Min far har asperger
Min son är 22 och har diagnosticerad asperger.
Mitt mammaliv var som ditt TS.
Det var ständiga utbrott och bråk. Han kallade mig för allt möjligt och slog på mig. Hans lillebror fick stå ut med mycket.
Vi hade kuratorskontakt och blev utredda av BUP. Sonen fick psykologhjälp. Vi tränade och förde dagbok.
När han var femton tände han eld på en grannes uthus. Polisen blev inblandad och det blev vår räddning.
Äntligen gjorde sociala myndigheter och skola något.
Han blev egentligen värre mot oss. Men samhället agerade.
När han fyllde arton ville han flytta. Vi hjälpte honom att skaffa en lägenhet i närheten. Vi försökte få honom att acceptera boendestödjare men det har vi inte lyckats med.
Lägenheten ser förfärlig ut. I början städade jag åt honom. Men han idiotförklarar mig så mycket att jag inte orkar mer. Nu går jag helst inte dit om jag kan undvika det. Det är en sanitär olägenhet.
Han intresserar sig bara för datorer och tycker att allt annat som att städa, tvätta, diska, duscha är löjligt och trams.
Någon gång då och då kommer han hem till oss och äter. Han kritiserar då maten och håller långa föreläsningar om vad vi borde laga som är nyttigt. överhuvudtaget håller han långa föreläsningar så fort vi pratas vid.
Han anser sig alltid ha rätt Är extremt lättkränkt. Korrigerar ständigt andra människor. De få kompisar han har haft har han förlorat kontakten med. Han kan inte alls se att han varit delskyldig i det genom att alltid skriva dem på näsan att de har fel i allt. Han lever till stor del sitt liv på nätet. Skriver mycket på olika forum som han berättar för oss om. Även där är naturligtvis alla andra idioter och han den ende som har rätt.
Han är inte lika våldsam som tidigare. Han medicinerar och det verkar hjälpa åtminstone vad det gäller den utåtagerande aggressiviteten.
Jag förstår dig TS. Det är svårt att erkänna att man kanske inte orkar älska sitt barn. Att man inte kan hjälpa honom. Det har tagit tid men jag har insett att min son faktiskt inte är en människa som jag tycker om. Jag tycker inte om hans personlighet. Han är inte sympatisk. Han har sårat och skadat oss så mycket.