• Anonym (Less)

Men neeej. Klasslista. :-(

Min son har precis börjat skolan. Vi har levt med skyddad id förut men gör inte det nu även om vi fortfarande har skyddade telefonnummer bland annat vilket jag förklarat för personalen på skolan. Idag låg på hyllan klasslistor där de skrivit ut både hemnummer och mobilnummer. Ingenting jag gett tillåtelse till och aldrig skulle göra! 52 elever har fått detta hem till sig. Känns inte ok alls. Får dom göra så? :(

• Svar på tråden Men neeej. Klasslista. :-(
  • Anonym (Less)
    Anonym (??) skrev 2016-09-27 17:11:11 följande:

Vet ej. Men antar att du påpekat detta??

Nej. Det var ingen av "hans" fröknar kvar nu när jag hämtade sent. Bara från andra klasser. Så jag tänkte ta upp det imorgon när det är någon där som jag träffat tidigare.

Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 17:15:18 följande:

Nej. Det verkar inte ok.

Men det kan ju också vara så att skolan har fått besked om att sekretessen på er familj har släppt och att ni nu lever som ej hemliga. Även om du har pratat med någon på skolan så kanske den informationen inte har nått expeditionen.

När en elev är sekretesskyddad ska denna inte finnas någonstans att finna. Inte på några listor, foto eller med elevmapp på vanligt sätt.

Han började alltså förskoleklass förra månaden. Sekretessmarkeringen släppte för snart 1 år sedan så någon direkt ändring har inte skett som gör att dom skulle få nått meddelande.

Men när jag lämnade mina uppgifter till skolan strax innan start, i syfte att de ska kunna nå mig om det händer någonting, så skrev jag också inom parentes bakom numret att det är skyddat och får ej lämnas ut.

Jag har dessutom haft möte med både rektorn och alla hans personal på förskoleavdelningen i samma veva och varit väldigt tydlig med våra omständigheter.

• Anonym (Less)
    Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 20:02:18 följande:
    Om sekretessen släppte för ett år sedan är det nog tyvärr så att skolan har fått just den informationen. Då går infon till skolsköterskan, kuratorn och skoladministratören.

Om du vill ha ökad säkerhet såsom skyddat telefonnummer bör du ha möte med främst skolsköterskan och kuratorn. Även skoladministratören ska bli direktkontaktad så hen omedelbart kan behandla eleven efter särskilda rutiner.

Beroende på vilket datasystem skolan använder (och om det är kommunal eller privat skola) ser behandlingen olika ut. Oftast har inte lärare eller rektor tillgång till huvudsystemet utan endast till förgreningssystemen där inte ändringar kan göras.

Nej. Skolan har inte fått mitt telefonnummer på något annat sätt än igenom mig och det är enbart EN person som skulle ha tillgång till det. 

Telefonnummer är skyddat hos min operatör och jag måste ange ett lösenord när jag pratar med dom för att dom ska veta att jag är jag. Kommun har inte mitt nummer och de ska inte skoladministratören ha heller då jag inte har lämnat det till dem.

Rektorn var med på att numret inte skulle förekomma i någon dator överhuvudtaget utan enbart på min handskrivna lapp i hans pärm som bara hon och rektorn har tillgång till, och på det pappret framgår att det ej får lämnas ut. Men dom var tvungen att ha det om nått händer.

• Anonym (Less)
    Farfallos skrev 2016-09-27 19:13:50 följande:

Hallå eller! Du har ju helt enkelt bara inte försäkrat dig om att den informationen (om att ni önskar sekretess) har kommit till skolan via rätt kanaler. Att skriva inom parentes någonstans kan man ju bara hoppas på att det ska fungera. Klantigt från alla håll känns det som. 

Så ett möte med rektor och klassföreståndare, där jag personligen lämnar mitt nummer för att dom ska kunna nå mig om nått händer, och förtydligar både i tal och skrift att det är ett skyddat nummer, är inte tillräckligt?
  • Anonym (Less)
    Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 22:15:08 följande:
    Det du beskriver är ju just sekretessen runt en elev. Och den är ju hävd sedan ett år. Alltså finns information åter angående eleven.

Du har ju dock begärt att ditt telefonnummer ska vara dolt och det är ju uppenbart att någon har brustit i sitt arbete.

(Att enbart en person har tillgång till något är ett väldigt sårbart system och man brukar därför ha en arbetsgrupp med rutinerade personer som alla vet vad som gäller.)

Jag vet inte varför du väljer att missförstå. Skulle du tycka att det är lika ok om jag ringer försäkringskassan och ber om min handläggares hemnummer?

Same shit. Man lämnar inte ut andra personers privata nummer.

1, man kollar först om det är ok.

2. Finns det ett papper där det står klart o tydligt att det INTE är ok, då lämnar man inte ut.

Det handlar inte om den skyddade identiteten. Den är inte kvar o jag vet att det finns uppgifter såsom personnummer och vår adress. Det är offentliga uppgifter.

Mitt telefonnummer är ingen offentlig uppgift. Därför ska dom inte lämna ut det.

• Anonym (Less)
    Anonym (Administration) skrev 2016-09-27 22:59:50 följande:
    Nej. Det är inte "same shit".

En klasslista är oftast en offentlig handling. Och det brukar finnas telefonnummer på en klasslista.

Men samtidigt är inte ett telefonnummer offentlig handling.

Du har ju begärt att få ha dolt nummer och någon har brustit i hanteringen. Det är fakta.

När det gäller offentliga handlingar gäller det bara kommunala skolor. Friskolor väljer själva vad de lämnar ut och inte.

Jag finner det helt osannolikt att den som får uppgiften att skriva ut klasslistorna ringer runt till samtliga vårdnadshavare och hör att det är ok. Säg att det finns 600 elever på skolan. Det är 1 200 vårdnadshavare om man ser att alla elever har två (minus syskon och ensamma vårdnadshavare). Många samtal skulle det bli....

Jag förväntar mig inte att de ska ringa runt och kolla. Men jag tänker att man t.ex får fylla i papper om man godkänner att vara med på bild på deras blogg, eller att namnet nämns där.

Det skulle ha varit så enkelt för dom att ha en extra ruta där dom frågar om det är ok att kontaktuppgifter finns med på klasslistan. Då hade det enkelt gått att sortera bort dom föräldrar som tackar nej till att vara med där av olika anledningar.  I de fallen räcker det med barnets namn, ev adress. Så behöver man inte skriva ut mer än så. (även e-post fanns ju till dom som uppgett den till skolan).

Det måste ju vara betydligt mycket jobbigare för dom att sortera bort alla foton med enskilda barn som inte vill vara med på bloggens foton varje vecka än att ordna till klasslistan?

Blir bara så dumt. Jag har redan sagt upp mitt nr nu och skaffar annat. Tycker bara det är så oerhört onödigt att behöva gå igenom när jag markerat så tydligt att jag inte vill att info som inte är offentlig ska spridas.

• Anonym (Less)
    Anonym (Rutin) skrev 2016-09-28 01:02:08 följande:
    Om uppgifterna inte längre är skyddade så finns dw kanske på eniro osv. Ansvaret att informera om att barnet inte ska stå med på klasslistor och skolfoton är ditt.
    Jag har inga problem med att barnet är med på skolfoton, och han får gärna stå med på klasslistan - men MITT telefonnummer ska inte lämnas ut.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Rutin) skrev 2016-09-28 01:02:08 följande:
    Om uppgifterna inte längre är skyddade så finns dw kanske på eniro osv. Ansvaret att informera om att barnet inte ska stå med på klasslistor och skolfoton är ditt.

För övrigt så har jag ju informerat dem. Vad mer kan jag göra.

Nummer finns inte på eniro etc eftersom det är ett skyddat nummer.

• Anonym (Less)
    Anonym (?) skrev 2016-09-28 09:00:25 följande:

Men om du inte längre har skyddad ID, då är ju uppgifterna offentliga igen. Ett telefonnummer är lätt att få tag i. Alla skolor sköter väl detta med klasslistor på olika sätt. På mitt barns förskola finns ett intranät där man lägger till kontaktuppgifter om man vill. 

Jämför det lite med vården där vissa patienter säger "sekretess mot den och den, men inte moster Agda och pappa". Då är det antingen eller - sekretess har både barn och patienter genom att lärare/vårdpersonal inte får yppa någon info om eleven/patienten. Jag tror inte att man som förälder bara kan säga att man inte vill vara med på klasslistor utan godkänt skäl eller liknande. Och har du sagt till, har inte skolan gjort ngt formellt fel eftersom du ju inte har skyddad ID längre. 

Ett telefonnummer blir inte automatiskt offentligt för att spärren på personnumret släpper. Skddad id och skyddat telefonnummer är två helt skilda saker. Blanda inte ihop dem.

Mitt telefonnummer är inte lätt att få tag i eftersom det är skyddat. Skydda sitt telefonnummer kan man göra även om man inte har skyddad identitet. Då syns det inte t.ex på eniro och det förekommer ingen annanstans än hos företaget som tillhandahåller abonnemanget, eller hos de enskilda personer som jag väljer att lämna ut numret till.

• Anonym (Less)
    Farfallos skrev 2016-09-28 09:18:59 följande:
    Men "fel" innebär ju att det också finns ett "rätt" sätt som det ska ske på. Som det verkar så har TS angett inom parentes att hon inte vill att numret ska lämnas ut, samt sagt det till lärare och rektor. Jag skulle vilja påstå att det är olyckligt eller klantigt, men jag tror inte att den formellt korrekta vägen för TS att gå med denna informationen är att göra vad TS har gjort. Om det hade varit viktigt för mig hade jag försäkrat mig om att det fanns rutiner för denna hantering och agerat i linje med den. Hade de inte haft rutiner eller hänvisat till att "det räcker att du säger det till mig" så hade jag inte lämnat något nummer alls. En människa glömmer så lätt, och jag kan dessutom inte bevisa att jag förmedleat detta. Skulle då ha skrivit det i mail i alla fall, så att jag har svart på vitt att jag förmedlat informationen. 

Det finns ingen annan väg att gå. Jag har ju inte skickat in mina uppgifter till kommunen som är den formella vägen att lämna sina uppgifter, just för att de inte skulle hamna i några papper.

Men såklart jag var ju tvungen att lämna en lapp till klassföreståndaren - Om det händer mitt barn någonting så ska den kunna nå mig. När både den och rektorn då säger att numret inte ska lämnas ut och jag även påminner om detta genom att skriva det på samma lapp.. så.. vad mer hade jag kunnat göra?

• Anonym (Less)
    Farfallos skrev 2016-09-28 09:47:38 följande:
    Du kunde förvissat dig om vad skolan hade för rutiner. Bara det att lappen du fyllde i inte har en kryssruta för det du önskade antyder ju just att de inte har rutiner, eller att ditt ärende skulle hanteras på att annat sätt. Du borde anklaga skolan för att ha jävligt dåliga rutiner snarare än att anklaga dem för att ha gjort "fel". Du måste ju själv förstå att viktiga saker inte hanteras på det viset du har gjort (muntlig begäran och notering i kanten).

Så jag är tillbaka till att det var olyckligt eller klantigt, men om du inte har ett barns intellekt så borde du själv förstå att hanteringen inte var helt 100.

Fast helt ärligt. Jag förväntar mig nog att man frågar först innan man lämnar ut någons privata telefonnummer.

Om personen i fråga vill vara nåbar av vem som helst, då lägger den personen in sitt eget telefonnummer på ex eniro.

• Anonym (Less)
    Farfallos skrev 2016-09-28 12:11:04 följande:
    Fast helt ärligt - förväntar du dig att skolan kollar upp om folk finns på eniro eller ej innan de publicerar de nummer de själva har i sina rullor? I min värld är det helt självklart grundläget att skolan publicerar de nummer de har. MEN de måste ju samtidigt ha ett system för att hantera nummer som innehavarna vill hålla hemliga. På den punkten verkar ju den aktuella skolan brista en aning.

...men det (att skolan brister på denna punkt) borde du ha förstått menar jag.

Eh, nej. Det sa jag inte.

Jag förväntar mig att de inte lämnar ut någon annans nummer överhuvudtaget. Det är inte deras uppgift att göra det.

Svar på tråden Men neeej. Klasslista. :-(