• Anonym (Less)

Men neeej. Klasslista. :-(

Min son har precis börjat skolan. Vi har levt med skyddad id förut men gör inte det nu även om vi fortfarande har skyddade telefonnummer bland annat vilket jag förklarat för personalen på skolan. Idag låg på hyllan klasslistor där de skrivit ut både hemnummer och mobilnummer. Ingenting jag gett tillåtelse till och aldrig skulle göra! 52 elever har fått detta hem till sig. Känns inte ok alls. Får dom göra så? :(

• Svar på tråden Men neeej. Klasslista. :-(
  • Anonym (??)

Vet ej. Men antar att du påpekat detta??

• Anonym (Administration)

Nej. Det verkar inte ok.

Men det kan ju också vara så att skolan har fått besked om att sekretessen på er familj har släppt och att ni nu lever som ej hemliga. Även om du har pratat med någon på skolan så kanske den informationen inte har nått expeditionen.

När en elev är sekretesskyddad ska denna inte finnas någonstans att finna. Inte på några listor, foto eller med elevmapp på vanligt sätt.

• Lena

Vi fick en blankett att fylla i om våra uppgifter skulle vara i klasslistan.

• Anonym (Less)
    Anonym (??) skrev 2016-09-27 17:11:11 följande:

Vet ej. Men antar att du påpekat detta??

Nej. Det var ingen av "hans" fröknar kvar nu när jag hämtade sent. Bara från andra klasser. Så jag tänkte ta upp det imorgon när det är någon där som jag träffat tidigare.

Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 17:15:18 följande:

Nej. Det verkar inte ok.

Men det kan ju också vara så att skolan har fått besked om att sekretessen på er familj har släppt och att ni nu lever som ej hemliga. Även om du har pratat med någon på skolan så kanske den informationen inte har nått expeditionen.

När en elev är sekretesskyddad ska denna inte finnas någonstans att finna. Inte på några listor, foto eller med elevmapp på vanligt sätt.

Han började alltså förskoleklass förra månaden. Sekretessmarkeringen släppte för snart 1 år sedan så någon direkt ändring har inte skett som gör att dom skulle få nått meddelande.

Men när jag lämnade mina uppgifter till skolan strax innan start, i syfte att de ska kunna nå mig om det händer någonting, så skrev jag också inom parentes bakom numret att det är skyddat och får ej lämnas ut.

Jag har dessutom haft möte med både rektorn och alla hans personal på förskoleavdelningen i samma veva och varit väldigt tydlig med våra omständigheter.

• Farfallos

Hallå eller! Du har ju helt enkelt bara inte försäkrat dig om att den informationen (om att ni önskar sekretess) har kommit till skolan via rätt kanaler. Att skriva inom parentes någonstans kan man ju bara hoppas på att det ska fungera. Klantigt från alla håll känns det som. 

Anonym (Less) skrev 2016-09-27 17:50:56 följande:

Han började alltså förskoleklass förra månaden. Sekretessmarkeringen släppte för snart 1 år sedan så någon direkt ändring har inte skett som gör att dom skulle få nått meddelande.

Men när jag lämnade mina uppgifter till skolan strax innan start, i syfte att de ska kunna nå mig om det händer någonting, så skrev jag också inom parentes bakom numret att det är skyddat och får ej lämnas ut.

Jag har dessutom haft möte med både rektorn och alla hans personal på förskoleavdelningen i samma veva och varit väldigt tydlig med våra omständigheter.

Om sekretessen släppte för ett år sedan är det nog tyvärr så att skolan har fått just den informationen. Då går infon till skolsköterskan, kuratorn och skoladministratören.

Om du vill ha ökad säkerhet såsom skyddat telefonnummer bör du ha möte med främst skolsköterskan och kuratorn. Även skoladministratören ska bli direktkontaktad så hen omedelbart kan behandla eleven efter särskilda rutiner.

Beroende på vilket datasystem skolan använder (och om det är kommunal eller privat skola) ser behandlingen olika ut. Oftast har inte lärare eller rektor tillgång till huvudsystemet utan endast till förgreningssystemen där inte ändringar kan göras.
    Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 20:02:18 följande:

Om sekretessen släppte för ett år sedan är det nog tyvärr så att skolan har fått just den informationen. Då går infon till skolsköterskan, kuratorn och skoladministratören.

Om du vill ha ökad säkerhet såsom skyddat telefonnummer bör du ha möte med främst skolsköterskan och kuratorn. Även skoladministratören ska bli direktkontaktad så hen omedelbart kan behandla eleven efter särskilda rutiner.

Beroende på vilket datasystem skolan använder (och om det är kommunal eller privat skola) ser behandlingen olika ut. Oftast har inte lärare eller rektor tillgång till huvudsystemet utan endast till förgreningssystemen där inte ändringar kan göras.

Givetvis är även rektorn involverad i allt som rör skolan då de är skolledare.
  • Bibbidi

Hoppsan! Nej det är inte okej och det är någon som klantat till sig!

Be dem att skicka ut en ny klasslista med en liten notis om att den är uppdaterad eftersom den gamla blev lite fel på och att de kan slänga den gamla och spara den nya istället. Sedan ber du skolan skriva upp att numrerna till er inte får lämnas ut. Nu verkar de inte skrivit upp det utan kanske bara tänkt att de nog kommer ihåg det i alla fall? Hoppas det löser sig.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Less)
    Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 20:02:18 följande:

Nej. Skolan har inte fått mitt telefonnummer på något annat sätt än igenom mig och det är enbart EN person som skulle ha tillgång till det. 

Telefonnummer är skyddat hos min operatör och jag måste ange ett lösenord när jag pratar med dom för att dom ska veta att jag är jag. Kommun har inte mitt nummer och de ska inte skoladministratören ha heller då jag inte har lämnat det till dem.

Rektorn var med på att numret inte skulle förekomma i någon dator överhuvudtaget utan enbart på min handskrivna lapp i hans pärm som bara hon och rektorn har tillgång till, och på det pappret framgår att det ej får lämnas ut. Men dom var tvungen att ha det om nått händer.

Svar på tråden Men neeej. Klasslista. :-(