Min far har asperger
Tja, adoptera bort honom då.
Tja, adoptera bort honom då.
Men lämna bort honom då för sjutton. Ni vill inte ha honom, lämna då.
men aineedu tillhör ju aspeegerlobbyn så i din värld funkar ju allt så bra!
Sorgligt att du inte förstår din son.. Du gör fel med honom. Gå till habiliteringen och prata och lär dig mer om diagnosen ist? Min bror fick stora utbrott mellan varven när vi va yngre han var inte alltid snäll mot mig. Barnet behöver rätt hjälp å stöd då kommer det bli bra. Det är ett funktionshinder som ni mainstream personer inte förstår er på ett jävla dugg. Man ska vara tydlig. Lugn, snäll, ärlig, rutiner är viktigt, förklaring på rätt sätt är viktigt. Tydlighet. Som jag sa har jag asperger också men jag var alltid snäll som barn men jag förstod att min bror å pappa aldrig menade nåt illa. Nu i vuxen ålder förstår jag deras svårigheter ännu mer. Acceptera att din son å man är annorlunda och fördök hjälpa istället. Kan förstå att vissa stunder är jobbiga.. Men de kan faktiskt jobba med de som de har svårt med lika väl som du kan! Man ska inte skaffa barn om man inte kan ta ansvar och accepterar dess diagnos. Så jävla elakt att grina här på familje liv ist för att ställa upp och visa kärlek mot ditt barn. Kanske du som har problem?
Ja det ser inte bättre ut än att nästan alla Aspergares råd i de här trådarna blir en studie i... Asperger. Den totala oförmågan att växla mellan olika perspektiv och halsstarrigheten i frågor där de omöjligen kan vara ett uns objektiva pga av samma funktionsnedsättning.
Det är ni som inte förstår och inte vill ta del av informationen. Ja läs gärna mina svar i den tråden.
Men ni kommer inte hålla med och ni kommer inte förstå i vilket fall...
Hmm om hon går till habiliteringen borde hon förstå deras beteenden mer. Jag läste hennes tråd i natt så har säkert missat en del.
Fast i beskrivningen av diagnosen asperger så ingår just detta att inte kunna se saker ur andras synvinkel.....
Vet inte vad det hjälper att hela tiden försöka relativisera problemen som barn och vuxna med asperger har.
Den med asperger har svårare att se saker ur någon annans perspektiv varför kan du inte acceptera det faktumet?
Som jag sa, det är alltid "någon annan".
Borderline-personer förstår hur deras svårigheter påverkar andra, adhd-personer gör det, Tourettare med, men autism då är det alltid "andra" eller "andra lika mycket". Men det ligger i sakens natur, du bara underströk min poäng.
Sonen slog en flicka i sin klass idag så illa att hon fick åka till akuten.
Allt är rena kaoset nu.
Jag hämtade sonen i skolan. Vi pratade skolans psykolog och sonen gav till min förvåning uttryck för ånger. När vi gick ut från psykologen så sa sonen precis som tidigare att jag sa så mamma bara för att vi skulle få gå hem. Och sedan började han precis som hos psykologen en lång förklaring om varför allt var flickans fel från början. Jag gick tillbaka in till psykologen med sonen. Återberättade vad han sa och så började alla psykologens frågor om, men sonen kunde inte se att han hade gjort något fel. Flickan hade varit dum först var det enda som hans resonemang gick ut på. Och det den stackars flickan hade gjort var helt trivialt och inte riktat mot sonen.
Nu har flickans föräldrar polisanmält sonen.
Jag är på något sätt lättad. det låter inte klokt men någonstans mitt i att jag tycker det är hemskt och skamfullt så känns det så på något konstigt vis.
Framförallt jag är så glad att det gått väl för flickan. Det kunde gått så illa.
Alla som slår till synes omotiverat har en "anledning". Det är inget unikt för AS.
Förstår att TS kan känna en form av lättnad över polisanmälan. Men det låter lite sådär att säga att det är "skitbra att TS son blivit polisanmäld".
Situationen som lett fram till det innebär ju ett lidande för en liten flicka som behövt åka till akuten. Vi vet inte hur allvarligt skadad hon blev. Så att säga att det är skitbra känns lite som att man inte bryr sig om flickan som blev skadad. Att hennes skada bara är ett led till att TS son ska få hjälp och inte spelar någon roll.
Tycker bara att man kan visa lite empati och ägna den skadade flickan en tanke .
Jag tycker det känns sorgligt att någon ska behöva komma till skada.
Ledsamt att du mfl har ett sådant självhat.
Att konstatera att stora svårigheter att förstå andra är kännetecknande för autism är ingen omskrivning för att "inte gå med på att folk med autism är människor också". Du gör en vantolkning av ett påstående och fakta som borde vara odramatiska att tala om. Det blir lite som att gå i klinch med en synskadad som hävdar att den ser lika bra/mycket med ögonen som alla andra.
Fast dåligt impulskontroll är ett av kriterierna när det skall sättas diagnos asperger, så det har det ju faktiskt.