• Anonym (Mika)

Min far har asperger

Det låter som en helt galen bedömning av FK! Du måste kolla möjligheten att söka på nytt. Vilket helvete ni har. Jag tror också din son har något mer än AS eller åtminstone har enorma brister i känslomässig empati. Det är säkert en flytande gräns när stora svårigheter bedöms fortfarande tillhöra AS och när de är så stora att de bedöms som en personlighetsstörning. Och då hjälper inte BUP och Hab:s "förberedelsesnack" och "förstå autism" särskilt långt för det räcker inte till i er verklighet.

• Anonym (Mika)
    Anonym (Dotter och mamma) skrev 2016-10-01 19:59:26 följande:

Ja jag ska kolla igen om jag kan söka på nytt.

Tror dessutom att jag måste se om jag kan sjukskriva mig. Den här helgen har fått mig att inse att jag är i så dåligt fysiskt skick också. Hade inte fattat hur mycket vikt jag tappat till exempel. Mentalt inser jag ju att jag är slutkörd.

Det tycker jag att du ska. Jag har ett halvt vårdbidrag och har stundtals ett "halvt helvete". Har också haft problem med Bup när jag behövde akut och varaktig samtalshjälp för mig och barnet med ADHD. Fick en ny-exad psykolog som trevade sig fram med sina inlärda standardfraser och istället bejakade barnets spelmissbruk som avkoppling och "är det så att mamma inte är förutsägbar?" För helvete.. Mitt barn har inte ens autism. Då hade jag under helgen varit i kontakt med Psykakuten efter att ha kört ut i skogen och barnet for ut och hoppade på motorhuven för han inte ville/kunde sluta spela och blivit tvingad. Jättehjälp att komma dragande med fraser och noll erfarenhet.. Provade två ggr sedan ringde jag och bad om någon med erfarenhet av att växla mellan barnets och förälderns perspektiv, suicidprevention, hot och våld och inte komma med banaliteter.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (En annan form av liv) skrev 2016-10-02 09:32:29 följande:

Har också ett barn med asperger och min erfarenhet av vårdkontakterna är inte de bästa.

Vi har också fått råden att strukturera och anpassa. För varje gång vi träffar vår kontakt på BUP blir allt mer och mer skruvat. Det är en massa ledande frågor om vad tycker du är jobbigt till vår dotter. Hon upptäcker hela tiden nya saker som hon tycker är jobbiga och som vi får råd om att ändra. Precis som din son är vår dotter väldigt doftkänslig. Nu har jag fått sluta med parfym och byta duschkräm och bodylotion för att hon senaste gången sa att de luktar äckligt.

Enda rådet vården ger är att ge efter. Är så trött på det.

Värst var när de bjudit in en tjej i tjugoårsåldern som själv har asperger och adhd som skulle föreläsa för oss om hur vi skulle hantera våra barn. Det var bara att vi skulle ändra oss och anpassa oss. Hon tyckte det var självklart att föräldrar och syskon skulle anpassa sig för att de kan och den med diagnos kan inte. Värst var att hon inte tyckte att man skulle tvinga någon att gå i skolan heller. För vi kan inte förstå vilket trauma det är. Suck !!!

Ja tyvärr sker det där urvalet helt okritiskt verkar det som när vem som helst med NP-diagnos dyker upp och dikterar hur andra ska bete sig. Bup och Hab tittar storögt på. Vissa är utmärkta och nyanserade föreläsare men Ibland blir föreläsare med NPF så onyanserade att själva framförandet blir en uppvisning av funktionshindret utan att de förstått de själva. Jag skäms som vuxen med egen NPF när dessa ADHD- och AS-personer mässar om hur andra ska gå ner i spagat för att få deras tillvaro att funka. Majoriteten av oss är inte som några av dessa självcentrerade offerkoftor som bloggar om långa listor med förhållningsregler, föreläser och syns.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (Nahgem) skrev 2016-10-03 08:18:52 följande:

Har du läst TS inlägg i tråden?

Annars kan jag tala om att hon skrivit att de har kontakt med habiliteringen, sonen träffar psykolog en gång i veckan, det finns en extraresursperson för sonen i hans klass och att de har en avlastningsperson tre eftermiddagar iveckan.

Tror du inte att TS har kontakt med habiliteringen?

Tror du inte att TS redan har läst och lärt sig ganska mycket om diagnosen?

Ja det ser inte bättre ut än att nästan alla Aspergares råd i de här trådarna blir en studie i... Asperger. Den totala oförmågan att växla mellan olika perspektiv och halsstarrigheten i frågor där de omöjligen kan vara ett uns objektiva pga av samma funktionsnedsättning.
  • Anonym (Mika)
    Regndamen skrev 2016-10-03 08:51:48 följande:

Då har troligen hela världens befolkning asperger, folk verkar generellt ha skitsvårt att lyfta blicken från sig själv och se andras synvinkel.

Som jag sa, det är alltid "någon annan".
  • Anonym (Mika)
    Regndamen skrev 2016-10-03 15:53:54 följande:

Vad menar du nu? Att folk inte klarar av att se saker från andras synvinkel? Varför tror du världen ser ut som den gör?

Borderline-personer förstår hur deras svårigheter påverkar andra, adhd-personer gör det, Tourettare med, men autism då är det alltid "andra" eller "andra lika mycket". Men det ligger i sakens natur, du bara underströk min poäng.
  • Anonym (Mika)
    Regndamen skrev 2016-10-03 17:12:09 följande:

Det gjorde jag dock inte. Jag säger inte alls att asperger inte påverkar. Men du verkar se det som att det bara är personer med asperger som påverkar, det är bara asperger som gäller. Alla med asperger har inte lika stora problem, eller ens samma problem. Men du kanske har svårt att se från andras synvinkel. Har du adperger alltså?

Nu gör du en helt galen tolkning av skrift. Svårigheterna blir mer än tydliga när aspergare ska ge "råd" i forumtrådar. Det bygger på ensidiga perspektiv utom i vissa undantagsfall. Detta i frågor som definitivt kräver flera perspektiv. Det ligger ingen värdering i att påstå att funktionshindret visar sig då. Att ge ett autism-inifrån-perspektiv är en sak men att basera alla råden på det egna autistiska perspektivet blir bara autistiskt.
  • Anonym (Mika)

Alla som slår till synes omotiverat har en "anledning". Det är inget unikt för AS.

• Anonym (Mika)
    Regndamen skrev 2016-10-03 19:45:19 följande:

Men gud så autistiskt tänkande. Har du autism alltså?

Ledsamt att du mfl har ett sådant självhat.
  • Anonym (Mika)
    Anonym (Vilda) skrev 2016-10-04 09:15:20 följande:

Utsäkta en kommentar från ingenstans men: Tycker du verkligen det är konstigt att folk tar illa upp när man använder ett så offensivt och skuldbeläggande sätt att tilltala och beskriva andra?

Jag tycker det är konstigt att man inte kan se bortom sin egen horisont och sätta sig in i TS förtvivlan eller komma med annat än väldigt ensidiga råd då hon varit så konkret att man kan välja att förstå oavsett egen funktionsnedsättning. Något som däremot inte är konstigt är att det finns igenkänning när drevet mot anhöriga går. Anhöriga som vänder ut och in på sig och gör allt för att tillägna sig och tillämpa autismkunskap. Det är tråkigt att det är likadant varje gång: Det går inte att tala om autism ur flera perspektiv med personer med autism. Svar på tal eller invändningar döps om till "autismhat" och personangreppen haglar.
  • Anonym (Mika)
    Regndamen skrev 2016-10-03 20:38:04 följande:

Det enda hat som skrivs här kommer från dig och några till. Ni verkar inte gå med på att folk med autism är människor också.

Att konstatera att stora svårigheter att förstå andra är kännetecknande för autism är ingen omskrivning för att "inte gå med på att folk med autism är människor också". Du gör en vantolkning av ett påstående och fakta som borde vara odramatiska att tala om. Det blir lite som att gå i klinch med en synskadad som hävdar att den ser lika bra/mycket med ögonen som alla andra.
  • Anonym (Mika)

@anonymäz

Ditt sista inlägg är så jävla magstarkt och självrättfärdigande att man inte vet om man ska visa förståelse för dina svårigheter eller bli förbannad. Oavsett vilket så är den oförmågan att förstå och de häpnadsväckande tolkningar du gör anledningen till att råden hela tiden skjuter bredvid mål eller provocerar.

• Anonym (Mika)
    Anonym (verbal kärlek) skrev 2016-10-04 22:09:46 följande:

Personer med autismspektrumtillstånd har inte en nedsatt förmåga att känna empati i ordets vardagliga bemärkelse, dvs. har inte en nedsatt förmåga att känna sympati med någon. Det är ett missförstånd. Empati betyder mer strikt förmåga att förstå och sätta sig in i någon annans situation, det är det som menas. Denna förmåga kan också tränas upp. Förmågan att känna sympati, när man väl förstått t.ex. att någon annan är ledsen, är inte nedsatt.

Jag håller med om att det verkar mycket troligt att sonen har problem som inte är direkt relaterade till hans Asperger. Habiliteringen som säger att detta enbart skulle bero på autismen är ju också de som ger ut dessa mycket märkliga råd! Ett barn, även helt utan autismproblematik, riskerar också att bli mycket svårhanterligt om barnet hela sin uppväxt har tillåtits diktera villkoren för sin omgivning. Jag tror en utredning avseende trotssyndrom och uppförandestörning (eller om barnet är äldre anti-social personlighetsstörning) eventuellt skulle kunna leda till en bättre råd och behandling (tror rekommendationen är multisystemisk terapi, men vet inte så mycket om det).

Autism är ett exklusionskriterium vid MST. Eller var det i alla fall då jag arbetade med det för många år sedan. Uppförandestörning och anti-social personlighetsstörning tillhör annars målgruppen men bl.a autism, suicidrisk, övergrepp och föräldramissbruk exkluderar. Finns dock en nyare utvecklad modell där man även arbetar med dysfunktionella föräldrar.

För övrigt tror jag inte det finns så många missförstånd om empatibegreppets delar, möjligen hos dem som känner ett behov av att gå i försvar. Att TS barn har stora svårigheter med även sympatin/den affektiva empatin är nog alla ense. När de svårigheterna glidit så långt bort på skalan att det är "något mer", som i en personlighetsstörning, är precis som du säger en fråga för barnpsykiatrin.
  • Anonym (Mika)

Rättar mig:

Under "MST adaptations" finns numera "MST-ASD", om det har kommit till Sverige än hittar jag inget om.

Svar på tråden Min far har asperger