• Farstun

Balsammetoden ????/?????

Jag har nu i ca 7-8 månader följt balsammetoden. Men jag tycker verkligen inte att den funkar så bra som alla skriver om hela tiden.. Jag får torrt och frissigt hår av den och även massa mjäll.

Är det bara jag som det har blivit såhär för?

Har jag gjort fel ?

• Svar på tråden Balsammetoden ????/?????
  • Klickerträna

Jag gav också upp.
    Tyckte inte hårbottnen blev friskare och det var jobbigt att håret såg lite fett ut om man använde tex spray och sedan tvättade med balsam.
    Jag kör Maria Nila's care-serie nu. Orangea flaskor. Ska vårda hårbottnen och är fritt från sulfater (tror jag det är). Hoppas det ger bättre resultat.

• Klickerträna

Nej, Heal! Heal-shampot är det. Inte care-serien. Orange heal. Det står att det "behandlar och förebygger mjäll". Fritt från sulfater och parabener. Veganskt.

• Farstun

Okej och det funkar bra för dej? Jag slutade med metoden för ca en vecka sedan och letar nu efter ett bra schampo och balsam! Tänkte inte köra på billiga ica schampon utan vill testa köpa riktiga från ex frisöser! Har hört att moroccanoil ska vara bra.

• Klickerträna

Det är lite för tidigt för mig att avgöra. Men det är inte sämre åtminstone. Jag har dock inte testat balsamet än, bara shampoot.

• theLovelyJ

Jag kör utan både schampo och balsam. Funkar kanon att tvätta med bikarbonat och honung. Istället för balsam använder jag äppelcidervinäger. Har väldigt tjockt hår med självfall och har haft enorma problem med klåda i hårbotten innan jag började med detta. Balsammetoden känns lite osäker, minst sagt. :)

• Ms H
    theLovelyJ skrev 2016-09-28 22:22:47 följande:

Jag kör utan både schampo och balsam. Funkar kanon att tvätta med bikarbonat och honung. Istället för balsam använder jag äppelcidervinäger. Har väldigt tjockt hår med självfall och har haft enorma problem med klåda i hårbotten innan jag började med detta. Balsammetoden känns lite osäker, minst sagt. :)

Hur tvättar man med bikarbonat?
  • theLovelyJ
    Ms H skrev 2016-09-28 22:34:35 följande:
    Hur tvättar man med bikarbonat?
    Jag blandar cirka 3 msk bikarbonat med 1 dl vatten och en klick flytande honung. Sen gnuggar jag in det i hårbotten. Sköljer riktigt ordentligt. Efteråt kramar jag ur håret och sköljer det med 5dl kallt vatten blandat med 3 msk äppelcidervinäger, som inte sköljs ur. Sen får håret självtorka. :)
  • Klickerträna

Intressant.
    Blandar du till bikarbonat + honung före då, och sedan använder det likt ett schampo, eller hur funkar det? Kan man förvara den färdiga blandningen i en flaska eller måste det blandas till inför varje tvätt?
    Hur ofta tvättar du med det, och blir håret fett i början innan det vant sig?
    Hur snabbt märkte du förbättring i hårbotten?
  • theLovelyJ
    Klickerträna skrev 2016-09-28 22:40:55 följande:
    Intressant.
    Blandar du till bikarbonat + honung före då, och sedan använder det likt ett schampo, eller hur funkar det? Kan man förvara den färdiga blandningen i en flaska eller måste det blandas till inför varje tvätt?
    Hur ofta tvättar du med det, och blir håret fett i början innan det vant sig?
    Hur snabbt märkte du förbättring i hårbotten?
    Jag blandar allt tillsammans precis innan jag ska duscha. Brukar massera in geggan i hårbotten och det är viktigt att man masserar ordentligt, och sköljer ordentligt! Också jätteviktigt att använda äppelcidervinäger efteråt, för att PH-värdet ska stabiliseras.
    I början tvättade jag håret sådär 2 gånger i veckan, men nu räcker de gott och väl med max 1 gång i veckan. 

Kliandes i hårbotten försvann faktiskt på en gång!
  • Farstun

Okej jag har aldrig hört talas om att man kan tvätta håret med det! Hur gör man då?

Känner också att balsammetoden är lite luddig ena sekunden få man inte använda de balsamet och andra sekuden får man de helt plötsligt det? Tycker ej att det finns några skarpa riktlinjer imon metoden tyvärr.
  • Anonym (Kliande hårbotten)
    theLovelyJ skrev 2016-09-28 22:53:18 följande:

Jag blandar allt tillsammans precis innan jag ska duscha. Brukar massera in geggan i hårbotten och det är viktigt att man masserar ordentligt, och sköljer ordentligt! Också jätteviktigt att använda äppelcidervinäger efteråt, för att PH-värdet ska stabiliseras.

I början tvättade jag håret sådär 2 gånger i veckan, men nu räcker de gott och väl med max 1 gång i veckan. 

Sköljer du ur geggan med vatten och sen i med äppelcidervinägern?

Hur länge har du hållt på med den här metoden?

Kan man läsa om det någonstans?
  • Uttran

Jag har aldrig testat balsam metoden, men helt ärligt fattar jag det inte. Balsam rengör ju inte så håret måste bli väldigt skitigt. Jag använder rasullera, det fungerar jättebra.

• Aniiee
    Uttran skrev 2016-09-29 21:04:56 följande:

Jag har aldrig testat balsam metoden, men helt ärligt fattar jag det inte. Balsam rengör ju inte så håret måste bli väldigt skitigt. Jag använder rasullera, det fungerar jättebra.

Jo, då, balsam rengör också. Duschcreme och handtvål med. Bara vatten rengör, det med. Moderna människor är sällan så skitiga i håret att kemiska medel egentligen är motiverat, men den moderna människan älskar att förstöra hud och hår med kemiska medel av någon anledning. Jag också.
    We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
  • Uttran
    Aniiee skrev 2016-09-29 21:20:39 följande:

Jo, då, balsam rengör också. Duschcreme och handtvål med. Bara vatten rengör, det med. Moderna människor är sällan så skitiga i håret att kemiska medel egentligen är motiverat, men den moderna människan älskar att förstöra hud och hår med kemiska medel av någon anledning. Jag också.

Tvål rengör hud men bilar en beläggning på håret. Bara för att något rengör en sak betyder det inte att det rengör allt, det handlar om kemin i det rengörande och det som ska rengöras. Allt är kemiskt, vatten och luft också. Balsam är inte tänkt att användas utan shampoo därför funkar det sällan bra.
  • Lilla Gs mamma
    theLovelyJ skrev 2016-09-28 22:53:18 följande:

Tack för tipset! Det ska jag testa!
  • Regndamen
    Uttran skrev 2016-09-29 21:04:56 följande:

Det rengör. Jag brukar ha i balsam i håret, slänga på en duschmössa och gå runt med det i en halvtimme eller mer. Försöker jag bara tvätta med balsam som med schampoo funkar det inget vidare för mig. Men så här funkar det väldigt bra.
  • Hi5

Jag har hållit på med balsammetoden i sex år, och det funkar kanon. 
    Jag tränar fem dagar i veckan och svettas som en iller i hårbotten, och det måste tvättas.
    En gång i veckan använder jag Bodyshops Rainforest- schampo, som är sls- fritt, och kanske en gång varannan månad så kör jag med mitt första- schampo som är Respons original, för att tvätta ur ev snusk som kan ha kommit i håret om jag duschat borta.
    Förutom det så använder jag Fructis balsam, eller andra produkter som jag letar upp i denna bloggen:
    stinamarkan.se/blogg/beauty/balsammetoden/produkter-for-balsammetoden-del-2

Verkligen kanon!

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
Svar på tråden Balsammetoden ????/?????