Korkad
Jag tycker att du är väldigt hård mot dig själv som kallar dig för korkad. Vi har alla olika saker vi är mer eller mindre bra på. Jag känner inte att du nödvändigtvis måste vara korkad för de saker du beskriver. Jag känner dig inte, så jag vet förstås inte, men av det jag läser ser jag inget som tyder på att du är korkad.
Det jag själv anser är viktigt för en förälder är hur man är med människor, vilket du skriver att du är bra på. Som förälder behöver man inte lära barnen att räkna, skriva eller skruva ihop IKEA-möbler ;) Däremot måste man vara empatisk.
Det är kanske inte en helt dum idé att gå och prata med någon om detta. Barn lär sig mer av sina föräldrar än man många gånger tror. De kommer inte att undgå att förstå hur du känner om dig själv. Du behöver hitta dina styrkor och börja tro på att det är goda kvaliteter.
Det är många praktiska saker man behöver göra med barn, absolut, men det är inte kvantfysik eller diskret matte. Det är handfasta saker som att byta blöjor, se till att de inte skadar sig, trösta, leka. Tror du att något av detta kommer vara svårt för dig?
Jag vet inte om det är aktuella teorier, men man har ju pratat om IQ och EQ förr. En del har, som The one in Blue skriver ovan, en logisk hjärna som kan lösa problem och räkna svåra tal. Andra har lättare för den sociala biten, förstår sig på människor. Bara för att man inte är logisk eller har högt IQ betyder det inte att man är varken korkad eller skulle bli en dålig förälder. Lågt EQ, däremot, skulle jag se som ytterst problematiskt att förena med familj.