• Anonym (Är faktiskt vuxen!)

Varför förminskar hon mig?

Hej.

Det blev tillslut ett tjafs på resan som jag helst velat undvika. Eller, var mest jag som fick förklara och hon ligger och lyssnar som en tjurig tonåring.

Det började med att hon, första dagen tryckte till mig om att jag skulle då inte smörja in mig med så låg solskyddsfaktor, jag bränner mig ju som vanligt...*suck*

Idag efter att hon tränat med vännen och jag behövt dyka efter en sak i saltvattenpoolen så gick jag in och gjorde henne sällskap i duschen. Hon fräste till att jag inte skulle med in. Sa att det var lugnt, vår vän höll koll på alla våra barn(2 var per familj) Min tanke var aldrig att ha sex, bara kroppslig närhet. Man kan alltid ladda batterierna i omgångar. När jag pussade henne tryckte hon till och frågade hur många öl jag och vännen tagit. Vi är alltså i medelhavet, hon och vänninan tränade med alla barnen. "Ja, 2 små burköl, vad är felet?" Sen blev duschen högst ointressant. Jag kramade lite, hon ville mest bli klar... Jag väger 86kg, två 33cl påverkar inte mig mer än öllukten, som alltid blir.

Vi gick ut och åt nu ikväll. Blev bjudna av restaurangen på en jäger och en raki. Alla vuxna drack förutom sambon. Hon tryckte till mig med att nae, jag skulle då inte dricka den där rakin. Detta inför vänner och morföräldrarna.

Betalade notan och hon kollade plånboken. Vi hade massvis med små mynt, 1,2,5 cent. Räkna är min sida så jag sa att ge mig mynten så fixar jag. Nä då! Varför då?! Ja för att då blir vi av med mynten. Men vi hade ju inte så det räcker? Nä men bara ge mig mynten så löser jag det.

Det slutade med att vi seriöst tjafsade om hurvida vi dricksa killen när vi gick. För övrigt blev vi av med alla 20 st småmynt vi hade.

Jag blir sur på henne, hon trycker ner mig och förminskar mig. Säger det till henne men det vill hon inte lyssna på. Till saken hör att vi är båda över 30 och hennes ursäkt till varför hon pikar om alkohol är för att hon tycker jag blir oförskämd och hårt. Förklarar då att det är ju när du börjar dalta med mig som jag blir irriterad. Tänk er att någon varje ggn du tar en andra kopp kaffe börjar påpeka, inför dina vänner, hur lös i magen du blir, att du borde undvika koppen. Inte tackar man vännen efter 100 ggr. Och till saken hör att jag blir inte tjurig i vänners sällskap, för de tjatar inte på mig. Tro fan mitt tålamod tryter!

Jag blir aldrig odräglig eller oredig. Dricker inte okontrollerat eller "för mycket". Jag är 2-barnsfar, lite har jag lärt mig, men det verkar inte hon tro...

Någon med nåt förslag? Hur får man sin sambo att sluta vara sin morsa? Vill inte att hon ska trycka ner mig och skämma ut mig som om jag skulle ha alkoholproblem.

• Svar på tråden Varför förminskar hon mig?
  • Anonym (30nånting)

Kan det i botten bero på att ni har olika syn på alkohol? Om ni reder ut det kanske resten löser sig. Hur är hennes föräldrar - om de inte dricker alls är det hennes norm och då tycker hon att du dricker mycket?

• Anonym (Moa)

Irritationen verkar handla ganska mycket om alkohol? Frågan är då: hur ofta och hur mycket dricker du? Du skriver att hon säger att du blir oförskämd och hård när du dricker. Har du funderat på om det ligger något i det? Det du beskriver är en resa där hon hela tiden försöker få dig att inte dricka och du dricker ändå. Har ni någon gång talat seriöst om vad ni har för syn på alkohol?

Vad gäller mynten så skulle jag nog också blivit irriterad om jag ska betala och min partner säger att han ska räkna för mig. Det skulle JAG känna var rätt förminskande.

Jag reagerar också på att du går in i duschen fast hon visar att hon inte vill. Det låter rätt respektlöst faktiskt.

Så sammanfattningsvis låter det som ni har en del att prata runt. Och låta det ta sin tid. Ge varandra en halvtimma varje kväll och prata om det här som står emellan er.

• Stårschan

En av mina vänner har ett standardtrick som han kör i sådana situationer. Han drar fram körkortet och visar upp det. Underförstått "Jag är myndig, och väljer själv vilken solskyddsfaktor jag använder" Säg rakt ut till henne att du inte accepterar detta daltande. Du tar själv ansvar för din kropp och ditt alkoholintag. Hon kan hålla inne med sina kommentarer tills du gör något som går ut över henne - till exempel att du dricker upp alla era pengar eller blir full och odräglig eller håller henne vaken om nätterna för att du inte kan sova på grund av solbrännan. Men så länge det du gör inte påverkar henne negativt ska hon bara hålla tyst om hon inte vill döda romantiken.

Däremot ska du sluta upp med att tränga dig in i en dusch när du inte är inbjuden dit!

• Anonym (ee)

nja, jag ser inget att "trycka till" i det du beskriver. Man måste väl få duscha ensam om man vill tex? Jag älskar min man men vill helst duscha i fred. Då kanske hon lät kort i tonen men det är inte = trycka till. 

detta med solkskyddsfaktorn är väl inget konstigt om hon vet att du har lätt för att bränna dig?

Att hon tog upp detta med att du luktade öl var nog för att hon redan var irriterad på att du kom in oombedd i duschen. Då tog hon öllukten som en förevändning att få slippa pussas just då. 

att säga inför släkt att man inte vill ha raki är väl inte att trycka till, det heller? Bara om hon uppenbart stirrade på dig när hon sa det, men inte annars. Tycker det låter som om du tar åt dig i onödan? 

Det enda jag kan hålla med dig om är detta med mynten, men ändå inte, det är bara ett symptom på att ni inte har det så bra mellan er. Då uppstår tjafs.

• Anonym (???)

Men Gud vilken drama Queen du är... Ni verkar båda vara överkänsliga och tjafsiga.

Eftersom ni har barn tycker jag att ni sätter er ner en dag ensamma och bestämmer er för att ni inte vill att barnen ska växa upp i en sådan atmosfär. Dags att sluts tjafsa och börja visa varandra respekt!

• Aniiee

Förutom det där med solskyddsfaktorn så tycker jag mer att det är DU som beter dg som en strulig tonåring utan gränser och som förminskar och avfärdar henne.

Hon ville duscha ifred - hon fick inte för dig.
    Hon frågar hur många öl du druckit - du blir konfrontativ.
    Hon ifrågasätter ditt drickande igen - du verkar ha druckit mest på pin tjiv 
    Hon vill inte hålla på och krångla med mynt när ni ska gå - du insisterar, trots att hon säger att det är för lite pengar (och du lurar till dig er del av dricksen, förmodligen för att alla andra redan lagt sitt....)

Du har förmodligen en helt annan syn på hur du blir efter några glas än de runt omkring. Din kvinna skulle spela in dig, så du fick se dig själv utifrån, för beteendet känns som igen....

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Aniiee

Förutom det där med solskyddsfaktorn så tycker jag mer att det är DU som beter dg som en strulig tonåring utan gränser och som förminskar och avfärdar henne.

Hon vill inte hålla på och krångla med mynt när ni ska gå - du insisterar, trots att hon säger att det är för lite pengar (och du lurar till dig er del av dricksen, förmodligen för att alla andra redan lagt sitt....)

Du har förmodligen en helt annan syn på hur du blir efter några glas än de runt omkring. Din kvinna skulle spela in dig, så du fick se dig själv utifrån, för beteendet känns som igen....

• Aniiee

Ursäkta dubbelposten.

• Anonym (ravn)
    Stårschan skrev 2016-09-28 08:40:09 följande:

En av mina vänner har ett standardtrick som han kör i sådana situationer. Han drar fram körkortet och visar upp det. Underförstått "Jag är myndig, och väljer själv vilken solskyddsfaktor jag använder" Säg rakt ut till henne att du inte accepterar detta daltande. Du tar själv ansvar för din kropp och ditt alkoholintag. Hon kan hålla inne med sina kommentarer tills du gör något som går ut över henne - till exempel att du dricker upp alla era pengar eller blir full och odräglig eller håller henne vaken om nätterna för att du inte kan sova på grund av solbrännan. Men så länge det du gör inte påverkar henne negativt ska hon bara hålla tyst om hon inte vill döda romantiken.

Däremot ska du sluta upp med att tränga dig in i en dusch när du inte är inbjuden dit!

Bra skrivet. 

Det är inte ens fel när två träter. TS sambo verkar bete sig rätt tråkigt, men frågar man henne så är antagligen TS en dryg jävel också. Som många skrivit - det är dags att prata ödmjukt om detta.
    Anonym (30nånting) skrev 2016-09-28 05:47:28 följande:

Kan det i botten bero på att ni har olika syn på alkohol? Om ni reder ut det kanske resten löser sig. Hur är hennes föräldrar - om de inte dricker alls är det hennes norm och då tycker hon att du dricker mycket?

Syn på alkoholen är rätt lika. Även med föräldrarna så är det ingen skillnad. Ett glas rött till maten på helgen är inget ovanligt. Heller inte en kall drink på semestern så där klämmer inte skon. Däremot så frågade jag sambon om det faktiskt var från hennes föregående förhållande där killen varit aggressiv när han drack. Hon svarade bestämt att så var inte fallet.
    Anonym (Moa) skrev 2016-09-28 07:03:12 följande:

Irritationen verkar handla ganska mycket om alkohol? Frågan är då: hur ofta och hur mycket dricker du? Du skriver att hon säger att du blir oförskämd och hård när du dricker. Har du funderat på om det ligger något i det? Det du beskriver är en resa där hon hela tiden försöker få dig att inte dricka och du dricker ändå. Har ni någon gång talat seriöst om vad ni har för syn på alkohol?

Vad gäller mynten så skulle jag nog också blivit irriterad om jag ska betala och min partner säger att han ska räkna för mig. Det skulle JAG känna var rätt förminskande.

Jag reagerar också på att du går in i duschen fast hon visar att hon inte vill. Det låter rätt respektlöst faktiskt.

Så sammanfattningsvis låter det som ni har en del att prata runt. Och låta det ta sin tid. Ge varandra en halvtimma varje kväll och prata om det här som står emellan er.

Mängd är inte mer än att jag fortf. skulle kunna köra bil, sedan kan jag inte förklara det bättre. Men inte odräglig, aldrig!
    Som jag sa, min irritation kommer ifrån att jag blir övervakad. Jag är inte på semester med min mamma, heller inte min AA-sponsor, jag vill kunna slappna av, inte känna flåset i nacken.
    Ang. mynten var jag aldrig hård eller nedvärderande, jag sa bara att jag kunde hjälpa till när det skramlade som bara den i myntfickan. Vi har samma syn på att dessa mynt förföljer oss hem, inget ovanligt.
    Duschen var 180cm lång, 90cm bred. Jag var tydlig med att det inte var något sex-relaterat. Hon blev arg för att hon trodde jag lämnade barnen ensamma(hon sa det t.o.m) , som var utanför rummet själva, vi hade egen pool. Jag sa då båda två sakerna, att jag bara ville duscha och att barnen var under kontroll.
    Anonym (ee) skrev 2016-09-28 18:19:23 följande:

nja, jag ser inget att "trycka till" i det du beskriver. Man måste väl få duscha ensam om man vill tex? Jag älskar min man men vill helst duscha i fred. Då kanske hon lät kort i tonen men det är inte = trycka till. 

detta med solkskyddsfaktorn är väl inget konstigt om hon vet att du har lätt för att bränna dig?

Att hon tog upp detta med att du luktade öl var nog för att hon redan var irriterad på att du kom in oombedd i duschen. Då tog hon öllukten som en förevändning att få slippa pussas just då. 

att säga inför släkt att man inte vill ha raki är väl inte att trycka till, det heller? Bara om hon uppenbart stirrade på dig när hon sa det, men inte annars. Tycker det låter som om du tar åt dig i onödan? 

Det enda jag kan hålla med dig om är detta med mynten, men ändå inte, det är bara ett symptom på att ni inte har det så bra mellan er. Då uppstår tjafs.

Duschen svarade jag på ovan.
    Ja, det vet jag med, men jag behöver inte bli tillsagd. Jag tror jag står för mina egna val i livet. Tro mig, det var inte med den omtänksamma, snälla rösten hon sa till mig.
    Hon sa till mig: "Nae du ska då INTE dricka mer!
    Hon tackade nej, det var inget konstigt, men hon bestämde åt oss båda.
    Aniiee skrev 2016-09-28 20:54:43 följande:

Hon sa inget om att duscha ifred, hon sa det för att hon trodde att barnen var själva, som jag sa till henne att det var löst.
    Ja hon tror ju att bara för att man luktar öl, så har man svept i sig i litervis. Jag satt o tog 2st 33cl med vår vän. Är det mycket?
    Ännu en ggn, så borde jag få vara myndig och välja själv? Jag kan kontrollera mitt alkoholintag, då behöver jag ingen som övervakar mig.
    Vad pratar du om? Måste jag utveckla mynten så som det precis var?

Vi hade en nota på ? 31,50, vi hade 2 x ?20, sedan hade vi massvis med småmynt. Därför sa jag att jag kan lösa det. Lade ?41,50, fick ?10 tillbaka, kunde i lugn o ro lägga dricks, alla 1,2,5,10,20-centare o sedan ett par till euro. Istället för att få ännu mer mynt, så hade vi bara en 10-sedel och nån ?1 eller ?2-mynt.
    De andra betalade sin mat själva, med kort. De gav ingen dricks................

Du däremot måste nog sluta ta med dig gammalt bakomliggande personligt när du börjar skriva i dessa forum, du verkar ha mycket bakomvarande som spökar.

• Anonym (I)

Alltså. Det här händer under en resa. Är det likadant på hemmaplan?

Anonym (I) skrev 2016-10-02 16:07:39 följande:

Alltså. Det här händer under en resa. Är det likadant på hemmaplan?

Nej det kan jag inte minnas. O andra sidan blir resan som 1 år komprimerat till 1 vecka.
  • Anonym (AM)

Kan ni prata om allt tillsammans? Har hon kontrollbehov? Är hon svartsjuk av sig?

Anonym (AM) skrev 2016-10-04 18:19:41 följande:

Kan ni prata om allt tillsammans? Har hon kontrollbehov? Är hon svartsjuk av sig?

Jag är rätt säker på att det är ett kontrollbehov som inte går att kompromissa.

Prata om allt går men blir inte diskussion. Mest den ena som beskyller den andre.

Svartsjuka är inget jag märker av iaf inget överdrivet.
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Anonym (Är faktiskt vuxen!) skrev 2016-09-27 23:44:37 följande:

Hej.

Det blev tillslut ett tjafs på resan som jag helst velat undvika. Eller, var mest jag som fick förklara och hon ligger och lyssnar som en tjurig tonåring.

Det började med att hon, första dagen tryckte till mig om att jag skulle då inte smörja in mig med så låg solskyddsfaktor, jag bränner mig ju som vanligt...*suck*

Idag efter att hon tränat med vännen och jag behövt dyka efter en sak i saltvattenpoolen så gick jag in och gjorde henne sällskap i duschen. Hon fräste till att jag inte skulle med in. Sa att det var lugnt, vår vän höll koll på alla våra barn(2 var per familj) Min tanke var aldrig att ha sex, bara kroppslig närhet. Man kan alltid ladda batterierna i omgångar. När jag pussade henne tryckte hon till och frågade hur många öl jag och vännen tagit. Vi är alltså i medelhavet, hon och vänninan tränade med alla barnen. "Ja, 2 små burköl, vad är felet?" Sen blev duschen högst ointressant. Jag kramade lite, hon ville mest bli klar... Jag väger 86kg, två 33cl påverkar inte mig mer än öllukten, som alltid blir.

Vi gick ut och åt nu ikväll. Blev bjudna av restaurangen på en jäger och en raki. Alla vuxna drack förutom sambon. Hon tryckte till mig med att nae, jag skulle då inte dricka den där rakin. Detta inför vänner och morföräldrarna.

Betalade notan och hon kollade plånboken. Vi hade massvis med små mynt, 1,2,5 cent. Räkna är min sida så jag sa att ge mig mynten så fixar jag. Nä då! Varför då?! Ja för att då blir vi av med mynten. Men vi hade ju inte så det räcker? Nä men bara ge mig mynten så löser jag det.

Det slutade med att vi seriöst tjafsade om hurvida vi dricksa killen när vi gick. För övrigt blev vi av med alla 20 st småmynt vi hade.

Jag blir sur på henne, hon trycker ner mig och förminskar mig. Säger det till henne men det vill hon inte lyssna på. Till saken hör att vi är båda över 30 och hennes ursäkt till varför hon pikar om alkohol är för att hon tycker jag blir oförskämd och hårt. Förklarar då att det är ju när du börjar dalta med mig som jag blir irriterad. Tänk er att någon varje ggn du tar en andra kopp kaffe börjar påpeka, inför dina vänner, hur lös i magen du blir, att du borde undvika koppen. Inte tackar man vännen efter 100 ggr. Och till saken hör att jag blir inte tjurig i vänners sällskap, för de tjatar inte på mig. Tro fan mitt tålamod tryter!

Jag blir aldrig odräglig eller oredig. Dricker inte okontrollerat eller "för mycket". Jag är 2-barnsfar, lite har jag lärt mig, men det verkar inte hon tro...

Någon med nåt förslag? Hur får man sin sambo att sluta vara sin morsa? Vill inte att hon ska trycka ner mig och skämma ut mig som om jag skulle ha alkoholproblem.

Känner igen dig till 100 % !!! Hade det EXAKT sådär, du kan antagligen inte göra någonting mer än att säga till henne på skarpen, dock inte framför dom andra för då kommer hon bara bli förbannad och det skapar inget kreativt. Utan sätt dig ner och prata med henne bara ni 2, säg till henne att du INTE accepterar hennes beteende framför dina vänner, familj etc.

Antagligen kommer det inte hjälpa alls, eller så hjälper det i några veckor/månad. Sen är hon tillbaka i samma hjulspår.

Det kan låta som en petitess, men jag vet precis hur jävla jobbigt det är! Jag lever inte med denna kvinna längre, så långt gick det!
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Aniiee skrev 2016-09-28 20:54:43 följande:

Som TS skriver, du verkar ha en sjukt dålig inställning till män generellt. Antaligen för att du har problem med dig själv!

Hur f-n kan det vara förminskande att räkna mynten? Och som någon annan skrev "försöker smita undan dricksen" Alltså folk här inne verkar ha en förmåga att hitta det absolut mest negativa i allt, var kom det ifrån liksom?

Sluta göra en höna av en fjäder. 

TS: Någon skrev, "sluta gnälla", "sluta tjafsa". Lättare sagt än gjort! Har du det inte såhär alls på hemmaplan, när ni är hos bekanta, eller ute på krogen, på fest etc etc... jag då skulle jag inte göra så stor sak av det, men om du känner igen detta beteende i vardagen, speciellt med vänner. Då är det dags att ta tag i det!
Svar på tråden Varför förminskar hon mig?