Anonym (Less) skrev 2016-09-27 22:24:48 följande:
Jag vet inte varför du väljer att missförstå. Skulle du tycka att det är lika ok om jag ringer försäkringskassan och ber om min handläggares hemnummer?
Same shit. Man lämnar inte ut andra personers privata nummer.
1, man kollar först om det är ok.
2. Finns det ett papper där det står klart o tydligt att det INTE är ok, då lämnar man inte ut.
Det handlar inte om den skyddade identiteten. Den är inte kvar o jag vet att det finns uppgifter såsom personnummer och vår adress. Det är offentliga uppgifter.
Mitt telefonnummer är ingen offentlig uppgift. Därför ska dom inte lämna ut det.
Nej. Det är inte "same shit".
En klasslista är oftast en offentlig handling. Och det brukar finnas telefonnummer på en klasslista.
Men samtidigt är inte ett telefonnummer offentlig handling.
Du har ju begärt att få ha dolt nummer och någon har brustit i hanteringen. Det är fakta.
När det gäller offentliga handlingar gäller det bara kommunala skolor. Friskolor väljer själva vad de lämnar ut och inte.
Jag finner det helt osannolikt att den som får uppgiften att skriva ut klasslistorna ringer runt till samtliga vårdnadshavare och hör att det är ok. Säg att det finns 600 elever på skolan. Det är 1 200 vårdnadshavare om man ser att alla elever har två (minus syskon och ensamma vårdnadshavare). Många samtal skulle det bli....