• Anonym (Rädd)

Så rädd för als!!!

Jag är livrädd att jag har sjukdomen als. Varför vet jag inte,har bara fått för mig att jag har dom symtomen. Svag i ena armen/handen. Blir sluddrande ibland när jag ska uttala ett S i ett ord. Ibland blir bokstaven R ett L eller J. Sen ca ett år tillbaka kan jag tappa balansen. Inte så jag ramlar men ibland som man är onykter och vinglar till. Svårt att förklara. Har också fått mycket saliv i munnen. Jag är så otroligt rädd. Samtidigt vet jag med mig att jag är hypokondrisk. Gjorde för ett år sedan tester med nålar och ström för att jag hade muskel ryckningar. Visade inget onormalt. Men min oro är så stark. Jag vågar inte ens gå till vc med min oro igen. Vet också att ingen bot finns. Så har man sjukdomen så är det ju vilket som. Men oron tär otroligt. Men jag visar det inte för någon. Ingen skulle kunna se hur illa jag mår av detta. Jag har läst om så många som har sjukdomen och vilka symtom dom hade i början. Tycker ju allt stämmer in på mig. Sen tycker jag att händerna blir insjunkna på vissa ställen. En liten liten grop vid ena knogen. Och för att inte tala om området mellan pek och tumme. Och när jag spretar med fingrarna så syns det ännu mera. Usch i mitt huvud är jag så gott som död. Hjälp.

• Svar på tråden Så rädd för als!!!
  • Duckan

Ts, jag förstår din oro. ALS är min "värsta tänkbara åkomma". Tror dock att det är bättre för dig att få veta än att gå runt med panik och oro om det inget är.

• Anonym (J)

Jag har oxå haft ALS i min hjärna, hade exakt samma symtom som du. Och det är ju så när man är hypokondriker, då är symtomen på riktigt och ångesten är jättesvår att hantera. Dessutom bär man ansvaret själv som hypokondriker eftersom man inte har nån verklig sjukdom som en läkare kan ta över ansvaret för.

Jag har precis opererats för cancer. Det har varit mycket lättare att hantera en riktig sjukdom än att ha inbillade sjukdomar och symtom. Nu är den upptäckt, utredd, botad och övervakad. Nån annan har koll.

Du är hypokondriker, du har inte ALS. Men det kommer du ändå tro oavsett vad vi skriver. Du behöver hjälp med din ångest.

• Anonym (A)

Jag va alldeles nyligen med väldigt orolig för ALS!! Jag bokade tid hos neurolog och gjorde ryggmärgsprov, gjorde inte alls särskilt ont även om undersökningen va obehaglig. Nu sa dom testet va bra, så är väldigt glad! Hur gammal är du? Testa göra lite övningar i den muskeln ex hand om du känner dig svag där, blir du liiiite starkare dag efter dag så är de inte ALS! Tror inte du ska oroa dig . Har du mail kan vi prata om du vill? Kanske kan få dig på bättre tankar :)

• Anonym (Rädd)

Tack för att ni svarat! Jag förstår ju att det mesta jag "lider av" finns i mitt huvud. Men som sagt oron är så tärande. Beklagar din sjukdom 'J! Men så skönt att du fått hjälp och att den är borta. Ja det bästa är ju att få svart på vitt. Men ja...Jag känner mig så dum också när det finns dom som faktiskt är sjuka på riktigt.

• Anonym (Rädd)
    Anonym (A) skrev 2016-09-29 15:58:04 följande:

Jag va alldeles nyligen med väldigt orolig för ALS!! Jag bokade tid hos neurolog och gjorde ryggmärgsprov, gjorde inte alls särskilt ont även om undersökningen va obehaglig. Nu sa dom testet va bra, så är väldigt glad! Hur gammal är du? Testa göra lite övningar i den muskeln ex hand om du känner dig svag där, blir du liiiite starkare dag efter dag så är de inte ALS! Tror inte du ska oroa dig . Har du mail kan vi prata om du vill? Kanske kan få dig på bättre tankar :)

Får man veta säkert om man tar ett ryggmärgsprov?
  • Anonym (A)

Med ryggmärgsprov så får du ett 100% garanterat svar 3-4 veckor efter om du har ALS eller MS. Man gör visserligen röntgen på hjärnan om dom ser att något är avvikande på ryggmärgsprovet. Men du kan få ett lugnande besked efter 3 veckor.

Jag hade muskelryckningar och kände mig svag i hela kroppen o ibland i nån arm osv, ett finger börja rycka för mycket okontrollerat i nån minut, filmade det o visade för neorlogen. Han sa allt va stress men ville jag bli lugn så kunde vi göra ryggmärgsprov , va skiträdd i flera veckor efteråt men nu för 2 veckor sen fick jag brev på posten dom sa allt va bra! Kan inte fatta allt va inbillning är så jävla glad :D är 29 förresten, hur gammal är du?

Är du yngre än mig så är de minimal risk du ens har ALS så du kan släppa de totalt! Större risk du blir träffad av blixten 3ggr på raken ;)

• Anonym (Rädd)
    Anonym (A) skrev 2016-09-29 18:53:19 följande:

Med ryggmärgsprov så får du ett 100% garanterat svar 3-4 veckor efter om du har ALS eller MS. Man gör visserligen röntgen på hjärnan om dom ser att något är avvikande på ryggmärgsprovet. Men du kan få ett lugnande besked efter 3 veckor.

Jag hade muskelryckningar och kände mig svag i hela kroppen o ibland i nån arm osv, ett finger börja rycka för mycket okontrollerat i nån minut, filmade det o visade för neorlogen. Han sa allt va stress men ville jag bli lugn så kunde vi göra ryggmärgsprov , va skiträdd i flera veckor efteråt men nu för 2 veckor sen fick jag brev på posten dom sa allt va bra! Kan inte fatta allt va inbillning är så jävla glad :D är 29 förresten, hur gammal är du?

Är du yngre än mig så är de minimal risk du ens har ALS så du kan släppa de totalt! Större risk du blir träffad av blixten 3ggr på raken ;)

Okej. Skönt att det var bra! Vilken lättnad. Nej jag är äldre än dig. 35.
  • Anonym (A 2)
    Duckan skrev 2016-09-29 15:43:59 följande:
    Ts, jag förstår din oro. ALS är min "värsta tänkbara åkomma". Tror dock att det är bättre för dig att få veta än att gå runt med panik och oro om det inget är.
    Det tror jag med.
  • Anonym (Sara)

Har du haft en fästing? Borrelia ger symtom på nervsystemet om det inte behandlas. Vet en som trodde att hon hade ms eller als när hon hade borrelia.

• Duckan

(Sara) tråden är 2 år gammal så vi får hoppas att ts har fått svar redan.

• Anonym (K)

Även om det skulle visa sig vara ALS...ok? Vad ska du göra då då? Grina ihjäl dig innan sjukdomen tar kål på dig? Visst är det jobbigt, men skärp er, ni som är så rädda för att FÅ en sjukdom ni faktiskt inte ännu har. Ska ni gå omkring med daglig ångest och gräma er för något som KAN ske i framtiden? Vad vet vi någonsin om framtiden, ingenting. Ni förstör ju era friska liv ni har nu, att ha sån ångest är ju värre än att få konstaterat ALS.

ALS går oftast väldigt fort, min BFs mamma fick det plötsligt och dog på mindre än 3 år efter första symptomen. Började med att ena benet började vika sig och hon ramlade. Hon dog hemma i sin egna säng, omringad av sin familj, fridfullt. Hon grinade inte i 3 års tid över sin situation utan fortsatte att leva sitt liv till fullo, så gott hon kunde.

Den som får den diagnosen kommer så klart bli chockad, arg, förnekande men till sist så accepterar man det. Ingen lever för evigt, vi ska alla dö. Även om vi inte får en sjukdom som ALS eller obotlig cancer så kan våra liv ändå klippas av alldeles för kort vilken dag som helst. Morgondagen är aldrig garanterad. Därför är det ett sånt slöseri på liv att ha sån ångest för något som antagligen aldrig kommer ske, att man blir diagnostiserad med ALS.

Lev ditt liv idag, nu, medans ni kan. Njut av att vara frisk. Om mindre 100 år från nu kommer alla vi som skrivit i denna tråd ligga begravda ändå.

Svar på tråden Så rädd för als!!!