• Anonym (Undrande)

Vilka har "rätt" att medverka vid ett samarbetssamtal?

Jag och min man har 3 barn tillsammans. Han har även ett sedan ett tidigare förhållande.

Hon har ensam vårdnad och fullkomligt hatar mig och min man.

Vi har diskuterat samarbetssamtal på familjerätten för att slippa göra hans (uteblivna) umgänge till en rättssak.

Eftersom det är tänkt att flickan ska bo med oss varannan helg tycker jag det är viktigt att även jag och biomamman kan komma någorlunda överrens.

Så min fråga, är dessa samarbetssamtal enbart tänkta för biologiska föräldrar eller (om detta skulle godkännas av henne) är det tillåtet för mig att vara med?

• Svar på tråden Vilka har "rätt" att medverka vid ett samarbetssamtal?
  • sextiotalist
    Farfallos skrev 2016-09-29 12:52:10 följande:
    Ja ja, det verkar ju logiskt att när hon hatar er båda (och dig mest tror jag eftersom hon enligt dig vill ta hennes dotter), då är ni "två mot en" - ett riktigt bra läge om man vill ha en god dialog - INTE!!!

Tror du verkligen själv att du med din närvaro ska kunna bidra till ett bättre samtal? Det är svårt att i ord beskriva hur fel du tänker, för man skulle bli avstäng för all framtid. Men jag ber dig verkligen att sansa dig. Försök inte övertala din man om att du ska med.
    Jag var inne på samma linje. I den här infekterade situationen så blir det bara värre om de är två på ena sidan och en på den andra sidan
  • Anonym (Undrande)

Hallå! Ta det lugnt!

På vilket sätt ör jag inte tillmötesgående?

Min tanke med detta är att hon ska känna sig trygg med att ha sitt barn hos oss!

Hon är rädd. Jag vet vad detta handlar om.

Och jo, jag har träffat flickan.

Ni som skriver att jag inte har med saken att göra och att det är pappan hon ska umgås med har delvis rätt, MEN ska jag då flytta ut när hon kommer?

Tycker inte ni att det är viktigt för ett barn att kunna umgås med sin pappa utan en massa konflikter?

Jag vill reda ut saker med henne, säga att jag kommer inte att ta någon mammaroll och min man kommer få sköta uppfostran.

Jag försöker inte pissa in något revir. Jag vill inte att flickan ska gå miste om sin pappa pga saker vi inte har rett ut.

Hon är rädd att jag ska ta över mammarollen vilket jag aldrig skulle göra!

Det är inte mitt barn, men det hindrar inte mig från att knyta ett band till henne, just bara som hennes pappas fru.

Ska hon känna sig ovälkommen för att jag inte har med deras umgänge att göra?

Jag har väl ändå rätt att visa henne kärlek och visa att hon är välkommen utan att va mamma.

Varför denna aggressivitet mot "bonusmammor" (vilket jag inte kan kalla mig ännu iallafall)

Jag säger mig inte ha rätten till något här! Jag vill bara göra det så bra för flickan (och mamman) som möjligt.

Dom får gärna ha samtal utan mig. Vilket även jag förespråkar, men jag har svårt att se hur jag ska kunna prata med henne utan en tredje part. Jag vill att det ska gå så lugnt till som möjligt.

och det är inte två mot en. Jag håller inte slltid med min man...

• Anonym (Elin)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-10-02 22:23:01 följande:

Hallå! Ta det lugnt!

Min tanke med detta är att hon ska känna sig trygg med att ha sitt barn hos oss!

Ni som skriver att jag inte har med saken att göra och att det är pappan hon ska umgås med har delvis rätt, MEN ska jag då flytta ut när hon kommer?

Tycker inte ni att det är viktigt för ett barn att kunna umgås med sin pappa utan en massa konflikter?

Jag vill reda ut saker med henne, säga att jag kommer inte att ta någon mammaroll och min man kommer få sköta uppfostran.

Jag försöker inte pissa in något revir. Jag vill inte att flickan ska gå miste om sin pappa pga saker vi inte har rett ut.

Det är inte mitt barn, men det hindrar inte mig från att knyta ett band till henne, just bara som hennes pappas fru.

Jag har väl ändå rätt att visa henne kärlek och visa att hon är välkommen utan att va mamma.

Varför denna aggressivitet mot "bonusmammor" (vilket jag inte kan kalla mig ännu iallafall)

Jag säger mig inte ha rätten till något här! Jag vill bara göra det så bra för flickan (och mamman) som möjligt.

Dom får gärna ha samtal utan mig. Vilket även jag förespråkar, men jag har svårt att se hur jag ska kunna prata med henne utan en tredje part. Jag vill att det ska gå så lugnt till som möjligt.

Vem har varit aggressiv? Och vadå "ta det lugnt"? Projicera inte dina egna känslor på oss nu... :)
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-10-02 22:23:01 följande:

Hallå! Ta det lugnt!

Som jag förstår det så vill inte mamman prata med dig så det får du acceptera. Jag tror knappast att mamman tror att du på mågot sätt kan bli mer mamma åt hennes dotter än vad hon själv är. Uppför dig väl och behandla dottern rättvist så blir det säkert bra mellan dig och dottern.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Suck) skrev 2016-10-02 22:52:33 följande:
    Som jag förstår det så vill inte mamman prata med dig så det får du acceptera. Jag tror knappast att mamman tror att du på mågot sätt kan bli mer mamma åt hennes dotter än vad hon själv är. Uppför dig väl och behandla dottern rättvist så blir det säkert bra mellan dig och dottern.
    Exakt samt backa ett steg eller tio. Inte konstigt om mamman får för sig att TS skall ta över saker när hon tycks vara den som driver på mest.
  • AnnaPaulita
    Anonym (Undrande) skrev 2016-09-29 00:20:31 följande:

Jag och min man har 3 barn tillsammans. Han har även ett sedan ett tidigare förhållande.

Vi har diskuterat samarbetssamtal på familjerätten för att slippa göra hans (uteblivna) umgänge till en rättssak.

Eftersom det är tänkt att flickan ska bo med oss varannan helg tycker jag det är viktigt att även jag och biomamman kan komma någorlunda överrens.

Så min fråga, är dessa samarbetssamtal enbart tänkta för biologiska föräldrar eller (om detta skulle godkännas av henne) är det tillåtet för mig att vara med?

Jag förstår din tanke och tycker att det är fint att du vill engagera dig. MEN håll dig borta. Om din sambo och hans ex har en knepig relation kommer den inte bli bättre om du blir inblandad. Jag lovar dig. Håll dig utanför så länge du kan. Vill flickans mamma träffa dig kommer hon förmodligen kommunicera det på något sätt. Vill hon att du ska vara med på samtalet kommer du få veta det.

Jag vill inte förringa din roll om flickan börjar bo hos er, som många andra i tråden, men om det är så infekterat mellan din sambo och hans ex kommer troligtvis din medverkan eller ens din ide´ om att vara med,  göra allt än mer besvärligt. Låt din sambo fixa detta själv och stötta på hemifrån.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Elin) skrev 2016-10-02 22:25:29 följande:

Vem har varit aggressiv? Och vadå "ta det lugnt"? Projicera inte dina egna känslor på oss nu... :)

Jag menar mest att på detta forumet kan man aldrig bara få ett enklet svar. Jag frågade en enkel fråga. Det är ni som har byggt upp scenarion. Eller rättare sagt skrivit saker jag redan funderar över och är medveten om.

"Ta det lugnt"

Där syftade jag på dem om hävdar stt jag skulle vilja "pinka in revir" och liknande påståenden.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Suck) skrev 2016-10-02 22:52:33 följande:

Hon vill inte prata med någon utav oss.

Jag vill bara skapa en bra relation då jag vet att det handlar om rädsla

Jag accepterar absolut om hon inte vill. Men jag vill ändå att hon ska veta att jag är öppen för att prata med henne. Kan bli bättre, kan bli noll skillnad. Men då har jag försökt
  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2016-09-29 00:20:31 följande:

Tillåtet om övriga parter i samtalet accepterar det
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Undrande) skrev 2016-10-03 14:21:01 följande:

Jag menar mest att på detta forumet kan man aldrig bara få ett enklet svar. Jag frågade en enkel fråga. Det är ni som har byggt upp scenarion. Eller rättare sagt skrivit saker jag redan funderar över och är medveten om.

"Ta det lugnt"

Där syftade jag på dem om hävdar stt jag skulle vilja "pinka in revir" och liknande påståenden.

Okej. Men håll koll på vem som är vem, jag har aldrig "byggt upp några scenarier". Du verkar ta åt dig av vissas svar onödigt mycket, försök att lyssna istället och ta till dig.
Svar på tråden Vilka har "rätt" att medverka vid ett samarbetssamtal?