättetack för era svar.

Jag tycker att det låter som att det är dina anhöriga som är problemet, inte du. Vad är det för en flickvän du har?!
Svar på tråden Korkad